معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837120150522Frēdōn the farmer, Kaveh iron-maker, and Dahāg the Dēwفریدون دهقان، کاوه آهنگر و ضحاکْ دیو128248910.22099/jba.2015.2489FAحمیدرضا اردستانی رستمیهیأت علمی/دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفولJournal Article20140216Among those who have researched on Shāhnāmeh, Alī Hasūrī and after him Ahmad Shāmlū, believe that Ẕahāk, in order to construct a communist classless society, kills Jam who, according to Avestā, has taken the properties of Dīvs(devils, who Hasūrī believes stand for common people) and has built a hierarchal society. However, Firīdūn, with the help of Kāvih, revitalizes the old system by killing Ẕahāk. The writer of this article believes that according to Gāhān, Dīv is a creature that does no farming and agriculture; therefore, Jam has not taken away the properties of the common people, but the accumulated wealth of figures like Ẕahāk, who had killed his own father, Ᾱbtīn the farmer, and Barmāyih Cow, and had ruined agricultural landscapes; Jam has in fact infringed upon the properties of those who were against agriculture and farming. However, this infringement by no means leads to the formation of a classless society. The clergy and the military-- two powerful classes of the time —were empowered during the reign of Ẕahāk and helped reinforce his kingdom. It means that before Jam’s fall, Artishtārān (military class) goes to Ẕahāk and the clergymen make an entry to his court after his nightmare, and are warmly received. Due to Ẕahāk’s anti-production policies, only the two classes of farmers and industrialists have been destroyed. These two classes are epitomized in the figures of Firīdūn and Kāvih. Although he is a king in Shāhnāmeh, Firīdūn, according to Dinkard, comes from a family of farmers and his father, Ᾱbtīn, in Avestā, is a water-sharer. This proves his agrarian background and reveals him to be the purveyor of agriculture in semi-historical texts. <br /><strong>Key Words</strong>:Ẕahāk, Dīv, Farmer, Firīdūn, Kāvih.از میان پژوهندگان شاهنامه، علی حصوری و به پیروی از او احمد شاملو بر آن است که ضحّاک در پی بازسازیِ جامعهی اشتراکی و بیطبقه، جمشید را که مطابق با اوستا، داراییِ دیوان (به گمان حصوری تودهی مردم) را ستانده و جامعهای طبقاتی را طرح ریخته، از پای در میآورد؛ امّا فریدون به یاری کاوه، با از میان بُردنِ ضحّاک، دوباره جامعهی طبقاتی را بنیان مینهد. مطابق با گاهان، دیوان کسانیاند که کِشت نمیکنند و دام نمیپرورند؛ بنابراین، جمشید داراییِ کسانی همانندِ ضحّاک که پدر دامپرورِ خویش، آبتینِ زارع، گاو برمایه را میکُشد و مرغزار را از بین میبَرَد و در یک کلام، سرمایۀ کسانی را که مانعِ تولیدند، متصرّف میشود؛ نـه تـودهی رنجکِشِ جامعه را. نیز بـه هیچروی، ضحّاک جامعهی بیطبقه نساخته؛ بلکه در حکومت او، دو طبقهی ممتازِ ارتشتار و موبد، بازسازی میشوند؛ به این معنی که پیش از سقوطِ جمشید، ارتشتاران، هواخواهِ او میشوند و طبقهی موبدان نیز در تعبیرِ خوابِ هولناکِ ضحّاک، وارد دربارش میشوند. تنها دو طبقهی دهقان و صنعتگرند که به دلیل سیاستهای ضدِّ تولیدِ مرد تازی از میان رفتهاند که این دو طبقه، در چهرهی فریدون و کاوه آشکار میشوند. فریدون اگرچه در شاهنامه پادشاه است، مطابق بـا متن دینکرد، فرّهی کشاورزی دارد و نامِ پدرش در اوستا آثویه به معنایِ آبیار است و آن را نشانی بر زارع بودنِ خاندانِ او انگاشتهاند. همچنین کاوهی آهنگر در تاریخ بلعمی به کشاورزی شناخته شده؛ پس میتوان ستیزِ فریدون و کاوه با ضحّاک را ستیز دهقانان با دشمنانِ کشت و دام و صنعت دانست.معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837120150522Reasoning Methods in the Azarbaijanian Styleشیوههای تعلیلی شاعران سبک آذربایجانی2948251910.22099/jba.2015.2519FAنرگس اسکوییمدرس دانشگاه آزاد بناب0000-0003-2991-1038Journal Article20131225Imagery helps the poet to successfully bring his mental concepts home to his readers with the help of various rhetorical techniques; therefore, there are many similarities between literary and rhetorical tropes, and the techniques used in logical reasoning. Such features can be found in different literary periods and various literary styles; however, in some historical eras, due to some specific social considerations, rhetorics took precedence over other poetic styles; school of Āzirbayjān can be cited as an example of rhetorical excellence. Great poets of this school—Khāqānī Shirvānī, Nizāmī Ganjavī, Mujīrudīn Baylaqānī, Falakī Shirvānī, Mahastī Ganjavī—made a good use of simile, metaphor, personification, allegories and allusions in order to put across their claims more effectively. This article briefly explores the theories of Stephen Toulmin about persuasive reasoning as the stylistic feature typical of Āzirbayjān School of poetry; the theories will then be elucidated with ample textual evidence taken from poems of Āzirbayjān School. Our analytic approach draws on the three principles Toulmin has put forth: making a claim, providing support and contextualization. The researcher proceeds to examine the effect of logical reasoning upon the stylistic grid of Āzirbayjān School of poetry. <br /><strong>Key words:</strong>Āzirbayjān School, Methods of Reasoning, Stephen Toulmin, <br /><strong> </strong>هدف عمدۀ تصویرگری در شعر آن است که شاعر بتواند به یاری شگردهای مختلف بلاغی در برقراری رابطه بین ضمیر خود و ذهن مخاطب موفق و اثرگذار عمل نماید، از همین رو است که میتوان شباهتهای بسیاری بین فنون ادبی و بلاغی و شیوههای منطقیِ تعلیل، نظیر قیاس و استدلال یافت. شاعران ممتاز سبک آذربایجانی، خاقانی شروانی، نظامی گنجوی، مجیرالدین بیلقانی، فلکی شروانی، مهستی گنجوی، از شیوههای عملی و هنری تعلیل و توجیه در سخن (تشبیه، تمثیل، مذهب کلامی، تشخیص، حسن تعلیل، سوگند و تلمیح) بسیار استفاده نمودهاند تا مدعای خود را بهتر و حسیتر در اذهان جای دهند. در این مقاله پس از شرح مختصری از نظریۀ استفان تولمین در باب استدلال، روشهای تعلیلی و توجیهی شاعران سبک آذربایجانی را در شعر -همراه با شواهد مکفی از آثار این گویندگان- برشمردهایم و این روشها را بر مقیاس سه رکن پیشنهادی تولمین در باب استدلال (ادعا، پشتیبان و زمینه) سنجیدهایم. و در آخر به بررسی تاثیر شیوههای تعلیلی در مختصات سبکی شعر آذربایجانی پرداختهایم.معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837120150522The role of conceptual relations in the development and transformation of the meaning of linguistic signsنقش روابط مفهومی در توسعه و دگرگونی معنایی نشانهها ی زبانی (مطالعۀ موردی نیاز در شعر حافظ)4974241110.22099/jba.2015.2411FAسوسن جبریهیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازیJournal Article20130618In order to express their view of different phenomena, authors of literary texts occasionally expand upon the meaning of signs to the extent that their meanings would undergo a transformation. These signs would then function as keywords the meanings of which sound hard to grasp. Today, a semantic study and an examination of the conceptual relationship between words and sentences make possible the objective analysis of the processes involved in the semantic expansion and metamorphosis of the signs; having studied the conceptual relationship between the signs, the researcher could then easily comprehend the attitude and outlook of the author of the text. From among conceptual relationships, Hyponymy and contrast are specifically efficient in the semantic analysis of linguistic signs within a text. In order to highlight the role of conceptual relationships in the process of semantic expansion and metamorphosis of linguistic signs, semiotics of "need" in Hāfiz poetry has been examined. Based on researches in this domain, conceptual relationships between words and sentences and the semantic affinity between "piety" and "self centeredness", "pride", "vanity", "deceitfulness" and "hypocrisy" expand the meaning of piety to an extent that it overlaps with "hypocrisy", thence the phrase "hypocrite piety." The contextual meanings of such keywords