@article { author = {پیروز, غلامرضا and مقدسی, زهرا}, title = {Fluctuation in the Point of View in the Story The Gypsy by the Fire by Moniroo Ravanipour}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {3}, number = {2}, pages = {51-68}, year = {2012}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2012.280}, abstract = {R. Pirouz* Z. Moghadasi** Mazandaran University   The element of point of view is the window through which one can see things. In literature, every method of narration is like a window through which the story is presented to the reader. In modern literature, choosing a certain point of view is largely dependent on the choice of the narrator of the story. In post modern literature, on the other hand, the point of view is quite different from modern and traditional story with regard to both form and structure, experiencing huge transformation and change as a result of the post-modern ideology. The Gypsy by the fire is one of the post-modern Persian stories in which one can see a lot of fluctuation in the point of view. Ravanipour uses the strategy of the change of point of view in order to decentralize the narration and by using different points of view, which are disorganized and incoherent, opens a window through which the reader can see a complex, chaotic, and schizophrenic world. This study intends to investigate the fluctuations observed in the point of view in The Gypsy by the Fire.       * Associate Prof. of Persian Language & Literature, pirooz40@yahoo.com. **M.A. Student in Persian Language & Literature, zahramoghaddasi87@yahoo.com.}, keywords = {Key words: Fluctuation,Story,Point of view,The Gypsy by the Fire,Moniroo Ravanipour}, title_fa = {نوسان‌ زاویه‌ی دید در روایت رمان کولی‌ کنار آتش اثر منیرو روانی‌پور}, abstract_fa = {نوسان‌ زاویه‌ی دید در روایت رمان کولی‌ کنار آتش اثر منیرو روانی‌پور   دکتر غلامرضا پیروز*          زهرا مقدسی** دانشگاه مازندران چکیده عنصر زاویه‌ی دید، دریچه‌ی دیدن است و منظور از آن‌ در داستان‌، فرم و شیوه‌ی روایت است. هر شیوه‌ی روایت مانند دریچه‌ای برای ارائه‌ی اطلاعات داستان‌ به خواننده است‌. انتخاب زاویه‌ی دید مستلزم‌ انتخاب روایت‌گر در داستان است. زاویه‌ی دید در داستان مدرن در پیوند با روایت‌، شکلی منطقی و متمرکز دارد. امّا این عنصر در داستان پسامدرن، شکل‌ و ساختار مألوف خود را که در داستان‌های سنّتی و مدرن دیده می‌شد،‌ از دست می‌دهد و در پیوند با جهان‌نگری پسامدرنیسم، دچار چرخش، نوسان و تغییراتی گسترده می‌شود. رمان کولی کنار آتش، از داستان‌های پسامدرن فارسی است ‌که خوانندگان در آن، با نوسانات عدیده‌ در زاویه‌ی دید و نظرگاه‌ اسکیزوفرنیک،‌ مواجه می‌شوند. روانی‌پور در زاویه‌ی دید این اثر از شگردهایی چون چرخش‌های زاویه‌ی دید، به‌ منظور تمرکززدایی‌ در روایت‌ بهره‌ می‌جوید و با روی‌آوردن به زوایای دید چندگانه‌ و آشفته‌ و نامنسجم‌، دریچه‌ای از جهان پیچیده‌ و لجام‌گسیخته‌ی اسکیزوفرنیک را در برابر چشمان‌ خواننده می‌گشاید.این مقاله‌ در نظر دارد تا نوسان‌های زاویه‌ی دید را در جایگاه یک وجه از روایت اسکیزوفرنیک‌، در رمان کولی کنار آتش، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.       *  دانشیار رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی pirooz40@yahoo.com (نویسنده‌ی مسئول) **  دانشجوی کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات فارسی  zahramoghaddasi87@yahoo.com تاریخ دریافت مقاله: 30/6/89              تاریخ پذیرش مقاله: 7/12/89}, keywords_fa = {اسکیزوفرنیک . روایـت . زاویه‌ی‌ دیــد . کولی‌ کنــار آتش . منیرو روانی‌پور}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_280.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_280_62d511d70786b3b5f1c8caaa19503f8d.pdf} }