معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815Defamiliarization and Deviation from the Norm in the Molavi's ghazaliyyat"آشناییزدایی و فراهنجاریِ معنایی در غزلیّات مولوی12022610.22099/jba.2012.226FAخدابخش اسدالهیدانشگاه محقق اردبیلیمنصور علی زاده بیگدیلودانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20110430<strong>Kh. Asadollahi </strong><strong>*</strong><strong> M. Alizadeh Begdilu</strong><strong>*</strong><strong><sup>*</sup></strong>
Mohaghegh Ardebili of Ardebil
<strong>Abstract</strong> <br />Deviation from the standard rules of language is what all the poets do to create poems. In classical Persian poetry, the aim of practicing semantic deviation is to convey human emotions, to add to the beauty and artistic sense of the poem, and to eternalize the poem. Hence, this particular technique seems to be the main essence of poetry. Molavi is an example of the great poets who has used semantic deviation to distinguish his poetry; interestingly, numerous cases of semantic deviation observed in his poems seem to have been created quite unconsciously. This paper aims at examining semantic deviation in Divan-e Shams and illustrate some prominent cases. Results of the present study indicate the fact that Molana has used a variety of semantic deviation techniques like metaphor, diagnosis, similie, symbol, irony, and paradox.
* Assistant Professor in Persian Language & Literature, skhodadani@gmail.com
** M.A. Student in Persian Language & Literature, Shang.m90@gmail.com<strong>عدول از قواعد زبان معیار، روشی است که همه­ی شاعران برای آفرینشِ شعر از آن بهره­ می­گیرند. در شعر کلاسیک فارسی، فراهنجاریِ معنایی بیشتر برای القای بار عاطفی- انسانی، افزودن بر جنبهی هنری و زیباییِ شعر و نیز ابدیّت بخشیدن به آن صورت میگیرد؛ از این­رو، این تمهیدِ خاص، جوهر اصلی شعر به­شمار می­رود. مولوی از شاعران بزرگی است که برای تشخّص دادن به شعر خود، ضمنِ استفاده از فراهنجاریِ معنایی، بسیاری از آن نوع فراهنجاری­ را به­طور ناآگاهانه، در زمان خود ارائه می­دهد. این مقاله بر آن است که به بررسی فراهنجاریِ معنایی در دیوان شمس بپردازد و نمونه­های برجسته­ای از این نوع فراهنجاری را نشان دهد. دستاورد تحقیق، از پرداختنِ مولانا به انواعِ فراهنجاریِ معنایی، نظیر استعاره، تشخیص، تشبیه، نماد، کنایه، پارادوکس و مجاز در دیوان شمس به­صورت گسترده و برجسته حکایت دارد.</strong>
<strong>واژههای کلیدی: </strong>آشنایی­زدایی، برجسته­سازی، غزلیّات مولوی، فراهنجاری معنایی.<strong> </strong>https://jba.shirazu.ac.ir/article_226_0be6f7284122237f0cce23360e234694.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815A Single-Verse Analysis of Sa’di and Hafez for a Better Understanding of the Basic Concept of Formalist Approach
تحلیل بیتی از سعدی و حافظ برای درک بهتر یک مفهوم بنیادین صورتگرایی214022710.22099/jba.2012.227FAمحمدرضا امینینویسندهhttps://orcid.org/00Journal Article20120815<strong> </strong><strong>R. Amini </strong>*
Shiraz University
<strong> </strong>
<strong>Abstract </strong>
Formalism is one of the modern literary theories which has yet not been fully discussed in relation to traditional literary theory. The first section of this study proposes that this basic theoretical investigation starts with the most important concept of Formalism which is called<strong> “</strong>procédé<strong>”</strong> in French. The term which has been translated into different Person equivalences like “/tamhid-e sabki/, /xat-e mashi/, /fan/, /sana'at/, /shegerd/, /abazaar/, /faraagard/, /far'aayand/”, has not been discussed in detail. Therefore, in the first section of the study, the translations and then, the definitions of this concept from original references have been examined<strong>. </strong>The analysis of the examples and, specifically, the examination of how a common theme is stated progressively in different couplets show that both viewpoints attempt to find a collection of nuanced linguistic changes of poetry and define them. These changes, which are the basis of beauty and symmetry of poetry, consist of a wide scope of components such as the number of syllables, circumlocution, repetition, and/or the substitution of the elements of speech. And they basically include the selection and combination of speech in any form that the conscious or unconscious stream of the poet’s mind which leads to the creation of excellent fragments of poetry. In the second section of the study, a very beautiful couplet from Sa’di and also, a couplet from Hafiz have been analyzed and then, by providing various pieces of evidence and argumentative discussion it has been shown that through appropriate understanding of the concept a new and deeper reading of both Formalism and the traditional sources of Persian poetry can be achieved.
