معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007An Analysis of Symbols in the story of “Sheik-e San’anتحلیل رمزشناختی داستان «شیخ صنعان»12245610.22099/jba.2012.456FAمحمدعلی آتش سودادانشگاه آزاد اسلامی واحد فساJournal Article20121007<strong>A. Atashsowda</strong><strong>*</strong>
Islamic Azad University, Fasa Branch
<strong>Abstract</strong>
This article analyzes the symbols of the story of Sheikh-e San'an, the most famous story of Manteq al-Taiyr written by Attar-e Neyshaburi. To this aim the symbols of the story have been redefined considering the narratives of Adam and Eve and their descent in the sacred texts. It seems that Attar’s aim is to present a romantic interpretation of human’s life story. Based on the textual signs it is argued that Sheikh-e San'an is the archetype of Adam, the Christian girl is the archetype of Eve, Mecca is the archetype of paradise, Rome is the archetype of earth, and the traveling of Sheik-e San'an from Mecca to Rome and his returning to Mecca is the archetype of the descent of Adam and Eve to the earth and their return to the paradise.
* Assistant Professor of Persian Language & Literature, atashsowda@yahoo.com<strong>این مقاله به بررسی رمزشناختی داستان <em>شیخ صنعان</em> از کتاب <em>منطقالطیر</em> عطار نیشابوری اختصاص دارد. در این بررسی با درنظر گرفتن جایگاه این داستان در منظومهی عطار، نمادهای آن با توجه به روایت متون مقدس از خلقت آدم و حوا و هبوط آن دو از بهشت به زمین، بازتعریف شده است. به نظر میرسد که هدف غایی عطار از بیان این روایت رمزی، ارائهی تفسیری عاشقانه از سرگذشت انسان باشد. بر این اساس میتوان شیخ صنعان را سرنمون ازلی آدم، دختر ترسا را سرنمون ازلی حوا، مکه را سرنمون ازلی بهشت، روم را سرنمون ازلی دنیا و سفر شیخ صنعان را از مکه به روم و بازگشت از روم به مکه، سرنمون ازلی هبوط آدم و حوا به زمین و بازگشت آن دو به آسمان دانست. </strong>معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007Image Creation without Imageryتصویرگری بیصورت خیال در شعر سعدی234845710.22099/jba.2012.457FAسوسن جبریدانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20121007<strong> </strong>
<strong> </strong><strong>Jabri</strong><strong>*</strong>
Razi University of Kermanshah
<strong>Abstract</strong>
The prominent and successful past experiences in poetry are treasures inherited by contemporary poets. Of these, the experience of creating poetic images without using literary imagery can add richness of thought and language, and be powerfully influential to the contemporary Persian poetry. To describe the characteristics of visual poetry, the Ghazals (sonnets) of Sa’di were analyzed. The findings showed that using image creation without imagery or, in other words, ‘the beautiful representation of the reality’ is one of the techniques employed in image creation. The tangible representation of concrete reality is the foundation of this kind of poetry which influences its artistic language, thought, emotions and techniques. Using the adjectival groups as noun descriptor, an adjective replacing a noun or an adverb plays a significant role in representing the reality. On the other hand, using frequent verbs and short sentences are signs of dynamicity and movement. The principles of love, beauty, emotional expression and thinking about human beings form the central concepts of such poetry. Narrative elements such as scene setting, tone of narration, dialogues and the arrangement of events, play significant roles in the representation of reality in a beautiful, tangible, objective and influential way.
