@article { author = {دری, نجمه and خجسته, فرامرز and حاجبی, احمد}, title = {A survey on nostalgic elements in two local poems of “ Adoravon” and “Meshey Nazi”}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {9}, number = {1}, pages = {73-96}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3946}, abstract = {In dialect poetry the poet tries to compose what s/he cannot utter in the formal language. Two dialect poems, "Adoravon" by Janali Khavand and “Meshey Nazi” by Tahmasb Bedrud, both in Roudbari dialect of Kerman, Iran, reflect the culture of the people in southern part of Kerman. Both poems show nostalgia for the past.  In this study we analyze the components of their nostalgic look at cultural aspects of society in which they have lived. To this purpose, nostalgic concepts of these poems, under two general titles of individual memory and collective memory have been studied. It is argued both poets use the same concepts with regards to nostalgia but employ different elements of folklore to express nostalgia. Keywords: Folklore, Dialect Poems of Kerman, Nostalgia,  Adoravon”,  “Meshey Nazi”}, keywords = {folklore,nostalgia,Adoren,Meshi nazi}, title_fa = {بررسی تطبیقی وجوه نوستالژی در دو بومی‌سرودة « آدورون»1 و « مِشِی نازی}, abstract_fa = {شعر بومی یکی از جلوه‌گاه‌های فرهنگیِ هر قومی است. در این‌گونه سروده‌ها ، شاعر تلاش می‌کند آنچه را که با زبان رسمی قادر به افادة آن نیست، به وسیلة زبان و گویش محلی خاص خود به شعر درآورد .دو بومی سرودة «آدورون» اثر جانعلی خاوند و « مِشِی نازی» سرودة طهماسب بدرود که هر دو به گویش رودباری سروده شده‌اند، آیینة تمام نمای فرهنگ مردم جنوب کرمان هستند. هر دو سروده بازتاب رجعت حسرت بار شاعر به روزگار گذشته با بهره‌گیری از گویش محلی ویژة قوم خویش است. این دو منظومه اگرچه در یک زمان سروده نشده‌اند ، اما محدودة زمانی تقریباً یکسانی را درنظر دارند. در این پژوهش تلاش می‌شود مؤلفه‌ها و نیز دلیل نگاه نوستالژیک این دو شاعر به عناصر فرهنگیِ جامعه‌ای که در آن زیسته اند، بررسی شود. به همین منظور ، مفاهیم نوستالژیک دو منظومه زیر دو عنوان کلیِ خاطرة فردی و جمعی مورد تحلیل و مقایسة تطبیقی قرار گرفته است. بررسی این مقاله نشان می‌دهد که هر دو شاعر دربهره‌گیری از مؤلفه‌های نوستالژی اشتراک دارند و از این مؤلفه‌ها به عنوان ابزاری برای مقابله با پدیدة تجدد بهره می‌گیرند؛ اما میزان و نحوه کاربرد عناصر فرهنگ‌عامّه در دو منظومه ، تفاوتهایی دارد.}, keywords_fa = {فرهنگ عامّه,نوستالژی,آدورون,مشی نازی}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3946.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3946_264182a2a4c1d512dc24e0fb93416e5e.pdf} }