per
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
شعر پژوهی(بوستان ادب)
2008-8183
2980-7751
2012-09-24
2
2
1
30
10.22099/jba.2012.315
315
Research Paper
نماد و جایگاه آن در بلاغت فارسی
Symbol and its Status in Persian Rhetoric
حسین آقاحسینی
h.aghahosaini@gmail.com
1
اشرف خسروی
2
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
ساختار سنتی بلاغت فارسی محدودیتهایی دارد که اصلاح و بازنگری را در آن ضروری مینماید. متقدّمان معمولاً بلاغت را به سه حوزهی معانی، بیان و بدیع تقسیم کردهاند و هریک از آنها را به بخشهایی محدود ساخته و تعاریفی برای آنها ارائه دادهاند. متأخرین علمای بلاغت نیز اغلب از آنان پیروی کردهاند و همین تقسیمبندی و تعاریف را پذیرفتهاند. کاربرد این تقسیمبندی و مصداقیابی آن در آثار مختلف ادبی با مشکلات و محدودیتهایی روبهروست و در این آثار، نمونهها و مواردی دیده میشود که در ساختار و دستهبندیهای سنتی جای نمیگیرد و نیازمند حوزهها و دستههای جدیدی است که لزوم بازنگری در علم بلاغت را یادآور میشود. یکی از موضوعاتی که در این زمینه کارآمد و کارساز است، مشخص کردن جایگاه نماد در بلاغت و ارائهی تعریفی مناسب با این حوزه، برای آن است. نماد و نمادگرایی همانگونه که در اسطورهشناسی، روانکاوی، هنر، جامعهشناسی، عرفان و سایر حوزهها تعریف شده و تحولات زیادی ایجاد کرده است، در بلاغت نیز میتواند موجب دگرگونیهای زیادی شود و بستری مناسب برای پژوهشهای جدید شود و پویایی و تحرک خاصی در این علم به وجود آورد. در این مقاله، نماد به عنوان یکی از صورتهای بیان که فراتر از صور خیال قرار میگیرد، تعریف شده و جایگاه آن در حوزهی بیان به عنوان صورت تجلی مشخص میگردد. همچنین به جایگاه آن در علم معانی به عنوان صورتی فراتر از حقیقت و مجاز و فراتر از ایجاز و اطناب اشاره میشود.
The limitations existing in the classical structure of rhetoric make reforming it quite urgent. Most rhetoric precursors have limited rhetoric into three main categories and have defined each category. ReMore recent scientists of rhetoric often follow this classification and the related definitions.However, it is too difficult to apply this classification to litrary works and find relevant examples that correspond to its categories. In other words, there seems to be an urgent need to create new classifications including different subcategoreis, which leads to the reform of the classical structure.One of the most significant subjects in this domain is the concept of symbol and its status and definition in rhetoric.As in such diverse fields as mythology, psychology, sociology, art, mysticism, etc, symbolism can lead to fundamental changes and reforms in rhetoric, through creating new areas of research.The present study analyzes symbol and symbolism and discusses ints status in Persian rhetoric.
https://jba.shirazu.ac.ir/article_315_7174f90ee43d4f9b33d65022a82ce567.pdf
بلاغت
نماد
بیان
صورت تجلی
معانی
فراحقیقی
Rhetoric . Symbol . The Form of Manifestation. Rhetorical Meanings . Ultra
True
per
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
شعر پژوهی(بوستان ادب)
2008-8183
2980-7751
2012-09-24
2
2
31
49
10.22099/jba.2012.316
316
Research Paper
خانواده در قابوسنامه
Family in Qabousnameh
مریم الساادات اسعدی
ma2463@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور مهریز یزد
در این مقاله، موضوع «خانواده در قابوسنامه» مورد بررسی قرار گرفته است. نخست تعریفی از خانواده بیان شده، سپس انواع آن ذکر گردیده است. برای ورود به بحث دربارهی موضوع مورد پژوهش، در ابتدا مطرح کردن پدیدهی «ازدواج» - که نخستین گام در تشکیل خانواده است - و صحبت دربارهی مسایل مربوط به آن چون سّن ازدواج، گزینش همسر، ویژگیهای همسر ایده آل و ... ضروری بوده است.در بخشی دیگر، دربارهی اعضای خانواده (پدر و مادر و فرزندان) و جایگاه و حقوق هر یک، به تفصیل سخن رفته است. بحث دربارهی زنان و سه ردهی سنی کودک، جوان و پیر، قسمتهایی دیگر از این نوشتار را تشکیل میدهد. در پایان، پس از اشاره به اقتصاد خانواده در قابوسنامه، ساختار خانواده در این کتاب معرفی شده که عبارت است از خانوادهی هستهای، تک همسر، پدرتبار، پدرسالار، برون همسر و نومکان.