* Associate Professor in Persian Language & Literature, Mza130@yahoo.com<strong>صورتگرایی یا فرمالیسم یکی از نظریههای نوین ادبی است که هنوز دربارهی نسبت آن با نظریهی ادبی سنتی، بحث تفصیلی چندانی نشده است. در بخش اول این مقاله پیشنهاد شده که این بررسی نظری بنیادین، با محور قرار دادن مهمترین مفهوم فرمالیسم که در زبان فرانسه</strong> «procédé» <strong>خوانده میشود، آغاز گردد. این اصطلاح که در زبان فارسی با معادلهای متفاوتی چون «فرایند، فراگرد، ابزار، شگرد، صناعت، فن، خطمشی، تمهید و تمهید سبکی» ترجمه شده، کمتر مورد بحث دقیق قرار گرفته است. از اینرو در بخش اول، نخست ترجمهها و سپس تعریفهای این مفهوم از منابع اصلی بررسی شده است. در دومین بخش مقاله، بیتی بسیار زیبا از سعدی و بیتی دیگر از حافظ، تحلیل شده و سپس با ارائهی شواهد گوناگون و بحث استدلالی، نشان داده شده که با فهم درست این مفهوم کلیدی، میتوان به دریافت تازه و عمیقتری، هم از نظریهی صورتگرایی و هم از مبانی سنتی شعر فارسی رسید. تحلیل مثالها و به ویژه بررسی سیر تکامل بیان یک مضمون واحد در بیتهای متفاوت نشان میدهد که این هر دو دیدگاه در اساس میکوشند مجموعهای از تغییرات ظریف زبانی شعر را بیابند و آنها را تعریف کنند. این تغییرات که اساس زیبایی و تناسب شعرند، گسترهی وسیعی از عناصری همچون: تعداد واجها، طول سخن، تکرار و یا جابهجایی اجزای سخن، و اصولا هرگونه انتخاب و ترکیب سخن را در برمیگیرد که حرکت خودآگاه یا ناخودآگاه ذهن شاعر از رهگذر آنها موفق به آفرینش قطعات درخشان شعر میشود. </strong>
<strong>واژههای کلیدی:</strong> حافظشناسی، سبکشناسی، سعدیشناسی، صناعات بدیعی، فرمالیسم، نقد ادبی.https://jba.shirazu.ac.ir/article_227_7de01407f67006d4f0ed1d7ccd14152a.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815A Comparative Study of Theme of Death in Poem of Nima Yushij & Stevie Smith: "Ay Adamha" & "He was not Waving but Drowning"بررسی مقایسهای مرگ در شعر نیما یوشیج و استیوی اسمیت:«آی آدمها» و «دست تکان نمیداد، داشت غرق میشد»415823010.22099/jba.2012.230FAفریده پورگیودانشگاه شیرازمنیژه عبدالهیدانشگاه علوم پزشکی شیراز (دانشکده پیراپزشکی)Journal Article20101107
<strong> Pourgiv</strong><strong>*</strong><strong> M. Abdolahi</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Shiraz University Shiraz University of Medical Sciences
<strong> </strong>
<strong>Abstract </strong>
Common spiritual and emotional backgrounds of two artists sometimes lead to the appearance of some works which are unbelievably alike though their writers live thousands of miles away. One such example is the two poems "Ay adamha" by Nima Yushij and "He was not waving but drowning" by the English Poet, Stevie Smith in which the two poets use the symbolic drowning of a human being to confront those on the safe shore of life. This paper analyzes the two poems to find out the similarities and differences in the political and social views of the two poets, the narrative techniques employed and the tragic ending of the two characters. Smith's poem is more focused on the narrative while Yushij's poem is centered on the narrator.