<strong><em> </em></strong>
*Assistant Professor of Persian Language & Literature, sousan_jabri@yahoo.com.<strong>تجربه</strong><strong>­ </strong><strong>های برجسته و موفق گذشتگان در عرصه</strong><strong>­</strong><strong>ی شعر، گنج به میراث رسیده</strong><strong>­</strong><strong>ی شاعران امروز است. از میان آن</strong><strong>­</strong><strong>ها، تجربه</strong><strong>­</strong><strong>ی آفرینش تصاویر شعری، بدون به کارگیری صورخیال، می</strong><strong>­</strong><strong>تواند همچون گذشته، به شعرامروز نیز غنای اندیشه، غنای زبان و قدرت تأثیرگذاری ببخشد. در جست</strong><strong>­</strong><strong>وجوی ویژگی</strong><strong>­</strong><strong>های شعر تصویری، برجسته</strong><strong>­</strong><strong>ترین نمونه</strong><strong>­</strong><strong>ی آن یعنی غزل</strong><strong>­</strong><strong>های سعدی بررسی شد. یافته</strong><strong>­</strong><strong>ها نشان می</strong><strong>­</strong><strong>دهند تصویرآفرینی بدون صورخیال یا بازنمایی تصویری زیبای واقعیت در شعر، خود از شیوه</strong><strong>­</strong><strong>های آفرینش تصویر و خیال</strong><strong>­</strong><strong>انگیزی است. این شیوه</strong><strong>­</strong><strong>ی تصویرگری بر ماهیت زبان، خیال، اندیشه و عاطفه</strong><strong>­</strong><strong>ی شعری، تأثیری بسزا دارد. در حوزه</strong><strong>­</strong><strong>ی اندیشه</strong><strong>­</strong><strong>ی شعری، محورهای عشق، زیبایی، بیان عواطف و اندیشیدن به انسان، مرکز معنایی شعر را تشکیل می</strong><strong>­</strong><strong>دهد. در حوزه</strong><strong>­</strong><strong>ی خیال، عناصر روایی چون پیرنگ، صحنه</strong><strong>­</strong><strong>پردازی، شخصیت</strong><strong></strong><strong>پردازی، حادثه</strong><strong>­</strong><strong>پردازی، گفت</strong><strong>­</strong><strong>وگو و لحن، نمایش تصویری زیبا، عینی، پویا و تأثیر</strong><strong>­</strong><strong>گذار از واقعیت، را به عهده دارند. در حوزه</strong><strong>­</strong><strong>ی زبان نیز کاربرد گروه</strong><strong>­</strong><strong>های وصفی، قید حالت، بسامد فعل، جملات ساده و کوتاه، در تصویرگری، نقشی برجسته</strong><strong>­</strong><strong> به عهده دارند.</strong>
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007A Stylistic Study of Signs in Five Tales from Attar Neyshaburi’s Mosibatnameسبکشناسی نشانه ها در پنج حکایت از مصیبتنامه ی عطار نیشابوری497645810.22099/jba.2012.458FAکاووس حسن لیدانشگاه شیرازساناز مجرددانشگاه شیرازJournal Article20121007<strong> </strong><strong>Hasanli</strong><strong>*</strong><strong> S. Mojarrad</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Shiraz University
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
In the last three decades, literary works have been analyzed through various critical approaches. One of these methods suitable for analysis of literary works is semiotics. "Signs are stable elements that join in theme" (Martin). In this study one kind of frequently used narrative, that is, mystical tale, is analyzed in order to show the function of signs. Attar is one of the poets who used tales in his works very much. One of the ways to determine Attar’s style is analyzing signs which have been used in the tales. In this research after analyzing five tales about prophets, these results were found: adjectives that show future of narration, adjectives that make atmosphere of oppositeness, using dialogue for making atmosphere, using adjectives that make main meaning of tale.
* Professor of Persian Language & Literature, kavooshasanli@yahoo.com