Family in Qabousnameh Dr. M. Asa’diYazd Payam-e-nour University AbstractIn this paper it has been tried to investigate the issue of family in Qabusnameh. First, definition of family is presented and then different kinds of family are to be introduced.As the first stage toward studying the mentioned issue, it is necessary to introduce the marriage phenomenon, which is the first step in family formation, as well as its related problems such as the age of marriage, spouse selection, characteristics of the ideal spouse, and so on.In another part of the study we examine in detail the family members (parents and children) and their individual position and rights. Discussion on women and three age ranks as child, adult, and elderly forms another part of this research.In the end, after pointing out the economy of the family in Qabusnameh, we turn to study the family structure in this book, which has been defined as follows: kernel family, uni-spouse, father-raced family, patriarch family, exogamy family, and new-location family.
https://jba.shirazu.ac.ir/article_316_6c95b0e98eb1fd208aaf805b23179312.pdf
خانواده
عنصرالمعالی
قابوسنامه
ازدواج
Keyword: Family . Qabousnameh . Onsor
Al Ma'ali
per
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
شعر پژوهی(بوستان ادب)
2008-8183
2980-7751
2012-09-24
2
2
51
82
10.22099/jba.2012.317
317
Research Paper
زیباییشناسی ضربالمثلهای فارسی
Aesthetics in Persian Proverbs
حسن ذوالفقاری
zolfagari_hasan@yahoo.com
1
دانشگاه تربیت مدرس تهران
ابعاد زیبایی شناسی امثال فارسی بسیار گسترده است و همین جنبههای بلاغی و ادبی آن باعث شده است تا محققان، امثال را یکی از گونه­های ادبی به شمار آورند.در این مقاله، به سه بُعد زیبایی شناسانه پرداخته می­شود:1.وزن وآهنگ ضرب­المثل­های فارسی؛ 2.ابعاد بلاغی در حوزه­ی معانی، بیان و بدیع؛ 3. زبان وبیان طنزآمیز مثل­ها.در حوزه­ی وزن وآهنگ ضرب­المثل­ها، برای مستندکردن مقاله از میان پنج منبع مهم، هزار مثل را برگزیده ایم تا کیفیت و کمیت وزن و آهنگ را با توجه به این نمونه­گیری نشان دهیم.آن­گاه پس از این بررسی آماری به تحلیل هر سه بخش و ارائهی نمونه­ها و توصیف آن­ها میپردازیم.با توجه به آن­که امثال فارسی از هر جهت به وزن اشعار عامیانه نزدیک است، با بررسی نظرات شش تن از عروضیان و صاحب نظران شعرعامیانه و تقطیع هجایی بیست مثل، به توصیف آن­ها می­پردازیم تا چگونگی وزن غیرعروضی (هجایی، عددی، عروضی کشش­دار و،. .) را در آن­ها نشان دهیم. در بخش سوم، عناصر صوتی و تناسب­ها و تقارن­های بدیعی را در آهنگین کردن امثال فارسی نشان می­دهیم و در پایان به عنصر مهم طنز و شگردهای آن اشاره می­کنیم.