* Professor in English Language & Literature, f.pourgiv@gmail.com
** Associate Professor in Persian Language & Literature, manijeh.abdolahi@gmail.com<strong> </strong>
<strong>همذات بودگی دو هنرمند و اشتراک روحی و احساسی آنها، گاه موجب پدیدار شدن آثاری میگردد که به رغم فاصلهی انکارناپذیر شرایط و موقعیتهای مکانی و زیستی، از همانندیهای شگفتی برخوردار است. از جملهی این آثار، دو شعر «آی آدمها» از نیما یوشیج و «دست تکان نمیداد، داشت غرق میشد» از استیوی اسمیت، شاعر انگلیسی است که شاعران هر دو شعر با بهرهمندی از بنمایهی مرگ در تصویر سمبولیک انسانی که در پیش چشم دیگران در حال غرقشدن است، بیانیهای مستند علیه ساحلنشینان بیاعتنا به دیگران، ارائه دادهاند. توجه اصلی مقالهی حاضر، بررسی و تحلیل این دو شعر به منظور کشف و توضیح مشابهت و تفاوتهای شیوهی ارائهی نماد مرگ در این دو شعر است. بهرهمندی از ساخت روایی در شعر و استفاده از بستر تراژیک، از مهمترین شباهتهای دو شعر است. حال آنکه در شیوهی ساخت و پرداخت روایی، شعر «دست تکان نمیداد، داشت غرق میشد» بیشتر روایت محور است و در شعر«آی آدمها»، رویکرد راوی محوری غلبه دارد. همچنین نگاه بیش و کم فلسفی استیوی اسمیت به مقولهی مرگ، با رویکرد نیمایوشیج که رنگ سیاسی و اجتماعی بر آن غلبه دارد، از دیگر تفاوتهای دو شعر است.</strong>
<strong>واژههای کلیدی: </strong>ادبیات تطبیقی، نیما یوشیج، استیوی اسمیت، بنمایهی مرگ، شعر معاصر فارسی، شعر معاصر انگلیسی.https://jba.shirazu.ac.ir/article_230_b7395b4d46ddbfaf626146e5880a4feb.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815An Investigation into Hedayat’s Three Drops of Blood Based on Foucault’ Theory of “Power”بررسی سه قطره خون هدایت بر مبنای نظریه «قدرت» میشل فوکو597222810.22099/jba.2012.228FAعباس خائفیدانشگاه گیلانJournal Article20110122<strong> </strong><br /> <br /><br /><strong> </strong><strong>Khaefi </strong><strong>*</strong><br /><br />Guilan Univeristy<br /><strong> For Foucault, all social thoughts and human knowledge have their roots in power relationships. All social institutions, even those apparently humanitarian ones attempt to constrain human beings and their individual, social, and political freedom. . Foucault’s theory is applied in many fields of Humanities and even in storytelling literature. Having introduced the approaches, the structure and the components of Hedayat’s "Three Drops of Blood" is investigated based on Foucault’ Theory of "Power"</strong><br /> <br /> <br />* Assistant Professor in Persian Language & Literature,<strong> </strong>khaefi@guilan.ac.ir <br /><strong>بررسی <em>سه قطره خون هدایت </em>بر مبنای نظریه «قدرت» میشل فوکو</strong><br /><strong> </strong><br /><strong>دکتر عباس خائفی</strong>*<strong> </strong><br />دانشگاه گیلان<br /> <br /><strong>چکیده</strong><br /><strong>از دیدگاه فوکو، همهی اندیشههای اجتماعی و دانش بشری ریشه در روابط قدرت دارد. تمامی نهادهای اجتماعی حتی به ظاهر انساندوستانه، سعی دارند که انسان را محدود سازند و آزادیش را سلب کنند: آزادی فردی، اجتماعی و سیاسی. نظریههای فوکو در بسیاری از رشته</strong>­<strong>های </strong><strong>علوم انسانی و حتی در ادبیات داستانی، مورد استفاده قرار میگیرد. در مقاله</strong>­<strong>ی حاضر ضمن معرفی این رهیافت</strong>­<strong>ها، ساختار و اجزای داستان <em>سه قطره خون</em> صادق هدایت بر مبنای نظریه­ی قدرت از فوکو، بررسی میگردد.</strong><br /><strong>واژههای کلیدی: </strong>سرکوب، سه قطره خون، صادق هدایت، قدرت، میشل فوکو .<br /> <br />* استادیار زبان و ادبیات فارسی khaefi@guilan.ac.ir<br /><strong>تاریخ دریافت مقاله: 2/11/89 تاریخ پذیرش مقاله: 11/8/90</strong>https://jba.shirazu.ac.ir/article_228_e514efd7aa605ce8ab39434b1cd6c35a.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815Traces and Origin of Demon in Persian Literatureخاستگاه و ردّ پای دیو و اهریمن در ادب کهن فارسی739922910.22099/jba.2012.229FAحمیرا زمردیدانشگاه تهرانزهرا نظریدانشگاه تهرانJournal Article20110305
