• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
شعر پژوهی(بوستان ادب)
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
اکرمی, میر جلیل, محمدی, دادرس. (1398). آشنایی زدایی از عناصر دیوانی در غزل شاعران سبک هندی. شعر پژوهی(بوستان ادب), (), -. doi: 10.22099/jba.2019.31198.3178
میر جلیل اکرمی; دادرس محمدی. "آشنایی زدایی از عناصر دیوانی در غزل شاعران سبک هندی". شعر پژوهی(بوستان ادب), , , 1398, -. doi: 10.22099/jba.2019.31198.3178
اکرمی, میر جلیل, محمدی, دادرس. (1398). 'آشنایی زدایی از عناصر دیوانی در غزل شاعران سبک هندی', شعر پژوهی(بوستان ادب), (), pp. -. doi: 10.22099/jba.2019.31198.3178
اکرمی, میر جلیل, محمدی, دادرس. آشنایی زدایی از عناصر دیوانی در غزل شاعران سبک هندی. شعر پژوهی(بوستان ادب), 1398; (): -. doi: 10.22099/jba.2019.31198.3178

آشنایی زدایی از عناصر دیوانی در غزل شاعران سبک هندی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 02 شهریور 1398  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jba.2019.31198.3178
نویسندگان
میر جلیل اکرمی 1؛ دادرس محمدی2
1استاد زبان و ادبیات دانشگاه تبریز
2دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز
چکیده
آشنایی زدایی از مهم ترین فنون گریز از ابتذال، در هر دو حوزۀ ساختار و محتوای هنرِ شعر است که ابزارِ خیال شاعران برای دریافتی متمایز و مهیّج از زبان و انتقال آن به مخاطب واقع شده است. این مبحث، نخستین بار توسط فرمالیست های روسی مطرح شد؛ به عقیده آنان تکرار واژگان و ترکیبات کهن، زیبایی متن و به تبعِ آن رغبت مخاطب را تهدید و لزوم بیگانه سازی را نمایان می کند. جلوه های این هنر شاعری بیش و کم در تمام ادوار شعر فارسی قابل مشاهده است اما در عصر رواج سبک هندی، به دلایلی همچون گذرِ شعر و به ویژه قالب غزل از ادوار پرشکوه و سایۀ تکرار و ابتذال بر عناصر آن و تغییر پایگاه و مخاطبِ هنرِ شعر، این تجلّی نمایان تر است. عناصر دیوانی نیز به دلایلی همچون تعلقشان به دربار و سنخیّت با ادبیات فاخر و کلاسیک گذشته، به قدری مورد استفاده شعرا واقع شده اند که در زمان ظهور سبک هندی، غبار تکرار و کهنگی دامانشان را فرا گرفته است لذا شاعر سبک هندی با انواع فنونِ آشنایی زدایی همچون؛ توجه خیالی به حواشیِ عناصر، مخالف خوانی، مضمون تراشی، کاربردِ تناقض آمیز و کاریکاتوریِ عناصر و همچنین بهره جستن از آن ها در بیگانه سازیِ کنایات مبتذل، در صددِ نوسازیِ و جلوه گر ساختنِ دگرگونۀ آن ها در شعر خود برآمده است. در این مقاله، ذیلِ شش عنوان به تحلیلِ کاربردِ این شگردها در غزل سبک هندی پرداخته ایم.
کلیدواژه‌ها
آشنایی زدایی؛ بیگانه سازی؛ سبک هندی؛ عناصر دیوانی؛ غزل
موضوعات
نقد
عنوان مقاله [English]
The defamiliarization of the court elements in the sonnets of Hindi style poets
نویسندگان [English]
mir jalil akrami1؛ dadras mohammadi2
1Department of Languages and Literature, Tabriz University
2tabriz university
چکیده [English]
Defamiliarization, is one of the important techniques to escape vulgarity in structure and content of art, which is the tool of the poets' imagination to receive a distinctive and exciting language and transmits it to the audience. This subject was first introduced by Russian formalists. According to them, repeating of ancient vocabulary affects the text charm and reduce the audience’s interest and highlights defamiliarization requirement. The effects of poetry art are sometimes seen in all Persian poems but in the era of Indian style it is significant because of sonnet passage from glorious era, the effect of repetition and vulgarity on its elements, changing the base and audience of poetry art. Divan’s elements due to belonging to the court and similarity with the classical literature have been used repeatedly by poets but when Indian style emerged it has been repetitive and outdated. Therefore, Indian style poet has tried to keep them fresh with a different techniques such as fantastic attention to the elements detail, create content and using of paradoxical elements as well as the use of them in the alienation of vulgar landmarks. Here, we analyzed the use of these techniques in the Hindi style Ghazal in six topics.
کلیدواژه‌ها [English]
defamiliarization, alienation, Hindi style, court elements, sonnet
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 48
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.