Aesthetics in Persian Proverbs Dr. Hassan ZolfaghariTarbiat Modarres University AbstractSince Persian Proverbs have a wide range of aethetic aspects, researchers have considered proverbs as a litrary genre. This article discusses three dimensions of Aesthetic:Weight and rhyme of Persian proverbs.Rhetorical dimensions in the field of meaning, expression and novel.Humorous Language and expression of proverbs.In order to show the quantity and quality of weight and rhyme in Persian proverbs, a sample of one thousand proverbs was selected from five important sources. The result of statistical analyses showed that 52% of proverbs are prose and other 48% are rhythmic (33% prosodic weight, 7% Non-prosodic and 8% with the internal music). Then after this review of statistical analysis, We analyzed each of these sectors and presented examples. Considering the fact that Persian proverbs in all aspects are close to the weight of folk poetry and by reviewing the comments of six folk poetry experts, proverbs have been described from this view point.Third section shows the role of audio elements and proportions and exquisite symmetries in making Persian proverbs melodic. At the end We'll point to the important elements of humor and its tips.
https://jba.shirazu.ac.ir/article_317_424cab9f21595064508fc6ca24559776.pdf
ضربالمثل
. وزن و آهنگ . زیبایی شناسی . آرایههای ادبی
طنز
Keywords: Proverbs . Songs and Weight . Aesthetics . An Array of Literary 5. Humor
per
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
شعر پژوهی(بوستان ادب)
2008-8183
2980-7751
2012-09-24
2
2
83
106
10.22099/jba.2012.318
318
Research Paper
پژوهشی نو در احوال و آثار سراج الدین علیخان آرزو
A New Study on Biography and Works of Seraj-Aldin Alikhan Arezu
سعید شفیعیون
1
دانشگاه اصفهان
هر چند که تا به حال مقالات و کتابهای متعددی دربارهی احوال و آثار آرزو نگاشته شده است و بعضاً تصنیفاتی نیز از وی تصحیح و منتشر گشته؛ باید اذعان کرد که هنوز آن گونه که شایسته است کاری در خور نام و مقام وی صورت نگرفته و تحقیقات موجود، اغلب تکرار کلیشهای اقوال منابع متأخر است. بدین لحاظ انجام تحقیقی جدی و مستند مبتنی بر منابع اصلی و دست اول در این باره ضروری به نظر میرسد. مقالهی حاضر، تمام همّت خود را بر این هدف گماشته است.
Although there are a number of articles and books about the life and works of Arezu and some of his compositions have been revised and published, it should be acknowledged that none of these works deserves his name and status and they often repeat the clichés of the previous sources. For this reason, a serious study which is based on original sources seems necessary. The present study tries to realize this aim.
https://jba.shirazu.ac.ir/article_318_47da9a6dc32d4f07abc3db273c47cfd1.pdf
آرزو
زندگی
آثار
نسخههای خطی
Keywords: Arezu . Life . Works . Manuscripts
per
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
شعر پژوهی(بوستان ادب)
2008-8183
2980-7751
2012-09-24
2
2
107
131
10.22099/jba.2012.319
319
Research Paper
بررسی عنصر شخصیت در حکایتهای بوستان سعدی
An Investigation into the Characters of Sa’adi’s Boostan
اکبر صیادکوه
ak_sayad@yahoo.com
1
آزاده نجفیان
2
پریسا ظهیر امامی