<strong> Zomorrodi</strong><strong>*</strong><strong> Z. Nazari</strong><strong>*</strong><strong><sup>*</sup></strong>
Tehran University
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
A popular belief common among all nations is the conflict between good and evil forces, the division of the world into two zones of light and darkness, and the belief in the perpetual battle between the good (divine) and the evil (devil) phenomena, a battle to continue as long as life shall last, in which the final victory will be that of the light. Such a view can also be traced in the myths, religions, and even thoughts of the modern world. The objective of the present research is to investigate the origin of one of the parties involved in this battle: the evil forces and demons in Persian literature. To this end, it pursues the origins of such a thought in the Western Asia and the Mesopotamian civilization, the influence of which is undeniable on the Iranian culture. This study attempts to demonstrate the changes that took place in the above beliefs through the course of the time and the changes of geographical regions. The study is supported by the fact that the belief has passed both through the filtering of a reformer like Zoroaster and the culture of Islam as a religion. Meanwhile, the increasing awareness of man through the time and his dominance over the nature and his surrounding environment has also played a role in the evolution of this belief as compared with its early origin.
* Associate Professor in Persian Language & Literature,zomorrodyhomeyra@yahoo.com
** PhD Student in Persian Language & Literature, zahranazari5@gmail.com<strong>خاستگاه و ردّ پای دیو و اهریمن در ادب کهن فارسی</strong>
<strong> </strong>
<strong>دکتر حمیرا زمردی</strong><strong>*</strong><strong> زهرا نظری</strong><strong>*</strong>
دانشگاه تهران
<strong> </strong>
<strong>چکیده</strong>
<strong>تقابل نیروهای خیر و شر، تقسیم جهان به دو پهنهی نور و تاریکی و عقیده به ستیز دایمی میان پدیدههای اهورایی و اهریمنی، باوری رایج در میان تمام اقوام و ملتهاست؛ پیکاری که تا جهان برپاست ادامه دارد و پیروزی نهایی در آن با جبههی نور است. ردپای چنین باوری را در اسطورهها، ادیان و حتی تفکرات دنیای جدیدی</strong><strong> </strong><strong>چون فیلمها و بازیهای کامپیوتری نیز میتوان دید. هدف این پژوهش بررسی منشأ و خاستگاه یکی از</strong><strong> </strong><strong>دو طرف این جدال یعنی نیروهای شر و دیوان در ادبیات کهن فارسی است؛ به همین منظور، سرچشمههای پیدایش چنین تفکری را از تمدن بین النهرین و آسیای غربی که تأثیر آن بر فرهنگ ایران غیرقابل انکار است، پی­میگیریم و سعی میکنیم تغییراتی را که در اثر گذشت زمان و تغییر حوزهی جغرافیایی، در این باورها روی داده است، نشان دهیم؛ به ویژه که چنین باوری هم از صافی اصلاحات مصلحی چون زردشت گذشته و هم از مجرای فرهنگ دین اسلام؛ ضمن این که آگاهی روزافزون آدمی در گذر زمان و تصرف او در طبیعت و جهان پیرامونش، در تطور چنین اندیشه­ای نسبت به خاستگاه اولیهاش بیاثر نبوده است. </strong>
<strong>واژههای کلیدی:</strong> اهریمن، خدایان، دیو، شیطان، ضدخدایان، متون کهن ادب فارسی.