as "piety", "hypocrisy" and "need" indicate that Hāfiz, apart from his social and individual pathology of the concept of "piety," creates a complicated network of references, connotations and associations based upon the contrast between "need" and "piety." Thus, he not only expands the meaning of "need" but also creates a Hāfiz-specific concept of piety based on the semantic overlap between the concept of "need" and "ascetic poverty." <br /><strong>Key words:</strong> Conceptual Relations, Sign, Semantic Change, Semantic Development, Hāfiz Poetryچکیده: آفرینندگان متون ادبی برای بیان نگرش خود به پدیدهها، گاه معانی برخی نشانهها را گسترش می-دهند تا آنجا که گاه این معانی را دگرگون میکنند. این نشانهها واژگان کلیدی هستند که دسترسی به معانی آنها دشوار به نظر میرسد. امروزه معناشناسی و روابط مفهومی میان واژگان و جملات، میتواند امکان تحلیل عینی روند گسترش یا دگرگونی معنایی نشانهها را فراهم کند و با بررسی روابط مفهومی نشانهها، به نگرش آفرینندگان این متون نیز دست بیابد. در میان روابط مفهومی تضاد معنایی و شمول معنایی میان واژگان و از میان روابط مفهومی میان جملات، تضمن معنایی از کارآیی ویژهای در تحلیلِ معنای نشانههای زبانی در متن برخوردارند. برای بیان نقش روابط مفهومی درگسترش و دگرگونی معنایی نشانههای زبانی، «نیاز» در شعر حافظ برگزیده شد. یافتهها نشان میدهند؛ روابط مفهومی میان واژگان و میان جملات، پیوندهای معنایی میان؛ «زهد» و« عُجب»، «خودبینی»، «کبر»، «فریبکاری» و «ریا»، معنای «زهد» را گسترش داده چنانکه با «ریا» شمول معنایی پیدا کرده و ترکیب «زهد ریا» را پدید آوردهاست. معانی بافتی کلید واژگان؛ «زهد» و «ریا» و «نیاز» نشانگر آن است که حافظ در کنار روند آسیبشناسی اجتماعی و فردی «زهد»، پیوندهای پیچیدهای از دلالتها و ارجاعات معانی ضمنی مبتنی بر تقابل میان «نیاز» و «زهد» آفریده که معنای نشانهی «نیاز» را گسترش دادهاست و با پیوند و همپوشانی معنایی « نیاز» با اصطلاح «فقر عرفانی» مفهوم «زهد حافظانه» را در آن گنجانده است. بنابراین روابط مفهومی علاوه بر توان دستیابی بر نگرش شاعر، زمینهی شناخت معانی گوناگون واژگان کلیدی متن را نیز فراهم میکند.معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837120150522Comparative study between Sanaee’s Seirol Ebad Elal Maa’d & Attar’s Mosibat Nameسیری در سفرنامههای سنایی و عطّار (مطالعهای تطبیقی میان سیرالعباد إلی المعاد سنایی و مصیبتنامهی عطّار)7598247610.22099/jba.2015.2476FAنجف جوکاراستاد دانشگاه شیرازشیرین رزمجو بختیاریدانشجوی دکتری دانشگاه شیرازالهام خلیلی جهرمیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عرفانی دانشگاه شیرازJournal Article20130821Sanāyī’s <em>Sīr al-Ibād Ila al-Ma’ād </em> and Attār’s <em>Musībat Nāmih</em> are among the most important spiritual travelogues. There are similarities and differences between these two works. The differences are rooted in Sanāyī’s life and thought and the impact of unspiritual poems upon him. Indeed, Sanāyī is the poet of Taqhīq genre of poetry and <em>Sīr al-Ibād </em>is not completely mystical either. Additionally, Sanāyī is a pioneer in this domain, therefore, in the course of time, mystical language and thought have developed and have reached the acme of their growth in Attār’s travel account. In this article a general view of spiritual journey and its motivations and challenges are presented by providing an overview of similarities and differences between these two works. The differences are: 1. Structural differences, 2. Dual symbolism, 3. Different spaces. The similarities are: 1.Stages of creation, 2.Complaining about the world, 3.Return to the origin, 4.The wayfarer and the old sage, 5.The style of conversation, 6.The destination of the journey. The review of the similarities between spiritual journeys represents the general specifications of such works and puts them forth as motifs in mystical literature. <br /><br />سیرالعبادِ سناییِ غزنوی و مصیبتنامهی عطّار نیشابوری از مهمترین سفرنامههای روحانی است. این دو اثر اشتراکات و اختلافاتی با یکدیگر دارند. اختلافاتِ آن دو از طرفی ناشی از جنبههای