3
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
بلاغت و رسایی سخن شیخ اجل با عوامل متعددی پیوند دارد. او از هر فرصتی برای به اوج رساندن کلام خود و تسخیر بیشتر مخاطب بهره میجوید. اگرچه هدف اصلی سعدی حکایت پردازی نبوده است، بلکه از حکایت بیشتر به عنوان ابزاری برای تبیین دقیقتر اهداف تعلیمی و تربیتی خویش و همراه کردن مخاطب با خود بهره میگیرد، اما باریک بینیها و ظرافتکاریهای آگاهانهی او در گزینش افراد یا اشخاص و عناصر حکایتها نیز در بلاغت جویی او بیتاثیر نیست.بوستان یا سعدی نامه از مثنویهای مشهور و تاثیرگذار تعلیمی- تمثیلی ادب پارسی و به اعتقاد برخی از سعدی پژوهان، برجستهترین اثر شیخ اجل است. سعدی در این مثنوی برای رسانیدن پیامهای خود، از ابزار و رسانهی پرتاثیر «حکایت» بهرهی فراوان برده است. در مجموع، 183 حکایت یا حکایتوارهی کوتاه و بلند در بوستان - براساس نسخهی مرحوم یوسفی- وجود دارد که بیتردید از لحاظ هنری و زیباییشناسی همه در یک پایه نیستند.این مقاله به فراوانی افراد یا اشخاص اصلی حکایتهای بوستان اختصاص یافته است و نگارندگان با تسامح در برخی از موارد، برای بیان منظور خود از واژگان یا اصطلاحاتی چون «شخصیت»، « پویایی» و «ایستایی» که در واقع، بیشتر به حوزهی داستان نویسی نوین تعلق دارد، کمک گرفتهاند.در هر حال، منظور از واژهی «شخصیت» عنصری است که رویدادها، کنشها یا محادثهها در پیرامون وجود او شکل میگیرند. در مجموع، این مقاله نشان میدهد که: 1. در حکایتهای بوستان چه گونهای از شخصیتها، نمود بیشتری دارند؟2. پویایی و ایستایی شخصیتهای اصلی حکایتهای بوستان چگونه است؟3. در میان شخصیتهای انسانی، چه کسری به زنان و چه اندازهای به مردان اختصاص یافته است؟4. چه تعداد از شخصیتهای اصلی بوستان چهرهی مثبت و چهقدر چهرهای منفی دارند؟5. سهم شخصیتهای مذهبی- عرفانی، تاریخی- اسطورهای و تمثیلی چهقدر است؟
This study looks at the frequency of the prominent people and characters of the episodes in Sa’adi’s Boostan. The writers, then, have used terms that are technically used in writing stories to express their purpose, terms such as ‘character’, ‘roundedness’, and ‘flatness’. By character we mean an entity in the story that all the events and activities revolve around it. More specifically, the study seeks answers to the following questions:1. What kind of characters are more prominent in the episodes of Boostan?2. What are the features of the round and flat characters in Boostan?3. What is the proportion of men and women characters?4. What is the proportion of good and bad characters?5. What is the proportion of religious, Mystic, historical, mythical and figurative characters?
https://jba.shirazu.ac.ir/article_319_669bb9eb3f804f4b5d8704b9f9f7c8e9.pdf
سعدی. بوستان. عنصر شخصیت . مثبت. منفی. مرد. زن
Keyword: Sa’adi . Boostan . Character. Positive . Negative . Male . Female
per
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
شعر پژوهی(بوستان ادب)
2008-8183
2980-7751
2012-09-24
2
2
133
159
10.22099/jba.2012.321
321
Research Paper
بررسی و تحلیل «شاه زن» در نگاه نظامی
A Study of “She-Kings” in Nezami’s View
محمدحسین کرمی
mohamadhkarami@gmail.com
1
دانشگاه شیراز