* دانشیار زبان و ادبیات فارسی zomorrodyhomeyra@yahoo.com
** دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی zahranazari5@gmail.com (نویسندهی مسئول)
<strong>تاریخ دریافت مقاله: 14/12//89 تاریخ پذیرش مقاله: 6/7/90</strong>https://jba.shirazu.ac.ir/article_229_15cc5bdd8d492640ac9d1073917130ef.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815Jamshid in Transitional Individuation Process: Archetypal Analysis of Jamshid and khorshid Story by Salman Savejyجمشید در گذر از فردانیت (نقد کهنالگویی داستان جمشید و خورشید اثر سلمان ساوجی)10112223110.22099/jba.2012.231FAغلامحسین شریفی ولدانیدانشگاه اصفهانمحبوبه اظهریدانشگاه الزهراJournal Article20101219<strong> </strong><strong> Gh. Sharifi Valadani</strong><strong>*</strong><strong> </strong><strong> M. Azhari<sup> </sup></strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Isfahan University Azahra Univerisity of Tehran
<strong>Abstract </strong>
The present study is an attempt to analyze individuation process as an important archetype in the story “Jamshid and Khosrshid” and the difficulties and calamities that the hero of the story grapples with to establish his identity. An archetype refers to a universally understood symbol or pattern of behaviors or a generic version of personalities or persons, which is the same for all nations and cultures and was discovered by “Karl Gustav Yung” after extensive studies. Individuation process is one of the archetypes introduced by Carl Gustav Jung. In his opinion, the essence of human (self) is not completed yet at birth, and improves gradually with time by going through individuation process to become what it should be. This process takes different forms and is dependent upon various individuals and cultures. <em>Jamshid and Khorshid </em> is a couplet poem story of a young man, following his dream about a woman, who decides to make a journey from the east to the west of the world to find her. On his way, he faces a lot of problems and obstacles such as arriving Jins' land, sinking down into a dangerous sea, battling against a dragon, fighting with Akvan-e Div, defeating his rival and Khorshid’s father's disagreement. In addition to individuation archetype, other important archetypes like<strong> </strong>ideal form of feminine element (anima), the ideal form of a good mother, the wise old man, dragon, sea, and various numbers can be investigated, too. Jamshid Having surmounted all his inner demonic forces, the young man becomes qualified to continue the way. Also, on his way, Jamshid benefits from the help and guidance of an old, kind wise man and a fairy. Although Yung succeeded in discovering and introducing the common archetypes in dreams and myths of various nations, these archetypes are very old and their use in the stories belonging to 600 years before it shows the presence of collective unconscious in all nations and humans from past to the present.
* Assistant Professor in Persian Language & Literature,<strong> </strong>gholamhoseinsharifi@yahoo.com
** M.A. Student in Persian Language & Literature,m.azhari8564@yahoo.com<strong>نوشتار حاضر کوششی است در جهت تحلیل و واکاوی کهنالگوی مهم فردانیت و گذر از مصایب و مشکلاتی که قهرمان داستان در مثنوی <em>جمشید و خورشید</em> برای دستیابی به هویت، با آنها روبه­روست. کهن­الگو به نشانه­ها و نمادهای یکسان در فرهنگ­های مختلف، گفته می­شود که «کارل گوستاویونگ»، به آن­ها دست یافت. فرایند فردانیت از کهن­الگوهایی­ست که یونگ از آن یاد می­کند. به اعتقاد او، نفس انسان در بدو تولد، به طور کامل شکل نگرفته و با از سر گذراندن فرایند فردانیت، به آن­چه باید باشد دست می­یابد. مثنوی <em>جمشید و خورشید</em>، داستان پسری جوان است که به