سهگانهی زندگی و اندیشهی سنایی و تأثیرپذیریِ او از شعرِ غیرعرفانی است. در حقیقت سنایی، شاعرِ شعرِ تحقیق است و سیرالعبادِ او نیز صبغهای کاملاً عرفانی ندارد. از طرف دیگر سنایی، آغازگرِ راه است، بنابراین پر واضح است که گذشتِ زمان، گنجینهی اندیشهها و زبانِ عرفانی را بارور کرده و در سفرنامهی عطّار به اوج خود رسانیده است. در این مقاله سعی بر آن بوده است با بررسی وجوه اشتراک و اختلافِ این دو اثر نمایی کلّی از یک سفرِ روحانی و انگیزهها و چالشهایِ آن به تصویر درآید. وجوه اختلاف عبارتند از: 1ـ اختلاف ساختاری، 2ـ نمادگرایی دوگانه، 3ـ فضاهای مختلف؛ وجوه اشتراک شاملِ: 1ـ مراحلِ خلقت (بدو)، 2ـ شکایت از دنیا و مافیها، 3ـ بازگشت به اصل، 4ـسالک و پیر، 5ـ سبک گفتگو، 6ـ مقصدِ سفر. بررسی اشتراکاتِ سفرنامههای عرفانی مختصاتِ کلّی اینگونه آثار را آشکار میکند و آن را به عنوانِ بنمایهای در ادبِ عرفانی مطرح میگرداند.معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837120150522An Exploration through Persian Literature: Tracing the Shape, Fictional Image, and Lexical Variations of 'Glasses' from 9th to 12th Centuriesتفننی در ادب فارسی: بازیابی عینک از متون سدههای نهم تا دوازدهم99122246210.22099/jba.2015.2462FAفرزام حقیقیدانشگاه فردوسیJournal Article20131014Persian literature is a rich resource for investigating not only the customs, traditions, and Persian lifestyle, but also the cultures close to Persia a long time ago. Although the data of such research carry invaluable inherent worth, it is obvious to those who understand Persian literature that a thorough awareness of such issues is inseparable from a thorough and correct understanding of the poetry and prose of a nation. Regarding this requirement, some literary works written in this context have been compiled and since we need references as vast as Persian literary history in order to investigate this issue completely and accurately, these works are invaluable regardless of their shortcomings. To meet the demands of this research, we investigate the glasses according to the oldest evidence obtained, that is, the works produced through the ninth to the twelfth centuries (A. H.). Firstly, we try to reconstruct the structure and materials of the glasses and then briefly describe the way they emerge and reemerge in literature based on the vocabulary, imagery, etc.<br /><strong>Key words</strong>: The Glasses; History of Culture, Persian Texts, Literary History, Imagery; Vocabulariesادبیات فارسی منبعی غنی برای تحقیق در آداب و رسوم و چگونگی زیست فارسیزبانان و حتی فرهنگهای نزدیک به آن در گذشتههای دور است. بر آشنایان ادب فارسی پوشیده نیست که جز ارزش ذاتیای که دادههای چنین تحقیقی به همراه دارند، در موارد بسیاری داشتن درکی درست از بیت یا نوشتهای بدون آگاهی دقیق از همین مسائل میسر نمیشود. با عنایت به همین نیاز، آثاری در این زمینه تألیف شده است که علیرغم کاستیها، وجودشان بسیار مغتنم است، چرا که برای تحقیقی دقیق و جامع در چنین موضوعی، میبایست منابعی به گسترۀ تاریخ ادبیات فارسی اساس کار قرار گیرد. ما در ادامۀ این مسیر، به تأمل بر عینک بنا بر کهنترین شواهدی که بدانها دست یافتیم، یعنی آثار سدههای نهم تا دوازدهم ه.ق میپردازیم. در آغاز سعی میکنیم ساختمان و مواد سازندۀ عینک را بازسازی کنیم و پس از آن به اختصار به توصیف آن در ادبیات با تکیه بر واژگان، صورخیال و.. میپردازیم.معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837120150522The shaping of pre- Romanticism in Persian Poetry (According to Nazer and Manzur from Vahshi Bafghi)شکل گیری نهضت پیش ـ رمانتیسم ادبی در شعر فارسی (با تکیه برمثنوی ناظر و منظور وحشی بافقی)123146251810.22099/jba.2015.2518FAسکینه عباسیدانشگاه یزدروح اله هاشمیآموزش و پرورشJournal Article20140121Romanticism is a social, economic and political school shaped in various communities after a period of relative peace, leaving a profound influence upon literature and art. The most significant change brought about by this school is that it moved man's intellectual orientation out of the holy and the objective, into the unholy and