** Ph.D. Candidate of Persian Language & Literature, sanaz.mojarrad@gmail.com<strong>با ظهور دیدگاه</strong><strong></strong><strong>های جدید انتقادی و ورود آن</strong><strong></strong><strong>ها به حوزه</strong><strong></strong><strong>ی مطالعات پژوهش</strong><strong></strong><strong>گران ایران </strong><strong>–</strong><strong> به ویژه در دو، سه دهه</strong><strong></strong><strong>ی گذشته - آثار ادبی به شیوه</strong><strong></strong><strong>ای متفاوت دیده شده است. یکی از نظریه</strong><strong></strong><strong>هایی که سازگاری فراوانی با متن</strong><strong></strong><strong>های ادبی دارد، نگاه به ساختار نشانه</strong><strong></strong><strong>هاست. یکی از روش</strong><strong></strong><strong>های کشف سبک ویژه</strong><strong></strong><strong>ی یک نویسنده یا شاعر، بررسی نشانه</strong><strong></strong><strong>ها</strong><strong></strong><strong>یی است که در متن اثرش به</strong><strong></strong><strong>کار می</strong><strong></strong><strong>گیرد. در این پژوهش به منظور نشان دادن چگونگی کارکرد نشانه</strong><strong></strong><strong>ها که در نهایت بیان</strong><strong></strong><strong>گر بخش مهمی از سبک یک اثر روایی است، یک نوع روایی پر</strong><strong></strong><strong>کاربرد در ادبیات فارسی یعنی حکایت</strong><strong></strong><strong>های عرفانی، بررسی شده است. عطار یکی از شاعران عارفی است که به سبب آگاهی از اصول داستان</strong><strong></strong><strong>پردازی، نقطه</strong><strong></strong><strong>ی عطفی در داستان</strong><strong></strong><strong>پردازی عرفانی است. بدین ترتیب، پس از بررسی انواع نشانه</strong><strong></strong><strong>ها </strong><strong>–</strong><strong> از دیدگاه بارت </strong><strong>–</strong><strong> در پنج حکایت از حکایت</strong><strong></strong><strong>های انبیا در <em>مصیبت</em></strong><strong><em></em></strong><strong><em>نامه</em></strong><strong></strong><strong>ی عطار که دارای ساختار مشابه بودند، نتایج قابل توجهی در شناخت سبک پرداخت نشانه</strong><strong></strong><strong>ها به دست آمد؛ از جمله: بهره</strong><strong></strong><strong>گیری از صفت</strong><strong></strong><strong>هایی که کارکرد براعت استهلالی دارند، استفاده از صفت</strong><strong></strong><strong>هایی که فضای تقابل را ایجاد می</strong><strong></strong><strong>کنند، استفاده از گفت</strong><strong></strong><strong>وگوهای داستانی که کارکرد فضا</strong><strong></strong><strong>سازانه می</strong><strong></strong><strong>یابند، استفاده</strong><strong></strong><strong>ی هدفمند از صفت</strong><strong></strong><strong>هایی که در خدمت القای پیام محوری داستان هستند و...</strong>
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007Dialectics of Form and Content in Akhavan Sales’ “Zemestan”دیالکتیک شکل و محتوا در شعر «زمستان» اخوان ثالث779845910.22099/jba.2012.459FAمحمد خسروی شکیبدانشگاه لرستانمجتبی جوادی نیادانشگاه لرستانJournal Article20121007<strong> </strong>
<strong>Khosravi Shakib</strong><strong>*</strong><strong> Javadinia</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Lorestan Univeristy
<strong>Abstract</strong>
Nima’s literary theory as an independent style attracted many followers. Akhavan Sales is one of those poets who follow Nima in form and social and political content of his poems. “Zemestan” is an important poem which is successful in imitating Nima’s literary theory with regards to formalistic features. The structure of the poem alongside its shocking theme fascinates the readers. One wonders about the huge success of “Zemestan”. What is the mystery which does not seem to exist in other poems of Akhavan? It seems that the success does not lie in the common theme but in the form and techniques embedded in its structure. Such elements as “realism and speculation”, “association of sense and emotion”, “dialectic of rejection with acceptance”, “orchestration”, “equilibrium and symmetry” and “creative ending” are more important in the accomplished process of this poem. This paper tries to discover the less familiar details of “Zemestan” in order to understand the mystery of its success.