بررسی و تحلیل «شاه زن» در نگاه نظامی دکتر محمدحسین کرمی*دانشگاه شیرازچنانچه پادشاهی شیرین و ماریه را نادیده بگیریم، از میان چند پادشاهی که در آثار نظامی مطرح شدهاند، حداقل دو تن از آنها زن هستند که با وجود اینکه به دلیل تازگی و نادری مطلب، اهمیت فراوانی دارد تاکنون مورد توجه محققان واقع نشده است. در این مقاله برای نخستین بار به بررسی و تحلیل پادشاهی زنان در اشعار نظامی پرداخته شده و سعی شده زمینهی تاریخی و فکری این امر به صورت کوتاه بیان شود و هدف اصلی حکیم نظامی در ساخت و پرداخت شاه زنان آثارش مشخص گردد. در بخش اصلی مقاله، نخست شیوهی زندگی و فرمانروایی نوشابه در شرفنامه، همراه با بیان ویژگیهای شخصیتی و حکمرانی او مورد بررسی قرار گرفته و سپس شیوهی زندگی و ویژگیهای فرمانروایی و شخصیت مهینبانو مورد بحث واقع شده است. در پایان تبیین شده است که نظامی به عنوان اندیشمندی حکیم، به چه دلیل طرح و شرح پادشاهی دو زن را در اشعار خویش گنجانده است. * استاد زبان و ادبیات فارسیدریافت مقاله 20/10/1388 پذیرش مقاله: 21/2/1389
Among the kings who are cited in Nizamis’ works, except Shirin and Marye, there are at least two other she-kings namely Nushabeh and Mahin-Banu. But so far no attention has been paid to study this new and interesting subject. In the present essay, for the first time, the reign of these women is analyzed, initially by reviewing its historic and philosophical aspects, and then by considering the original aim of Nizami by talking about it. First the personality, the style of life, and the reign of Nushabeh and those of Mahin-Banu are studied. Then, the reasons which have caused that such a great sage like Nizami pay attention to this question are demonstrated.
https://jba.shirazu.ac.ir/article_321_e3ee16098b04a8973b0c82c1eb00ab04.pdf
شاهزن . مهین بانو. نوشابه . بردع. فرمانروایی زنان
Keywords: She
King . Nushabeh . Mahin
Banu . Barda’. The Reign of Women
per
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
شعر پژوهی(بوستان ادب)
2008-8183
2980-7751
2012-09-24
2
2
161
184
10.22099/jba.2012.323
323
Research Paper
تأثیر صورخیال ادبی برنگارگری مکتب شیراز
The Influence of the Literary Imagery Features on the Painting of Shiraz School
فاطمه ماه وان
1
محمدجعفر یاحقی
mgyahaghi@yahoo.co.uk
2
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
خیال از عناصراساسی شکل گیری یک اثرهنری است. صورتهای خیالی که هنرمندان برای بیان مقاصد واندیشههای خود به کار میگیرند عموماً ریشه درباورهای اساطیری وفرهنگی دارد. ازاین رو میان صورتهای خیالی هنرهای مختلف، نوعی قرابت وخویشاوندی برقرار است و غالباً هنرهای مختلف در به کارگیری صورتهای خیالی، تحت تاثیر یکدیگر هستند.ادبیات ونگارگری از دیرباز در خدمت یکدیگر بودهاند. در حاشیهی نسخ خطی، برای بیان روشنتر متن ادبی، از تصاویر نگارگری استفاده میشد. در حقیقیت، نگارگری بیان تجسّمی متن ادبی بوده و مفاهیم ادبی را با زبان خط ورنگ به تصویر میکشیده است. در مقابل، ادبیات نیز بیان ذهنی وانتزاعی صورت نگاری بوده است.با توجه به پیوند دیرینهی ادبیات و نگارگری، دراین جستار به بررسی تأثیر صور خیال ادبی بر نگارههای مکتب شیراز میپردازیم. به این منظور، ابتدا رابطهی ادبیات و نگارگری را بررسی کرده سپس چگونگی تأثیر پذیری نگارههای مکتب شیراز را از ادبیات تحلیل میکنیم. در این پژوهش به این نکته دست یافتیم که ادبیات و نگارگری رابطهای دیالکتیکی دارند. برای دستیابی به درکی جامع از نگاره ها، باید از مفاهیم ادبی مدد جست و از دیگرسو، نگارگری نیز به مفاهیمِ ادبی تجسّم وعینیّت میبخشد. بنابراین میتوان گفت متن و نگاره ترجمان یکدیگرند.