the subjective.In this research, the writers study the status of individualism in Vahshī Bāfqī's lyric poetry as manifested in <em>Nāzir and Manzūr</em>. Researches indicate that the poet, due to his lived experience of poverty, destitution and unrequited love that had forced him into seclusion, isolation and an antisocial disposition, departed from his predecessors not only in the content, but also in the structural and linguistic scope of his work. In line with such experiences, he creates vivid natural imagery to represent his own emotions and thence, he can be considered the pioneer of romanticism in Persian literature and the forefather of such Romantics as Nīmā Yūshīj. <br /><strong>Key Words:</strong> Vahshī Bāfqī, Literal Romanticism, Lyric Genre, Imagination.شکل گیری نهضت پیش ـ رمانتیسم ادبی در شعر فارسی<br />(با تکیه برمثنوی ناظر و منظور وحشی بافقی)<br /><br />چکیده<br />رمانتیسیزم، مکتبی اجتماعی ـ سیاسی ـ اقتصادی است که پس از ایجاد آرامش نسبی در جوامع مختلف بشری شکل گرفته و بر ابعاد هنری و ادبی تأثیر فراوان گذاشته است. ارزشمندترین تحول ایجاد شده به وسیلهی این مکتب، خارج کردن اندیشهی انسانی از ذهنیت قدسی و نوعگرا به ذهنیت فردی و غیر مقدس است.<br />در مقالهی حاضر، جایگاه فردیتگرایی را در خوانش وحشی بافقی شاعر قرن دهم هـ . ق، از نوع ادبی عاشقانه در مثنوی ناظر و منظور، بررسی کردهایم. حاصل کار نشان میدهد که شاعر با توجه به تجارب زیستهی فقر و تنگدستی و عشق نافرجام که وی را به انزوا و گوشه گیری و جدال با اجتماع کشانده، نه تنها در حوزهی بازآفرینی محتوای اثر، بلکه در حوزهی زبان و ساختار آن نیز از شاعران پیش از خود فاصله گرفته است. همسو با این تجارب، وی با خلق تصاویر جاندارپندار بر اساس اجزای طبیعت که عمدتاً عواطف وی را بازتاب می دهند و نه غیر، جزء اولین پیشگامان پیش ـ رمانتیسم ایرانی به حساب میآید؛ همان نواندیشی که در شعر شاعران معاصر همچون نیما یوشیج به اوج خود رسیده است.<br /><br />کلیدواژه ها: تخیل، رمانتیسم ادبی، فردیتگرایی، نوع عاشقانه، وحشی بافقی.معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837120150522The History of the theory of inspiration (Poetics of inspiration) And the sources and the models of inspiration in the ancient Persian culture and Persian Poetry Islamic periodسیر "نظریة الهامی" (بوطیقای الهام) و منابع الهام در فرهنگ ایران باستان و شعر فارسی دورة اسلامی147176243810.22099/jba.2015.2438FAفرزاد قائمیدانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-0633-6894Journal Article20131230The most ancient literary theory held by man has been the theory of inspiration. This theory, in its earliest forms, can be traced in myths where inspiration was attributed to gods and angels; and in its most recent forms, the unconscious human mind is said to be the source of inspiration. In this paper, after reviewing the evolution of theories and models of inspiration in the West, we study the models of inspiration prevalent in the ancient Persian culture and those common in Persian Poetry of the Islamic period. The sources of inspiration in the Islamic Persian Poetry are mainly divided into: continuation of the ancient cult of inspiration and belief in the inspirational role of Surūsh; influence of pre-Islamic Arab traditions, expansion of Islamic beliefs and Quran and Hadith culture and Prophetic Tradition; and finally the development of mystical and intuitive beliefs about the originality of the unconscious, intoxication, intuition and angelic mediation. Such beliefs held that the inspiration lies in an external agency, but according to the mystical outlook, inspiration is an internal matter and can be attributed to the unconscious of the one who is inspired. Accordingly, the concept of inspiration can be analyzed with regard to modern psychological western models. <br /><strong>Key words:</strong> Inspiration, Goddess of Inspiration, Unconscious, Theory of Inspiration (Poetics of Inspiration). <br /> <br /> کهنترین نظریة ادبی بشر نظریة الهامی بوده است. این