@article { author = {اسدالهی, خدابخش and علی زاده بیگدیلو, منصور}, title = {Defamiliarization and Deviation from the Norm in the Molavi's ghazaliyyat"}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {4}, number = {1}, pages = {1-20}, year = {2012}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2012.226}, abstract = {Kh. Asadollahi *            M. Alizadeh Begdilu** Mohaghegh Ardebili of Ardebil Abstract Deviation from the standard rules of language is what all the poets do to create poems. In classical Persian poetry, the aim of practicing semantic deviation is to convey human emotions, to add to the beauty and artistic sense of the poem, and to eternalize the poem. Hence, this particular technique seems to be the main essence of poetry. Molavi is an example of the great poets who has used semantic deviation to distinguish his poetry; interestingly, numerous cases of semantic deviation observed in his poems seem to have been created quite unconsciously. This paper aims at examining semantic deviation in Divan-e Shams and illustrate some prominent cases. Results of the present study indicate the fact that Molana has used a variety of semantic deviation techniques like metaphor, diagnosis, similie, symbol, irony, and paradox.     *  Assistant Professor in Persian Language & Literature, skhodadani@gmail.com **  M.A. Student in Persian Language & Literature, Shang.m90@gmail.com}, keywords = {Key words: Foregrounding,defamiliarization,Semantic deviation,Sonnets of Molavi}, title_fa = {آشنایی‌زدایی و فراهنجاریِ معنایی در غزلیّات مولوی}, abstract_fa = {عدول از قواعد زبان معیار، روشی است که همه­ی شاعران برای آفرینشِ شعر از آن بهره­ می­گیرند. در شعر کلاسیک فارسی، فراهنجاریِ معنایی بیش‌تر برای القای بار عاطفی- انسانی، افزودن بر جنبه‌ی هنری و زیباییِ شعر و نیز ابدیّت بخشیدن به آن صورت می‌گیرد؛ از این­رو، این تمهیدِ خاص، جوهر اصلی شعر به­شمار می­رود. مولوی از شاعران بزرگی است که برای تشخّص دادن به شعر خود، ضمنِ استفاده از فراهنجاریِ معنایی، بسیاری از آن نوع فراهنجاری­ را به­طور ناآگاهانه، در زمان خود ارائه می­دهد. این مقاله بر آن است که به بررسی فراهنجاریِ معنایی در دیوان شمس بپردازد و نمونه­های برجسته­ای از این نوع فراهنجاری را نشان دهد. دستاورد تحقیق، از پرداختنِ مولانا به انواعِ فراهنجاریِ معنایی، نظیر استعاره، تشخیص، تشبیه، نماد، کنایه، پارادوکس و مجاز در دیوان شمس به­صورت گسترده و برجسته حکایت دارد. واژه‌های کلیدی: آشنایی­زدایی، برجسته­سازی، غزلیّات مولوی، فراهنجاری معنایی. }, keywords_fa = {آشنایی‌زدایی,برجسته‌سازی,غزلیّات مولوی,فراهنجاری معنایی}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_226.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_226_0be6f7284122237f0cce23360e234694.pdf} }