@article { author = {ahmadidarani, aliakbar}, title = {The Genre of Sogandnameh}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {7}, number = {2}, pages = {1-24}, year = {2015}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2015.2575}, abstract = {Sawgandnāmah (the book of oaths) is a special genre in the history of Persian literature. In this genre, of which many examples have been recorded in collections, Tazkarahs and poets’ Divans, the poet, based on certain known principles, tries to exonerate himself of charges by using special structures and panegyric odes, and he swears successively in order that the praised person believes his words. In previous studies about this genre, researchers have considered a poem as an instance of Sawgandnāmah only if it embodies one single oath, whereas using successive oaths in the form of ode is the most important feature of this genre and if it is in other poetic forms like sonnet and Maşnavī, it cannot be considered as Sawgandnāmah precisely. In some collections and Divans, successive oaths in forms other than ode have been called Qasamnāmah or Qasamīyah. In this article, all kinds of Sawgandnāmah that we are aware of have been collected in chronological order and analyzed with regard to their form, subject matter, theme, structure, tone, addressee and intertextual relations. Keywords: Sawgandnāmah, Qasamnāmah, Qasamīyah, Qasamīyāt, Panegyric, Genre}, keywords = {Sogandnameh,qasam nameh,qasamieh,qasamiyat,Panegyric,genre}, title_fa = {نوع ادبی سوگندنامه}, abstract_fa = {سوگندنامه نوع ادبی ویژه‌ای در ادبیات فارسی است. در این نوع ادبی که نمونه‌های فراوانی از آن در دیوانهای شاعران و تذکره‌ها و جُنگ‌ها ضبط شده است، شاعر بر طبق مبانی و اصولی خاص و شناخته شده، می‌کوشد تا با به کارگیری ساختارهایی ویژه و در ضمن قصیده‌ای مدحی، خود را از اتهاماتی که به وی وارد شده است، تبرئه نماید و برای آن ‌که ممدوح، سخن وی را باور کند، پیاپی سوگند‌ می‌خورد. در تحقیقاتی که تاکنون دربارة این نوع ادبی منتشر شده است، محقّقان به صرف این که در شعری سوگند آمده باشد؛ آن را سوگندنامه محسوب کرده‌اند، در حالی که آوردن سوگندهای پیاپی در قالب قصیده، مهم‌ترین مشخّصة این نوع ادبی است و اگر چنانکه در ضمن قالبهای شعری دیگری چون قطعه، غزل و مثنوی سوگند آمده باشد، نمی‌توان آن را به معنای دقیق، سوگند نامه خواند. در برخی از جُنگها و دیوانهای شعر، سوگندهای پیاپی را در غیر از قالب قصیده، قسم‌نامه یا قسمیه خوانده‌اند. در این نوشتار تمام نمونه‌های سوگندنامه‌ها را که از آن آگاهی داشته‌ایم، بر اساس سیر تاریخی آنها، از قدیم به جدید گرد آورده‌ایم و قالب، موضوع، درونمایه، ساختار، لحن، مخاطب و مناسبات بینامتنی آنها را بررسی کرده‌ایم.}, keywords_fa = {سوگندنامه,قسم‌نامه,قسمیات,قسمیه,قصیدة مدحی,نوع ادبی}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_2575.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_2575_17c1f2a634d9913548f0b42b10aa868d.pdf} }