عناصر مشترک در فرهنگ و ادبیات ملل مختلف فراوان دیده می شود که یافت و تحلیل دلایل آن، کمک می کند تا در صورت لزوم، زمینههای اشتراک و نزدیکی فرهنگها تقویت شود. یکی از شباهت-های موجود در ادبیات فارسی و ادبیات دیگر ملل حضور کودکانی است که بنا به دلایلی از خانه طرد می شوند و در نهایت اغلب آنها به خانه بازمی گردند و در شرایط و موقعیتی بهتر قرار می گیرند. در شاهنامه، شخصیتهایی چون کیقباد، زال و... بنا به دلایلی مورد نفرت قرارگرفته و طرد میشوند؛ اما این کودکان پس از پشت سرنهادن حوادثی به قدرت و قهرمانی میرسند. در متون حماسی-اساطیری جهان نیز داستانهایی وجود دارد که بنمایه آن طرد کودکی از خانواده است. همه این کودکان، پس از دورشدن از زادگاه و پس از طی مراحلی دشوار و گذر از موانعی، به بلوغ رسیده و شایسته عنوان قهرمانی یا پادشاهی می شوند. با تحلیلی ساختاری مشخص میشود که این داستانها از الگویی واحد پیروی میکنند و دارای اجزا و عناصری مشترک، مانند قدرت طردکننده، کودک طردشده، ابزار دورکردن، مکان تبعید، مانع و حائل، شخصنجاتدهنده و در نهایت سرنوشت محتوم است. در این داستان ها گسیل کنندگان، کسانی هستند که نسبت به وجود این کودکان احساس ترس و تنفر دارند. در واقع دو سبب اصلی که موجب میگردد تا این کودکان در طبیعت رها گردند، نخست ترس شخص گسیل کننده از حوادث احتمالی آینده و دیگر نفرت والدین از فرزندان به دلیل وجود نقص یا ناخواسته بودن است.
The Structural Analysis of Repeated Patterns of Deported Children in Shahname and Other Myths
نویسندگان [English]
mehdi rezaei1؛ Raha Zareifard2؛ sirus sina3
1kazerun university
2Linguistics Jahrom University
3graduated student salman farsi university of kazerun
چکیده [English]
Structural Analysis of Repeated Patterns of Abandoned Children in Shahnameh and Myths
Rezaei* R. Zareifard** S. Sina***
Khalij-e-Fars University of Boushehr
Abstract There are many shared elements in all cultures finding of which helps to bring them closer. One similarity between Persian literature and the literature of other cultures is abandoned children who finally return to their home and origin and achieving better fortune. Some characters such as Keyqobad, Zal, Fereydun and Darab are regarded with hatred and abandoned in Shahnameh, yet they achieve power and heroism after going through some events. In mythological texts and epics of the world, there are also some stories which focus on the abandonment and rejection of a child from the family. All of these children who have been abandoned reach adulthood going through some difficulties and rites of passage to become heroes or kings. The structural analysis of these stories reveals that all of them share almost the same pattern such as powerful individual who rejects, the abandoned child, the place of deportation, the obstacle, the saver and finally destiny. In these stories those who abandon are frightened or fear these children. In fact, two main reasons cause the abandonment of these children, the first is the fear of future events and the second is parent's hatred of these children who are unwanted or have some disability. Keywords: Myth, Epic, Children, Abandonment, Structuralism.
* Associate Prof of Persian Language & Literature, rezaeimehdi56@gmail.com
** Assistant Prof of Linguistics, raha.zareifard@gmail.com
*** M.A. Student in Persian Language & Literature, kurosh56@yahoo.com
کلیدواژهها [English]
myth, epic, Children, Deportation, Structuralism
مراجع
آبادیان، روجا. (1390). بررسی داستانهای کوتاه غلامحسین ساعدی از دیدگاه ریختشناسی پراپ. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران.
آتشسودا، علی و صادقی، سمیرا. (1391). «ساختار داستانهای شیخ اشراق بر اساس الگوی ولادیمیر پراپ». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال 8، شماره27، صص 1-21.
قاسمی دهقی، آلما. (1394). نشانهشناسی هفتپیکر نظامی بر اساس ریختشناسی ولادیمیر پراپ. تهران: تریتا.
کوپا، فاطمه و رفیعی سخایی، نوشین. (1389). «شکلشناسی سه داستان از گرشاسبنامه بر بنیاد نظریهی پراپ». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال 6، شماره 19، صص86-104.