نظریه در اولین مظاهر خود، در باور انسان عصر اساطیر، الهام را به خدایان و فرشتگان نسبت میداد و در جدیدترین مظاهر خود، روان ناخودآگاه انسان را منبع الهام میدانست. تاریخ تطوّر بوطیقای الهام، در جهان غرب به چند دوره اصلی تقسیم میشود: مدلهای باستانی الهام؛ احیای نظریة یونانی- رومی اصل الهی شعر و جنون الهامی شاعر در عصر رنسانس؛ مدلهای روشنگری و رمانتیک و نظریات مدرن و پست مدرن. در این جستار، پس از مرور تطور نظریات و مدلهای الهام در غرب، مدل باستانی ایزد الهامدهنده را در فرهنگ ایران باستان و منابع الهام در شعر فارسی دورة اسلامی، را بررسی کردهایم. مطابق این تحقیق، منابع نظریة الهامی در شعر فارسی دورة اسلامی را میتوان به چند بخش تقسیم کرد: ادامة باورهای باستان و تداوم خویشکاری الهامبخشی سروش؛ نفوذ سنتهای عرب جاهلی؛ بسط باورهای اسلامی و فرهنگ قرآن و حدیث و سنت نبوی، و بالاخره رشد باورهای عرفانی و اشراقی دربارة اصالت ناخودآگاهی و سکر و شهود و وساطت فرشتگان. این مدلها منبع الهام را در آغاز بیرونی تصور میکردند، ولی در دیدگاه عرفانی، این منبع درونی و قابل تطبیق با ناخودآگاه الهامگیرنده است که با مدلهای روانشناختی مدرن در غرب سنجیدنی است.معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837120150522Narrative approach to the character archetype of the eternal relying on Shahnameh storiesرویکرد روایتشناسی به شخصیت و سرنمون ازلی با تکیه بر داستانهای شاهنامه177198241010.22099/jba.2015.2410FAکاظم موسویاستاد دانشگاه شهرکردابراهیم ظاهری عبده ونددانشجوJournal Article20131126Narration is one of the most important elements in story, epic, and myth; and is considered the foundation of any statement. All linguistic references rely upon narration to convey their messages to the reader in the best way possible. One of the significant issues in narratology is the examination of character; therefore, in this article different approaches to character—the structuralist approach in particular-- will be elucidated. The next step is the examination of characters in epic and lyric stories of <em>Shāhnāmi</em> to propose a new paradigm based on their actions. The new paradigm will be used to explain for the structures that underlie the narratives. Three types of character can be found in narrative and war-centered epic stories: the helper, the helped, and the opponent. The archetypal paradigm of such characterization is derived from the myth of genesis. The one that is helped is Ūrmazd, the opponent is Ahrīman and the helper refers to creatures in general and human beings in particular. Narrative and lyric stories center around four characters: the lover, the beloved (the helped), the helper and the opponent and their archetypal paradigm is that of the myth of mentoring. The beloved stands for God, the lover for man, the helper for the prophet and the opponent for Satan. <br /><strong>Key words:</strong> Epic, Story, Narrative, Structure, Character <br /> <br /> روایت از شاخصهای برجسته و از عناصر بسیار مهم در داستان، حماسه، اسطوره و بنیاد هرگونه جمله خبری است. تمامی دلالتهای زبانی برای اینکه بتوانند به بهترین صورت پیام را از فرستنده به خواننده برسانند ازروایت استفاده میکنند. یکی از مسائل قابل مطالعه در روایت شناسی بررسی شخصیت است؛ به همین منظور در این مقاله ابتدا دیدگاههای مختلف درباره شخصیت به خصوص دیدگاه ساختارگرایان بیان، سپس به بررسی شخصیت در داستانهای حماسی و غنایی شاهنامه پرداخته میشود و بر اساس کنشهای شخصیتها، الگویی تازه برای بررسی این داستانها ارائه میگردد؛ در ادامه نیز نمونه ازلیای که این ساختارها بر اساس آن ساخته شدهاند، مطرح میشود. <br />در داستانهای روایی حماسی و مبتنی بر جنگ بر اساس کنش شخصیتها، سه شخصیت حضور دارد: یاریشونده، یاریکننده و مخالف. سرنمون این ساختار شخصیت نیز برگرفته از «اسطوره آفرینش» است. شخصیت یاریشونده برابر با اهورامزدا، مخالف با اهریمن و یاریکننده معادل موجودات و به خصوص انسان است. داستانهای روایی غنایی نیز مبتنی بر چهار شخصیت عاشق، معشوق، یاریکننده و مخالفاند و سرنمون آنها داستان «هدایت» است. معشوق با خداوند، عاشق با انسان، یاریگر با پیامبر و مخالف با شیطان همخوانی دارد