* Assistant Professor of Persian Language & Literature,<strong> </strong>Khosravi_shakib@yahoo.com
** Instructor of Persian Language & Literature, mojtaba_J113@yahoo.com.<strong>جریان ادبی که نیمایوشیج </strong><strong>بنیان نهاد در جایگاه</strong><strong> یک سبک مشخص و مستقل، مقلدان فراوانی را به خود جذب کرد. اخوان ثالث یکی از شاعرانی است که هم در سبک و بیان و هم در انتقال اندیشههای ضمنی سیاسی و اجتماعی، تابع نیماست. «زمستان» یکی از موفقترین شعرهایی است که از نظر شکل و انتظارات فرمالیستی، تقلیدی است محکم و گویا از نظریهی ادبی نیمایوشیج. سر و شکل این شعر که از معنای دردآور و جهانشمولش جدا نیفتاده، در کنار مضمون تکاندهندهاش، باعث شده تا همواره مخاطبان از چالشهای ساختاریش در سطحی متعالیتر، محظوظ شوند. سوال این است که راز توفیق و اشتهار شعر «زمستان» در چیست؟ در این شعر چه رازی نهفته است که در دیگر اشعار اخوان وجود ندارد، تا جایی که خوانندگان عام و خاص، اخوان را با نام «زمستان» میشناسند؟ به نظر میرسد راز موفقیت شعر «زمستان» در مضمون و پیام تکراری آن نیست؛ بلکه در شکل و ترفندهای تعبیه شده در ساختمان این شعر است؛ مولفههایی چون «برهم نمایی عینیّت و ذهنیّت»، «وحدت اندیشه و احساس»، «دیالکتیک پذیرش و انکار»، «غنای موسیقی»، «همسانسازیهای هنری»، «پایانپذیری خلاق» و.... از مهمترین عواملی هستند که باعث تصعید این شعر در سطحی بالاتر از دیگر اشعار اخوان شدهاند. این مقاله به دنبال کشف و ضبط اشارتهای کمتر آشنا در نظام صوری شعر «زمستان» برای نشان دادن راز توفیق آن است.</strong>
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007An Analysis of the Function of Deev (Demon) in Heroic Epics after Shahnamehبررسی کارکرد دیو در منظومههای پهلوانی پس از شاهنامه9912846010.22099/jba.2012.460FAزهرا ریاحی زمیندانشگاه شیرازعظیم جباره ناصرودانشگاه شیرازJournal Article20121007<strong> </strong>
<strong>Riahizamin</strong><strong>*</strong><strong> A. Jabbare Naserou</strong><strong>*</strong><strong><sup>*</sup></strong>
Shiraz University
<strong> </strong>
<strong>Abstract</strong>
One of the elements of religious studies and Persian mythology is the study of demons (deev). In this paper the place of demons in heroic epics after Ferdowsi’s Shahnameh are studied. In some of these epics such as <em>Banoo Goshasbnameh</em> and <em>Kok Kohazad</em> demons have a minor presence and are only used as adjectives for evil human beings. In some other epics such as <em>Samnameh</em>, <em>Shariarnameh</em> and <em>Faramarznameh</em> demons have more prominent roles so that one of the seven labors that the hero must go though is a fight with a demon. The hero must fight the demon to save the girl or girls from the demon’s bondage. In some other heroic epics like <em>Kooshnameh</em> and <em>Garshasbnameh</em>, the demons are<em> </em>not only presented as evil creatures and the enemies of the hero, but also as certain vices such as greed, anger, envy which have their origins in ancient Persian mythology and Pahlavi texts.<em> </em>
<strong> </strong>
* Associate Professor of Persian Language & Literature, zriahi@rose.shirazu.ac.ir
** Ph.D. Candidate of Persian Language & Literature, azim_jabbareh@yahoo.com<strong>شناخت دیوها یکی از بنیادهای دین­پژوهی و اسطوره­شناسی ایرانی است. در این جستار، به بررسی جایگاه دیوان در منظومه­های پهلوانی پس از <em>شاهنامه­ی</em> فردوسی پرداخته شده است. در پاره­ای از این منظومه­ها مانند <em>بانوگشسب­نامه</em> و <em>کُک کُهزاد</em>، دیوها حضوری کم­رنگ دارند و تنها به عنوان صفاتی برای انسان­های پلید به کار می­روند. در برخی دیگر از این منظومه­ها مانند <em>سامنامه</em>، <em>شهریارنامه</em> و <em>فرامرزنامه</em>، دیوان حضوری پررنگ­تر دارند؛ به گونه­ای که یکی از مراحل هفت­خانی که پهلوان از آن می­گذرد، مبارزه با دیو است و پهلوان برای نجات دختر/ دختران از چنگال دیو، ناگزیر می­شود با دیو بجنگد. در برخی دیگر از این منظومه­ها مانند <em>کوشنامه</em> و <em>گرشاسبنامه</em>، افزون بر حضور دیوان به عنوان موجوداتی اهریمنی و دشمن قهرمان داستان و نیز صفاتی که نشانگر کنش­های پلید انسانی است، به دیوهایی مانند آز، خشم، نیاز، رشک و... که ریشه در اساطیر ایران باستان و متون پهلوی دارند، نیز برمی­خوریم. </strong>
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007Kissing God’s Face: A Study of Binary Oppositions in Mostafa Mastoor’s Novel, Ruye Mah-e Khodavand ra Bebus (Kiss the Beautiful Face of God)بوسه بر روی خداوند (بررسی تقابلهای دوگانه در رمان روی ماه خداوند را ببوس)12915046110.22099/jba.2012.461FAغلامحسین شریفی ولدانیدانشگاه اصفهانکلثوم میری اصلدانشگاه اصفهانJournal Article20121007<strong> </strong>
<strong>Gh. Sharifi Valadani </strong><strong>*</strong><strong> </strong><strong> K. Miri Asl<sup> </sup></strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Isfahan University
<strong>Abstract</strong>
Literary structuralism is one of the approaches for the analysis of literary texts with its roots embedded in linguistics studies. Structuralism is based on binary opposition and general structural orientation on the analysis of dual mutuality and their relationships. In this study <em>Rooye Mah Khodavand ra Beboos</em> <strong>(</strong>Kiss the Beautiful Face of God)<strong> </strong>is analyzed on the basis of binary oppositions. The researchers have also studied binary oppositions of characters, descriptions and anecdotes in the surface structure and opposition in theme and content in deep structure.