دنبال دیدن رؤیای یک زن، تصمیم می­گیرد از شرق به غرب عالم سفر کند تا او را بیابد. او در طی این مسیر با موانع و مشکلات بسیاری از جمله: رسیدن به سرای جنیان، رویارویی با اژدها، مبارزه با اکوان دیو، غرق شدن در دریای مهیب، مخالفت پدر خورشید و جنگ با رقیب، مواجه می­گردد. علاوه بر کهنالگوی فردانیت، کهنالگوهای مهم دیگری مانند: صورت مثالی عنصر زنانه (آنیما)، پیر دانا، مادر نیکوکار، سایه، دریا و اعداد مختلف قابل بررسی است. جمشید درطی این راه با نیروهای پلید درونش مبارزه می­کند، همچنین از راهنماییها و کمک پیر خردمند و پری مهربان، برای رسیدن به معشوقه­اش یاری میگیرد. اگرچه یونگ در قرن بیستم میلادی، موفق به کشف و معرفی کهن­­الگوهای مشترک در اساطیر ملل مختلف شد، این کهنالگوها بسیار دیرینه بوده­اند و کاربرد آنها در داستانی متعلق به ششصد سال پیش از این، نشان­گر وجود ناخودآگاه جمعی در میان همه­ی ملت­ها و انسان­ها، از گذشته تاکنون است. </strong>https://jba.shirazu.ac.ir/article_231_8ef475567fb873ff6c8ef63baf94c6af.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815Sam/Sohrab and Zal/Rostam: The Battle of Father and Sonسام/ سهراب و زال/ رستم: نبرد پدر و پسر12314823210.22099/jba.2012.232FAمصطفی صدیقیدانشگاه هرمزگانJournal Article20110625<strong> </strong><strong>Sedighi </strong><strong>*</strong>
Hormozgan University
<strong> </strong>
<strong>Abstract </strong>
* Assistant Professor in Persian Language & Literature, navisa_man@yahoo.com<strong>پیوند ادبیات و روان از روزگار کهن مطرح بوده است؛ اما تبیین دقیق و روشمند آن بعد از نظریههای زیگموند فروید، شکل گرفت. عقدهی ادیپ یکی از نظریههای مهم فروید است که در این نظریه گرایش کودک پسر به مادر و پدرکشی، طرح شده است. پژوهش حاضر، نبرد رستم و سهراب را از این چشمانداز، در سطحی متفاوت بر اساس مستندات و استدلالها نشان میدهد. زال به دلیل طرد شدن از سوی سام (پدر)، غیاب پدر و عدم همهویتی با او، بر عقدهی ادیپ خود فایق نیامده، پیوندی ناگسستنی با سیمرغ (مادر- معشوق) مییابد و در زندگی خود با رودابه، رابطهای طبیعی و کامل ندارد. از منظر پدرکشی هم، چون سام از جاودانان است لایهای دیگر از داستان با استحالهی شخصیتها، رخ مینماید و در نبرد رستم وسهراب در حقیقت ستیز زال (= رستم) با سام (= سهراب) روی میدهد.</strong>https://jba.shirazu.ac.ir/article_232_6fa62653c8deee0b05bb076538113c5c.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815A Thought on Inevitability: The Death of Gil Gamesh and Alexander and the Immortality of Khezr and Utnapishdymدرنگی بر ناگزیری مرگ گیلگمش و اسکندر و جاودانگی اوتناپیشتیم و خضر14917423310.22099/jba.2012.233FAمحمدحسین کرمیدانشگاه شیراز0000-0001-5560-8070رضوان رحیمیدانشگاه شیرازJournal Article20110305<strong> </strong><br /><br /><strong>H. Karami </strong><strong>*</strong><strong> R. Rahimi </strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong><br /><br />Shiraz University<br /><strong>Abstract</strong>
<strong>The present study takes a mythological attitude toward the journeys of a hero in pursuit of immortality. Since a myth, in its simplest definition, is story-like and is repeated timelessly, the present study addresses the historical story of Alexander, which is the reiteration of the mythological model of Gil Gamesh in the beginning of the history. Taking the failure of Gil Gamesh and Alexander in achieving immortality into consideration, the researchers refer to the immortality secret of Khezr and Utnapishdym who become immortal in each of their stories. The secret is that gods or God grants immortality to those beings who struggle for His goals. According to Sumerian beliefs, Utnapishdym has fulfilled the goal of gods in creating humans and attempted to help them to survive disastrous storms. Then, drawing upon Young’s Collective Unconscious and Archetypes and Freud’s ideas, the researchers have depicted the symbolic journeys of each hero and intended life and death to be taken contrastively. In short, according to the theory proposed by Campbell and Lymyng, all heroes’ journeys in pursuit of immortality have been formed based on an archetype example of mythological hero journeys and that Gil Gamesh looking for Utnapishdym and Alexander searching for the Water of Life are not an exception to this.</strong>
