بررسی ساختار استدلال در سه متن دوره‌ی قاجار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی

2 دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

چکیده

استفان تولمین (2003؛ 1958) برای تحلیل ساختارهای استدلالی در کلام، ارکان اصلی سه‌گانه‌ی ادعا، پشتیبان و زمینه را مطرح کرد که با سه رکن غیراصلی تعدیل‌ساز، پیش‌بینی و پشتوانه، بر روی هم، اساس استدلال در کلام را قانون‌مند ساخت. در نوشتار حاضر، تلاش شده است با بهره‌مندی از ارکان یاد شده، سه متن استدلالی از سه نویسنده‌ی دوره‌ی قاجار: سیدجمال‌الدین اسدآبادی، میرزا عبدالرحیم طالبوف و میرزا ملکم‌خان تحلیل شود و تشابهات و تفاوت‌های ساختار استدلالی آن‌ها بررسی گردد. این سه نویسنده از نظر جنبه‌های مختلف فکری و ساختار عقیدتی، نماینده‌ی سه جریان اصلی تفکر در صدر مشروطیت هستند و نوشته‌ها و عقاید آن‌ها در نهضت روشن‌گری دوران قاجار، تأثیرگذار بوده است. مهم‌ترین دستاورد مطالعه‌ی حاضر آن است که تمایل ملکم‌خان و طالبوف به تعامل و اقناع خواننده بیش از اسدآبادی است که نشانگر ان است که اسدآبادی تمایل بیش‌تری دارد که خواننده ادعاهای او را به عنوان واقعیت مطلق بپذیرد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Argumentative Texts of Qajar Era

چکیده [English]

 

Abdollahi * E. Amalsaleh**

Shiraz Paramedical School
 
Abstract
Stephen Toulmin (1958/2003) has introduced the structures of the argument which he claims to be invariant; i.e. universal, in most disciplines. He maintains that argument structures consist of three main sections, namely, claim, support and background.   There are three other aspects of the arguments that, though might not be indispensible parts of an argument, can strengthen the argument. They are as follows: Rebuttal, which can support both claim and support or either of them; backing which tends to support the background and qualifier which affects the certainty of the writer of the claim. The present study aimed at finding the similarities and differences between the texts written by three authors of Ghajar era (Assadabadi, Talebof, and Malkomkhan) in postulating arguments. To fulfill this objective, Toulmin Model of Argument is applied to these three argumentative texts. The logic behind choosing these writers is that they are all considered to be very influential in enlightening movement during Ghajar era. It is worth mentioning that each of these writers is considered to be the representative of a different ideological mindset of their time, actively affecting the Constitutional movement in Iran.
 
 
* Associate Professor of Persian Language & Literature, manijeh.abdolahi@gmail.com
** Assistant Professor of TEFL, Asallehe@ yahoo.com

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Argument
  • Toulmin
  • Constitutional Movement
  • Assadabadi
  • Talebof
  • Malkomkhan
آریان‌پور، یحیی. (1372). از صبا تا نیما. ج1، تهران: زوار.
امانت، عباس. (1383). انقلاب مشروطیت. ترجمه‌ی پیمان متین، زیر نظر احسان یارشاطر، تهران: امیرکبیر.
اسدآبادی، سیدجمال‌الدین. (1360). نامه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی. مقدمه و برگردان ابوالحسن جمالی اسدآبادی، تهران: چاپ‌خانه بهمن.
بالایی، کرسیف و کویی‌پرس، میشل. (1378). سرچشمه‌های داستان کوتاه فارسی. ترجمه‌ی احمد کریمی حکاک، تهران: معین.
حقوقی، محمد. (1382). مروری بر تاریخ ادب و ادبیات امروز ایران. تهران: قطره.
طالبوف تبریزی، عبدالرحیم. (1357). آزادی و سیاست. به کوشش ایرج افشار، تهران: سحر.
کامشاد، حسن. (1384). پایه‌گذاران نثر جدید فارسی. تهران: نی.
مدرسی چهاردهی، مرتضی. (1355). سیدجمال‌الدین و اندیشه‌های او. تهران: کتاب‌های پرستو.
ملک‌زاده، مهدی. (1373). تاریخ انقلاب مشروطیت ایران. تهران: علمی.
میرزا ملکم‌خان. (بی‌تا). مجموعه آثار میرزا ملکم‌خان. تدوین و تنظیم محیط طباطبایی، تهران: علمی.
Adelman, L.; Lehner, P.E.; Cheikes, B.A. & Taylor, M.F. (2007). An Empirical Evaluation of Structured Argumentation Using the Toulmin Argument . Formalism. Systems, Man and Cybernetics, Part A, IEEE Transactions on, Vol 37(3): PP. 340 – 347.
Eruduran, S., Simon, Sh. & Osborne, J. (2004). "Tapping into Argumentation: Developments in the Application of Toulmin’s Argument Pattern for Studying Science Discourse. Published online in Wiley Inter Science (www.interscience.wiley.com).

Jerz, Dannis G.  (2005). "Logical Argument in College Writing". Derived From: http://jerz.setonhill. edu/writing/ argument/ index.html

Johnson, Ralph, H. (2000). A Pragmatic Theory of Argument. London:  Mahwah
Love, K. (2000)."The regulation of argumentative reasoning in pedagogic discourse". Discourse Stidies, Vol. 2(4), PP. 420-451.
Serajipour, N. (2007). The role of qualifiers in Iranian English.  M.A students' arguments Presented at the The Fourth TELLSI Conference Shiraz University.
Simosi, M. (2003). "Using Toulmin’s framework for the analysis of everyday argumentation: some methodological considerations". Argumentation ,Vol, 17,  PP.185–202.
Toulmin, S. (1959/2003). The uses of argument. Cambridge: Cambridge University Press. "Toulmin’s  Analysis". Derived from:http://owlet.letu.edu/contenthtml/research/toulmin.html
Toulmin Model of Argument. Derived from:
Toulmin's Analysis. Derived from
Nelson, J. y Ralstont. (2005). "postmodern preaching: reliable maps for renewing roads." derived from: http: //www. Ehomiletics. Com/ papers/05/Ralston 2005.pdp