* Assistant Professor of Persian Language & Literature,<strong> </strong>gholamhoseinsharifi@yahoo.com
** M.A. Student of Persian Language & Literature, kolsummiri@yahoo.com<strong>ساختارگرایی ادبی از روش­های تحلیل متون ادبیست که ریشه در مطالعات زبانشناسی دارد. اساس مکتب ساختارگرایی را بر پایهی تقابل­های دوگانه و جهتگیری عام ساختارگرایانه را مبتنی بر تحلیل تقابلهای دوگانه و رابطهی بین آن­ها می­دانند. در این مقاله، رمان </strong><strong><em>روی ماه خداوند را ببوس</em></strong><strong> اثر مصطفی مستور، بر مبنای تقابل­های دوگانه تحلیل شده است. نویسندگان در سطح روساخت رمان به بررسی تقابل شخصیت</strong><strong></strong><strong>ها، توصیف</strong><strong></strong><strong>ها و </strong><strong>حکایت</strong><strong></strong><strong>ها</strong><strong> پرداخته و در سطح ژرفساخت آن نیز به بیان</strong><strong><em> </em></strong><strong>تقابل­ها در مضمون و محتوای اثر توجه کردهاند.</strong>
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007An Analysis of Argumentative Texts of Qajar Eraبررسی ساختار استدلال در سه متن دورهی قاجار15117446210.22099/jba.2012.462FAمنیژه عبدالهیدانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکیاحیاء عمل صالحدانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20121007<strong> </strong>
<strong>Abdollahi </strong><strong>*</strong><strong> E. Amalsaleh</strong><strong>*</strong><strong><sup>*</sup></strong>
Shiraz Paramedical School
<strong>Abstract</strong>
Stephen Toulmin (1958/2003) has introduced the structures of the argument which he claims to be invariant; i.e. universal, in most disciplines. He maintains that argument structures consist of three main sections, namely, claim, support and background. There are three other aspects of the arguments that, though might not be indispensible parts of an argument, can strengthen the argument. They are as follows: Rebuttal, which can support both claim and support or either of them; backing which tends to support the background and qualifier which affects the certainty of the writer of the claim. The present study aimed at finding the similarities and differences between the texts written by three authors of Ghajar era (Assadabadi, Talebof, and Malkomkhan) in postulating arguments. To fulfill this objective, Toulmin Model of Argument is applied to these three argumentative texts. The logic behind choosing these writers is that they are all considered to be very influential in enlightening movement during Ghajar era. It is worth mentioning that each of these writers is considered to be the representative of a different ideological mindset of their time, actively affecting the Constitutional movement in Iran.