<br />* Professor in Persian Language & Literature, Mhkarami@rose.shirazu.ac.ir<br />** Ph.D. Candidate in Persian Language & Literature, rozanehnoor@gmail.com<strong>این پژوهش، با نگرش اسطوره</strong><strong></strong><strong>ای به سفرهای قهرمان در جست</strong><strong></strong><strong>وجوی جاودانگی فراهم شده است. بنابر آن که اسطوره، در ساده</strong><strong></strong><strong>ترین تعریف، داستان نمونه است و همواره تکرار می</strong><strong></strong><strong>شود، به داستان تاریخی اسکندر- که تکرار الگوی اسطوره</strong><strong></strong><strong>ی گیلگمش در سرآغاز تاریخ است- پرداخته</strong><strong></strong><strong>ایم و ضمن توجه داشتن به ناکامی گیلگمش و اسکندر از سعادت جاودانگی، به راز جاودانگی اوتناپیشتیم و خضر اشاره کرده</strong><strong></strong><strong>ایم که در هر یک از داستان</strong><strong></strong><strong>ها از موهبت بی مرگی بهره</strong><strong></strong><strong>مند می</strong><strong></strong><strong>شوند و آن راز، این است که خدایان یا خدا، تنها بی مرگی، را بهره</strong><strong></strong><strong>ی انسانی می</strong><strong></strong><strong>کنند که در راستای اهداف آنان/ او کوشیده باشد، اوتناپیشتیم بنابر آیین سومریان، هدف خدایان از آفرینش انسان را تحقق داده است و به خدمت آنان کوشیده است که از توفان بلاخیز، جان سالم به در برده است، با بهره</strong><strong></strong><strong>گیری از نظریه</strong><strong></strong><strong>ی ناخودآگاهی جمعی یونگ و آرکی تایپ</strong><strong></strong><strong>ها و نظرات فروید، به سفر نمادین هریک از قهرمانان پرداخته</strong><strong></strong><strong>ایم و زندگی و مرگ را در تقابل با هم معنا کرده</strong><strong></strong><strong>ایم. به کوتاه سخن بنابر نظریه</strong><strong></strong><strong>ی جوز ف، کمبل و آدامز لیمینگ همه</strong><strong></strong><strong>ی سفرهای قهرمان در جست</strong><strong></strong><strong>وجوی جاودانگی بر اساس تکرار مثالی سفر کهن الگوی اساطیری قهرمان شکل گرفته</strong><strong></strong><strong>اند و رفتن گیل گمش به سوی اوتناپیشتیم و رفتن اسکندر در جست</strong><strong></strong><strong>وجوی آبحیات از این قاعده مستثنی نیست.</strong>https://jba.shirazu.ac.ir/article_233_f098c2ecdc9c0324d37f4eb0b913ee09.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815Image Originality: The Most Important Criterion in the Correction of Khaqani’s Poetryاصالت تصویری مهمترین معیار در تصحیح دیوان خاقانی17519623410.22099/jba.2012.234FAسعید مهدوی فردانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20110418<strong>Mahdavifar </strong><strong>*</strong>
Chamran University of Ahvaz
<strong>To Dr. Mahammad Reza Shafiee Kadkani,</strong>
<strong>A great textual analyst of Iran </strong>
<strong> </strong>
<strong>Abstract </strong>
Khaqani Sharvani’s poetry, as one of the most precious Persian literary heritages, deserves a scientific and immaculate correction. Despite the availability of three well-known corrections of his poetry, there are still many mistakes left in these prints. Drawing upon the analysis of Khaqani’s personal-specific imaging techniques, the present study introduces a basic and newly introduced criterion in correcting Khaghani’s poetry deservedly. Then, to prove the effectiveness of the criterion, a number of corrupted records of Sajadi and Kazazi prints have been corrected critically and based on scientific standards.
