بررسی مقایسه‌ای مرگ در شعر نیما یوشیج و استیوی اسمیت:«‌آی آدم‌ها» و «دست تکان نمی‌داد، داشت غرق می‌شد»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز

2 دانشگاه علوم پزشکی شیراز (دانشکده پیراپزشکی)

چکیده

 
هم‌ذات ‌بودگی دو هنرمند و اشتراک روحی و احساسی آن‌ها، گاه موجب پدیدار شدن آثاری می‌گردد که به رغم فاصله‌ی انکارناپذیر شرایط و موقعیت‌های مکانی و زیستی، از همانندی‌های شگفتی برخوردار است. از جمله‌ی این آثار، دو شعر «‌آی آدم‌ها» از نیما یوشیج و «دست تکان نمی‌داد، داشت غرق می‌شد» از استیوی اسمیت، شاعر انگلیسی است که شاعران هر دو شعر با بهره‌مندی از بن‌مایه‌ی مرگ در تصویر سمبولیک انسانی که در پیش چشم دیگران در حال غرق‌شدن است، بیانیه‌ای‌ مستند علیه ساحل‌نشینان بی‌اعتنا به دیگران، ارائه داده‌اند. توجه اصلی مقاله‌ی حاضر، بررسی و تحلیل این دو شعر به منظور کشف و توضیح مشابهت و تفاوت‌های شیوه‌ی ارائه‌ی نماد مرگ در این دو شعر است. بهره‌مندی از ساخت روایی در شعر و استفاده از بستر تراژیک، از مهم‌ترین شباهت‌های دو شعر است. حال آن‌که در شیوه‌ی ساخت و پرداخت روایی، شعر «دست تکان نمی‌داد، داشت غرق می‌شد» بیش‌تر روایت محور است و در شعر«‌آی آدم‌ها»، رویکرد راوی محوری غلبه دارد. هم‌چنین نگاه بیش و کم فلسفی استیوی اسمیت به مقوله‌ی مرگ، با رویکرد نیمایوشیج که رنگ سیاسی و اجتماعی بر آن غلبه دارد، از دیگر تفاوت‌های دو شعر است.
واژه‌های کلیدی:‌ ادبیات تطبیقی، نیما یوشیج، استیوی اسمیت، بن‌مایه‌ی مرگ، شعر معاصر فارسی، شعر معاصر انگلیسی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Theme of Death in Poem of Nima Yushij & Stevie Smith: "Ay Adamha" & "He was not Waving but Drowning"

چکیده [English]

 

Pourgiv* M. Abdolahi**

        Shiraz University       Shiraz University of Medical Sciences
 
Abstract
Common spiritual and emotional backgrounds of two artists sometimes lead to the appearance of some works which are unbelievably alike though their writers live thousands of miles away. One such example is the two poems "Ay adamha" by Nima Yushij and "He was not waving but drowning" by the English Poet, Stevie Smith in which the two poets use the symbolic drowning of a human being to confront those on the safe shore of life. This paper analyzes the two poems to find out the similarities and differences in the political and social views of the two poets, the narrative techniques employed and the tragic ending of the two characters. Smith's poem is more focused on the narrative while Yushij's poem is centered on the narrator.
 
 
 
*  Professor in English Language & Literature, f.pourgiv@gmail.com
** Associate Professor in Persian Language & Literature, manijeh.abdolahi@gmail.com

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key Words: Comparative literature
  • Death
  • Modern Persian Poetry
  • Modern English Poetry
  • Nima Yushij
  • Stevie Smith
امامی، نصرالله. (1369). مرثیه‌سرایی در ادبیات فارسی. اهواز: جهاد دانشگاهی.
بازرگان، بهمن. (1381)‌. ماتریس زیبایی. تهران: اختران.
براهنی، رضا. (1371). طلا در مس. ج 1، تهران: نویسنده.
بهار، مهرداد. (1376). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه.
پورنامداریان، تقی. (1381). خانه‌ام ابری است. تهران: سروش.
حق‌شناس، علی‌محمد. (1370). مقالات ادبی، زبان‌شناختی. تهران: نیلوفر.
دستغیب، عبدالعلی. (1385). پیام‌آور امید و آزادی. تهران: آمیتیس.
سلدن، رامان و وبدوسون، پیتر. (1384). راهنمای نظریه‌ی ادبی معاصر. ترجمه‌ی عباس مخبر، تهران: طرح نو.
عبدالهی، منیژه. (1382). «سفر در جست‌وجوی زندگی جاوید». مجموعه مقالات همایش سفر دانشگاه تهران، صص157-181.
فردوسی، ابوالقاسم. (1370). شاهنامه. تصحیح ژول مول، تهران: انقلاب اسلامی.
فلزی، اسماعیل. (1376). حماسه‌ی گیل‌گمش. تهران: هیرمند.
کرمی، محمدحسین؛ نحوی، اکبر و رضایی، محمود. (1388). «حماسه‌ی گیل‌گمش در بوته‌ی نقدی نو». نشریه‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، شماره‌ی 26، (پیاپی 23)، صص233-265.
کوزنز هوی، دیوید. (1371). حلقه‌ی انتقادی. ترجمه‌ی مراد فرهادپور. تهران: گیل.
مختاری، محمد. (1372). انسان در شعر معاصر. تهران: توس.
نیما یوشیج. (1375). مجموعه آثار نیما یوشیج. به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه.

Abrams, M. H. et al. (1986). The Norton Anthology of English Literature, (Fifth ed). 2 vols, NewYork: W. W. Norton & Co.

Baumert, R. (2007). "Fear, Melancholy, and  Loss in the Poetry of Stevie Smith". In K. Kutzbach and M. Mueller. (Eds.). The Abject of Desire, The Aestheticization  of the Unaesthetic in Contemporary Literature and Culture. Amsterdam: Rodopi, PP. 197-219.

Bluemel, Kristin. (2004). George Orwell and the radical eccentrics. New York: Palgrave MacMillan.

Civello, Catherine A. (1983). "Smith's 'Not Waving but Drowning". Explicator, 42, 1, PP. 58-59.
Dollimore, Jonathon. (1998). Death, Desire, and Loss in Western Culture. New York: Routledge.
Dowson, Jane. (2007). Women's Poetry of the 1930s. NewYork: Routledge.
Ferber, M. (2007). A Dictionary of Literary Symbols. Cambridge: CUP.
Jost, F. (1974). Introduction to Comparative Literature. Indianapolis, Indiana: Bobbs-Merrill.
Mahoney, John L. (1998). Seeing Into the Life of Things : Essays On Literature and Religious Experience Studies in Religion and Literature. New York: Fordham University Press.
Mallot, Edward J. (2003)."Not Drowing But Waving: Stevie Smith and the Language of the Lake". Journal of Modern Literature, 27(1-2), PP. 171-187.
Nafici, Majid. (1997). Modernism and Ideology in Persian Literature. Lanham: University Press of America.
Talattof, Kamran. (2000). The Politics of Writing in Iran. Syracuse, NY: Syracuse University Press.