* Associate Professor of Persian Language & Literature, manijeh.abdolahi@gmail.com
** Assistant Professor of TEFL, Asallehe@ yahoo.com<strong>استفان تولمین (</strong><strong>2003؛ 1958)</strong><strong> برای تحلیل ساختارهای استدلالی در کلام، ارکان اصلی سهگانهی ادعا، پشتیبان و زمینه را مطرح کرد که با سه رکن غیراصلی تعدیلساز، پیشبینی و پشتوانه، بر روی هم، اساس استدلال در کلام را قانونمند ساخت. در نوشتار حاضر، تلاش شده است با بهرهمندی از ارکان یاد شده، سه متن استدلالی از سه نویسندهی دورهی قاجار: سیدجمالالدین اسدآبادی، میرزا عبدالرحیم طالبوف و میرزا ملکمخان تحلیل شود و تشابهات و تفاوتهای ساختار استدلالی آنها بررسی گردد. این سه نویسنده از نظر جنبههای مختلف فکری و ساختار عقیدتی، نمایندهی سه جریان اصلی تفکر در صدر مشروطیت هستند و نوشتهها و عقاید آنها در نهضت روشنگری دوران قاجار، تأثیرگذار بوده است. مهمترین دستاورد مطالعهی حاضر آن است که تمایل ملکمخان و طالبوف به تعامل و اقناع خواننده بیش از اسدآبادی است که نشانگر ان است که اسدآبادی تمایل بیشتری دارد که خواننده ادعاهای او را به عنوان واقعیت مطلق بپذیرد.</strong>
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007Qeisar Aminpur’s Nostalgic Viewقیصر امینپور و رویکرد نوستالژیک17520446310.22099/jba.2012.463FAناصر علیزادهدانشگاه شهید مدنی آذربایجانعباس باقی نژاددانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20121007
<strong>Alizadeh </strong><strong>*</strong><strong> A. Baghinejad</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Shahid Madani University of Azarbayjan
<strong>Abstract</strong>
Aminpur is a committed and influential poet of after Islamic revolution that depicts pain, regret and aspiration in his poems. He investigates wishes and lost values such as ethical and human values, purity, simplicity and kindness. Following these lost values continuously is combined with a sense of nostalgia in his poetry. In his view village and childhood are similar to an ideal perspective, which represent his nostalgia. In this paper we investigate Qeisar's nostalgic view for childhood and village and analyze the aspects of this nostalgia.
* Assosiate Professor of Persian Language & Literature, Dr.alizadeh@yahoo.com
** Ph. D. Candidate of Persian Language & Literature, A.baghenejad@gmail.com <strong>قیصر­امین­­پور، شاعر متعهد و تاثیرگذار پس از انقلاب، اشکال و ابعادی از دردمندی، حسرت و آرزومندی را در شعر خود به نمایش گذارده است. او آرمانها و گم­شدههایی چون ارزشهای اخلاقی و انسانی، پاکی، سادگی و مهربانی را جستوجو میکند که پیگیری مداومِ چنین گم­شدههایی</strong><strong>،</strong><strong> شعر وی را با وجوهی از نوستالژی درآمیخته است. روستا و </strong><strong>دوران کودکی از منظرِ نگاهِ قیصر به چشماندازی آرمانی و دل­خواه شباهت مییابند که میتوان آن را تجسمی از آرزوها و جلوهای از نوستالژی او تلقی نمود. این مقاله در رویکردِ نوستالژیکِ قیصر به روستا و کودکی،­ تاملی نموده و در صدد برآمده تجلیات و ابعاد آن را تبیین سازد. </strong>
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007An archetypal Study of Movement in Simin Daneshvar’s “Ostoqos”حرکت بر اساس داستان «اسطقس» سیمین دانشور از منظر نقد اساطیری20522046410.22099/jba.2012.464FAفاطمه مدرسیدانشگاه ارومیهالناز عزتیدانشگاه ارومیهJournal Article20121007<strong> </strong>
<strong> </strong><strong>Modarresi </strong><strong>*</strong><strong> </strong><strong>E. Ezati</strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Oroumie University
<strong>Abstract</strong>
The aim of this work is to illustrate major source of narration based on movement; a movement toward the real and mythic origin--the origin accompanied by light--that is facilitated by passing the obstacles and fighting them –as interpreted by Young: fighting with soul. Passing these obstacles with the aid of a mentor is the medium of compromising between two apparent opposing aspects of heroes and to guide the prisoner and descended heroes to their heavenly origin. The attraction of passing the obstacles includes obedience, the experience of sublime life, and the permanent return. In order to show the basis of narration, first, seven constitutional elements with their slight difference in the field of Prop's morphology are shown and then connection of these elements to mythic beliefs and the subject of totem are addressed.
