@article { author = {عبداله زاده, حسن and معدن کن, معصومه and واحد, اسداله}, title = {Studying and criticizing the quantity of consonants, vowels and syllables in Persian prosody and giving some suggestions}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {2}, pages = {171-190}, year = {2016}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2016.3566}, abstract = {One of the most important achievements of modern prosody is the use of phonetic syllables instead of 'sabab', 'vatad' and 'fāsīlah'. A syllable is made up of consonants and vowels, which are two smaller phonetic units; and is divided into different types based on the number of these units and their combination. By careful division of syllables and close examination of their quantity in contemporary prosody, one can achieve new results that are sometimes in contrast with previous findings. The use of mathematical rules that are the foundation of prosody proves the authenticity of the new findings. In this research, at first, the related authentic references are examined and certain vocal principles are extracted and compared with regard to mathematical rules. The researchers try to specify the accurate division of syllables and their precise quantity, and to provide logical answers to the following questions: 1)      Can consonants be extended like vowels? If yes, to what extent? And do consonants, like vowels, differ in their extension? 2)      Is it correct to assume that the length of a long syllable equals the length of two short syllables? 3)      Is it correct to assume that the length of a stretched syllable equals the length of a short syllable plus the length of a long syllable? Keywords: quantity , consonant, vowel, syllable, prosody    }, keywords = {Quantity,consonant,vowel,syllable,prosody}, title_fa = {بررسی، نقد و چند پیشنهاد در کمّیّت صامت‌ها، مصوّت‌ها و هجاهای عروض فارسی}, abstract_fa = {چکیدهیکی از مهم‌ترین دستاوردهای عروض جدید، استفاده از واحد آوایی «هجا» به جای واحدهای «سبب»، «وتد» و «فاصله» است که در عروض قدیم مورد استفاده قرار می گرفت. «هجا» از دو واحد آوایی کوچک‌تر به نام‌های «صامت» و «مصوّت» تشکیل شده، براساس تعداد و نحوه‌ی ترکیب این واحدها در آن، به چند نوع تقسیم می‌شود.با اندکی تأمّل در تقسیم‌بندی رایج هجاها و کمّیّت‌‌سنجی آن‌ها در عروض معاصر می‌توان به یافته‌های جدیدی دست یافت که گاهی با یافته‌های قبلی در تعارض است. قوانین ریاضی نیز که بنای عروض بر آن است، صحّت یافته‌های جدید را اثبات می‌کند. در مقاله‌ی حاضر ابتدا منابع معتبر مربوطه مورد مطالعه قرار گرفته، تعاریف و اصول به ظاهر قطعی واحدهای آوایی استخراج و بر اساس قوانین ریاضی، با یکدیگر مقایسه شده‌اند. در این تحقیق سعی شده است ضمن تعیین دقیق کمّیّت هجا‌ها و تقسیم بندی صحیح انواع آن، به سؤالات زیر نیز به صورتی استدلالی پاسخ داده شود:1- آیا «صامت»‌ها نیز مثل «مصوّت»ها دارای امتداد هستند یا خیر؟ اگر دارای امتداد هستند این امتداد به چه میزان است وآیا امتداد «صامت»‌ها نیز مثل «مصوّت»ها متفاوت است؟ 2- آیا فرض تساوی کمّیّت «یک هجای بلند» با کمّیّت «دو هجای کوتاه» صحیح است؟3- آیا کمّیّت «هجای کشیده» با کمّیّت «یک هجای بلند و یک هجای کوتاه» یکسان است؟}, keywords_fa = {کمّیّت,صامت,مصوّت,هجا,عروض}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3566.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3566_68b787015e75067ee5c63b88dff51f87.pdf} }