* M.A. Student in Persian Language & Literature, s.mahdavifar@yahoo.com<strong> </strong>
<strong>سعید مهدوی­ فر</strong><strong>*</strong>
دانشگاه شهید چمران اهواز
<strong> </strong>
<strong>به دکتر محمدرضا شفیعی­کدکنی،</strong>
<strong>متن­شناس بزرگ ایران زمین</strong>
<strong>چکیده</strong>
<strong><em>دیوان خاقانی شروانی </em></strong><strong>به عنوان یکی از بیش­بهاترین میراث ادب پارسی، شایسته­ی تصحیحی علمی و پیراسته است. علی­رغم ­وجود سه تصحیح مشهور از این <em>دیوان</em>، همچنان اغلاط به نسبت زیادی در این چاپ­ها دیده ­می­شود. در این مقاله با پشتوانه­ی تحلیل شگردهای شخصی تصویرپردازی خاقانی، به معرفی معیاری نویافته و بنیادین در تصحیح بایسته­ی <em>دیوان</em> شاعر می­پردازیم و برای اثبات کارآمدی آن، شماری از ضبط­های نادرست چاپ سجّادی و کزّازی را مورد تصحیح علمی و انتقادی قرار می­دهیم.</strong>
<strong>واژه­های کلیدی: </strong>اصالت تصویری، تصحیح، تصویرسازی، خاقانی، قصاید.
<strong> </strong>
* کارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی s.mahdavifar@yahoo.com
<strong>تاریخ دریافت مقاله: 29/1/90 تاریخ پذیرش مقاله: 20/7/90</strong>https://jba.shirazu.ac.ir/article_234_9714b5b84453535205de9c767bd193f4.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834120120815Guardianship from Raz-e Shirazi’s Point of Viewولایت در نگاه راز شیرازی19722223510.22099/jba.2012.235FAمحمدیوسف نیریدانشگاه شیرازعباس مرادیدانشگاه شیرازJournal Article20100622
<strong> Y. Nayyeri</strong><strong>*</strong><strong> A. Moradi</strong><strong><sup> </sup></strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Shiraz University
<strong>Abstract </strong>
Guardianship is one of the most pivotal issues in Islamic mysticism, in light of which other basic ones such as Monotheism, Prophecy, and Mohammadyie are discussed. Mirza Aboulghasem-e Raz-e Shirazi, the Shiite mystic of 13<sup>th</sup> century, is amid those who have played a significant role in illustrating Guardianship debates. In the present study, first, the evolution of Guardianship studies in Islamic mysticism is discussed briefly and then, a short report of the works of this great mystic is provided. Then, the significance and the use of this debate in mysticism are discussed. After that, while studying the meaning of Guardianship, its various classifications and also, debates related to it such as monotheism, prophecy and truthfulness of Mohammadyie are dealt with. Following it, comes the “Intercommunication Principle” as the way to contact Guardianship holders and finally, spiritual relationship, which is the result of having relationship with Guardianship, is fleshed out.
* Professor in Persian Language & Literature, Mynayyeri@yahoo.com
** Ph. D. Candidate in Persian Language & Literature and The teacher of Fars Education office, abas.moradi110@gmail<strong>موضوعِ ولایت، یکی از محوریترین مباحثِ عرفانِ اسلامی است که در پرتوِ آن، مسایل اساسی دیگری نظیرِِِ توحید، نبّوت، حقیقتِ محمّدیه و... مطرح میگردد و شرح داده میشود. از دورانِ آغازینِ عرفان اسلامی تاکنون، اهل عرفان با استناد به آیات و احادیثِ اهل بیت (ع) به شرح و تبیین مباحثِ ولایت پرداختهاند. میرزا ابوالقاسم راز شیرازی (م 1286 ه. ق)، عارفِ شیعی قرن سیزدهم، از جمله کسانی است که در تشریحِ مباحثِ ولایت، نقش بسزایی داشتهاست. در این نوشتار، ابتدا بهطور اجمال به سیرِ ولایتپژوهی در عرفانِ اسلامی پرداخته شده و به دنبال آن، گزارشی کوتاه از آثارِ این عارفِ بزرگ ارائه گردیدهاست. سپس از اهمیت و فایدهی این بحث در عرفان سخن به میان آمدهاست. آنگاه ضمن بررسی معنا و مفهومِ ولایت، به بیان تقسیمبندیهای گوناگون آن و نیز مباحثِ مرتبط با آن نظیرِ توحید، نبوّت و حقیقتِ محمّدیه پرداختهشده و در ادامه، شیوهی ارتباط با صاحبانِ ولایت با عنوان «اصلِ مرابطه»، مطرحشده و در پایان، بحثِ نسبتِ معنوی – که حاصل و نتیجهی پیوندِ با مقامِ ولایت است – عنوان شدهاست</strong>.https://jba.shirazu.ac.ir/article_235_25564c25389809a315844f4bb41f685e.pdf