* Professor of Persian Language & Literature, Fatememodarresi@yahoo.com
** M. A. Student of Persian Language & Literature, ezati.elnaz@yahoo.com<strong>هدف نوشتار حاضر</strong><strong>،</strong><strong> نشان دادن مبنای اصلی روایت بر اساس عنصر حرکت است؛ حرکتی به سوی خاستگاه واقعی و منشأ اساطیری قهرمان </strong><strong>– </strong><strong>خاستگاهی عجین شده با نور- که با گذر از موانع و ستیز با آنان- به تعبیر یونگ نبرد با سایه- امکان­پذیر می</strong><strong>­</strong><strong>شود. چگونگی گذر از این موانع با یاری پیر که واسطه­ی آشتی بین دو جنبه­ی به ظاهر متضاد و ناهم­گون قهرمانان و راهنمایی قهرمانان در­ بند و هبوط یافته به خاستگاه مینویشان می­گردد، میسر می­شود. جذابیت عبور از موانع، شامل سرسپاری، تجربه­ی استعلای حیات و مسالهی بازگشت جاودانه است. بدین منظور مبنای روایت را با یاری از ساختار هفتگانه­ای که در حوزه­ی ریخت­شناسی وجود دارد - البته با اندکی تفاوت - نشان داده­ایم، سپس به چگونگی پیوند این عناصر با انگاره­ها</strong><strong> </strong><strong>و باورهای اساطیری و مبحث توتم پرداخته­ایم.</strong>
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81834220121007Gray Dream: Interpreting the Keyword “Color Gray” in Hedayat’s The Blind Owl According to the Ancient Culture of Gray Earthenwareرؤیای خاکستری، تفسیر کلیدواژهی رنگ خاکستری در بوفکور هدایت بر پایه ی فرهنگ باستانی «سفال خاکستری»22124246510.22099/jba.2012.465FAسیامک نادریدانشگاه ازاد اسلامی واحد فسامحسن ساجدی راددانشگاه آزاد اسلامی واحد فساJournal Article20121007<strong>Naderi</strong><strong>*</strong><strong> M. Sajedi Rad</strong><strong><sup> </sup></strong><strong><sup>*</sup></strong><strong>*</strong>
Islamic Azad University, Fasa Branch
<strong>Abstract</strong>
Sadegh Hedayat, famous Iranian writer, was always interested in history and presented Iran with a look of worshiping the past. Thus most of his books can be viewed in this respect. <em>The Blind Owl</em> is one of his works that can be analyzed from this aspect. This work includes some points about a traditional culture. This culture is famous as gray earthenware culture belonging to immigrant Aryan peoples in Rey (Rages), Turkmenistan and India. Hedayat constantly refers to gray color, and signs of Aryan people’s immigration in this story and the place of event that is the archaic city of Rey, and his tendency to ethnography suggests that there might be some link between this culture and <em>The Blind Owl </em>which this paper searches for.
* M. A. Student of Persian Language & Literature, siamakn@ yahoo.com
** Assistant Professor of Persian Language & Literature, Msajedirad@iaufasa.ac.ir<strong>صادق هدایت نویسندهی نامدار ایرانی، از جمله نگارگرانی بود که قلم را همواره در مُرکب تاریخ میگردانید و با شوری باستانگرایانه به گذشتهی ایران مینگریست</strong><strong>؛</strong><strong> به همین دلیل</strong><strong>،</strong><strong> شاید بتوان بسیاری از آثارش را از این دیدگاه مورد نقد و بررسی قرار</strong><strong> </strong><strong>داد. <em>بوفکور</em> از جمله نوشتارهاییست که از این حیث، تن به بازخوانی میدهد. این اثر حاوی اشاراتیست که میتواند بیانگر یک فرهنگ باستانی باشد. فرهنگی موسوم به فرهنگ «سفال خاکستری» که متعلق به آریاییان مهاجر به فلات ایران بوده و با مناطق ری، ترکمنستان و هند، ارتباط داشته است. اشارات مداوم هدایت در این داستان به عواملی چون: رنگ خاکستری، علایم و نمادهای مهاجرت اقوام آریایی و محل وقایع که شهر باستانی ری است، در تقارن با گرایش</strong><strong>های</strong><strong> فرهنگ پژوهی او، این ظن را ایجاد میکند که شاید ارتباطی بین این فرهنگ و <em>بوفکور</em> وجود داشته باشد که مقاله</strong><strong></strong><strong>ی پیش رو در صدد کشف این ارتباط است.</strong>