@article { author = {amanat, mohammadhossein and karami, mohammadhossein}, title = {Artistic, social and semantic reflection of occupations in Khaghani's Poetry}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {6}, number = {3}, pages = {45-72}, year = {2014}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2014.2036}, abstract = {The human is a social creature and occupation is common and necessary trait of human life. On the other hand, occupations are one of the easiest and most accessible tool that can be used by poet for artistic creations. Khaghani applied almost 240 occupations in his poetry, which is shows his great familiarity with most of occupations of his time. Khaghani has used different techniques to create imagery by occupations. To recover and clear present techniques, meaning, artistic and social aspects of 8 simple and popular occupations have been investigated comprehensively and accurately in this paper. The results obtained indicate that in addition to Common literary arrays as simile, metaphor, allusion, symmetry, paroemia and equivalent method, Khaghani has special techniques that are : Poetic associations , Avoiding norm, Symbol creation, Usage of contrast or harmony and the similarity between occupations, Utilizing occupations of myths , Creating new compositions, Using proverbs made from occupations, Usage of occupations norms and Artistic Creations by Family Occupations. From social and psychological point of view, it can be said that the poet's view towards occupation is influenced by public perceptions ; but In some cases, poet has his own special viewpoint based on personal experience.}, keywords = {Ironsmith,Khaghani poetries,Goldsmith,Tailor,Butcher,Artistic applications of occupations}, title_fa = {بازتاب هنری ، معنایی و اجتماعی پیشه ها در شعر خاقانی}, abstract_fa = {انسان موجودی اجتماعی است و کار و پیشه وجه اشتراک و شرط لازم زندگی انسان در جامعه است.از سوی دیگر یکی از ساده ترین و در دسترس ترین ابزاری که می تواند دست مایه ی آفرینش هنری یک شاعر قرار بگیرد همین پیشه ها است.خاقانی با به کار بردن نزدیک به240 پیشه در دیوان اشعار خود،نشان داده که آشنایی کامل با اکثر پیشه های دوران خود دارد. خاقانی برای آفرینش صور خیال به کمک پیشه ها،شگردهای متنوعی را به کار گرفته است. در این مقاله برای بازیابی و روشن شدن این شگردها ، 8 پیشه ی ساده و مردمی به طور جامع و دقیق از سه منظر معنایی ، هنری و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتیجه به دست آمده نشان می دهد که خاقانی علاوه بر استعاره ، تشبیه ، تلمیح ، مراعات نظیر ،ارسال المثل و اسلوب معادله که آرایه هایی معمول و شناخته شده هستند شگردهای ویژه ای نیز دارد که عبارتند از ؛ تداعی های شاعرانه ، هنجار گریزی، سمبل آفرینی ، استفاده از تضاد یا هماهنگی و تشابه میان پیشه ها ، بهره بردن از پیشه های اسطوره ها، ساخت ترکیب های تازه، بهره گیری از ضرب المثل های ساخته شده از پیشه ها، استفاده از هنجارهای پیشه ها و آفرینش هنری با پیشه های خانوادگی. از منظر اجتماعی و روانشناسی نیز می توان گفت دیدگاه شاعر نسبت به پیشه ها متاثر از دیدگاه جامعه است اما در مواردی شاعر با توجه به تجربه های شخصی ، دیدگاه مخصوص به خود را دارد .}, keywords_fa = {آهنگر,اشعار خاقانی,خیاط,زرگر,قصّاب,کارکردهای هنری پیشه ها}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_2036.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_2036_2d68fb5da8957849aeefcb02cd328642.pdf} }