Imagery is one of the basic components of the formation of an artistic work. Fictional features that artists use to express their thoughts and ideas have roots in mystical and cultural beliefs. Therefore there is a relationship between imagery features of different arts and these arts influence each other in using imagery features.Literature and painting have served each other from a long time ago. To have a better expression of the literary text, painting pictures were used in the margin of the manuscripts. In fact, painting was the visual expression of the literary text, and has illustrated the literary concepts by script and color. In return, literature was the abstract and mental expression of imagery feature.In Shiraz School's painting we can see a modern form of joining literature and painting. The painters of Shiraz School have innovated a special style in designs and made a deeper bond between the text and picture.Regarding the special bond of literature and painting of Shiraz School, we have studied the influence of the literary imagery features on the designs of Shiraz School. So, first of all, we have studied the relationship between the literature and painting, and then analyzed how literature influences the designs of Shiraz School.In this research we found a mutual relationship between the literature and painting. To achieve a comprehensive meaning of designs we should seek help from literary concepts. On the other hand, painting objectifies the literary concepts, too. In the designs of Shiraz School, the mutual and dialectical relationship between literature and painting has a visual impression on the designs of Shiraz School.
https://jba.shirazu.ac.ir/article_323_2f1e42dba6137ea964d28f3a1a4018fa.pdf
ادبیات . نگارگری. مکتب شیراز . صورخیال . نماد
Keywords: Persian Painting . Literature . Shiraz School
per
معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
شعر پژوهی(بوستان ادب)
2008-8183
2980-7751
2012-09-24
2
2
185
208
10.22099/jba.2012.324
324
Research Paper
نقش انشا در زبان عرفانی (بررسی و تحلیل نقش انشا در آثار فارسی عینالقضات همدانی)
The Role of Rhetorical Sentences in Mysticism Language
سیدعلی اصغر میرباقری فرد
a_mir_fard@yahoo.com
1
معصومه محمدی
2
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
عارفان در بیان اندیشهها، انتقال معانی و احوال خود از زبانی استفاده میکنند که آن را زبان عرفانی مینامند. زبان عرفانی از دیدگاههای مختلف قابل بررسی است و عناصر متعدّدی در شکلگیری آن نقش دارد. بلاغت از جمله عناصر موثر بر زبان عرفانی فارسی است.علم معانی با سنجش کلام، میزان اثرگذاری آن را بر مخاطبان تعیین میکند. موضوع علم معانی بررسی انواع جمله از جهت معانی ثانوی آن است و به مثابهی ابزاری است که بلاغت و رسایی کلام را میسنجد؛ بنابراین به کمک قواعد و اصول این علم میتوان میزان اثرگذاری انشا را در انتقال معانی بررسی کرد.این مقاله بر آن است که نقش انشا را در تعلیم اندیشههای عرفانی و بیان تجربیات عرفانی، بررسی و تحلیل کند. به این سبب که در آثار فارسی عینالقضات، جملههای انشایی و معانی ثانوی نقش مهمّی دارد، آثار این عارف بزرگ برای تحقیق در این باب برگزیده شد.
Mystics use a special language called mysticism language to express their thoughts, feelings, and mystic experiences. Mysticism language can be investigated from different view points and there are important elements that lead to its formation. Rhetoric is one of important and effective elements of Persian Mysticism language. Semantics determines the extent to which it influences the addressees. Studying the kinds of the sentences and their secondary meanings is the main topic of semantics. Semantics is, in fact, a means for evaluating the audibility and eloquence of speech. Therefore, the rules and principles of this science can help us evaluate the effectiveness of a rhetorical sentence in conveying the meaning.The aim of this article is to investigate the effect of rhetorical sentences on teaching of opinions and explaining mysticism experiences. Since rhetorical sentences and secondary meaning play a significant role in the Persian works of Ayn-Alghozat, his works have been selected for investigation in this article.
https://jba.shirazu.ac.ir/article_324_f9b772e0b0ece2eed4325955a53aed0c.pdf
زبان عرفانی 2. علم معانی 3. انشا 4. تعلیم 5. تجربیات عرفانی
Keyword: 1. Mysticism Language 2. Semantics 3. Rhetorical Sentences 4. Education 5. Mysticism Experiences