موسوی, سیدکاظم, صفری, جهانگیر, ظاهری, ابراهیم. (1392). تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب. شعر پژوهی(بوستان ادب), 5(2), 151-176. doi: 10.22099/jba.2013.597
سیدکاظم موسوی; جهانگیر صفری; ابراهیم ظاهری. "تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب". شعر پژوهی(بوستان ادب), 5, 2, 1392, 151-176. doi: 10.22099/jba.2013.597
موسوی, سیدکاظم, صفری, جهانگیر, ظاهری, ابراهیم. (1392). 'تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب', شعر پژوهی(بوستان ادب), 5(2), pp. 151-176. doi: 10.22099/jba.2013.597
موسوی, سیدکاظم, صفری, جهانگیر, ظاهری, ابراهیم. تحلیل شخصیت در داستان رستم و سهراب. شعر پژوهی(بوستان ادب), 1392; 5(2): 151-176. doi: 10.22099/jba.2013.597
نقد روانکاوی، از نقدهای مهمی است که در بررسی متون ادبی از آن بهره گرفته میشود. در این مقاله براساس این نقد، به تحلیل شخصیت سهراب، رستم و کاووس در داستان «رستم و سهراب» پرداخته شده است. ابتدا شخصیت سهراب بر اساس تیپ شخصیتی «پرشور»، واکاوی و ارایه شد. باتوجه به ویژگیهای مشترک بین سهراب و این تیپ شخصیتی، از جمله: قدرتطلبی، شجاعت، اهمیت دادن به اهداف خود، روابط عاشقانه، لذت بردن از درگیر شدن در جنگ قدرت و جدی بودن، بیان گردید که شخصیت سهراب جزو شخصیتهای پرشور است و رفتار او با توجه به این تیپ شخصیتی، تحلیل شد. در ادامه، دیدگاه فروید دربارهی شخصیت و ساختار آن یعنی نهاد، خود و فراخود، بیان شد و سهراب، رستم و کاووس نمادی از آن سه جزو شخصیت دانسته شدند. در این تحلیل، تعارض بین سهراب، کاووس و رستم به تعارض بین نهاد، فراخود و خود، تعبیر شده است.
An Analysis of Characters in the Story of Rostam and Sohrab
چکیده [English]
Psychoanalytic criticism is an important criticism which is usually employed to analyze the literary texts. This article studies the characters of Sohrab, Rostam and Kavous in “Rostam and Sohrab" story. Firstly, the character of Sohrab is examined as the "passionate character" because of the existence of some especial traits in him, such as: ambition, courage, seriousness, zeal for attaining his goals, love relationships, and interest in fighting for the sake of power. Secondly, Freud's idea about Id, Ego and Super-ego and their relations to these three characters, Sohrab, Rostam, and Kavous, are studied. Actually, these three characters are reflecting these three concepts proposed by Freud. Thus, the conflict among these characters is interpreted as the conflict between Id, Ego, and Super-ego. Key words: Id, Ego, Super-ego, Passionate character, psychoanalytic criticism
مراجع
مظفر، احمدی. (1384). پیدا و پنهان، تحلیلی روانشناختی بر داستان رستم و سهراب. اصفهان: مهرافروز.
اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
اقبالی، ابراهیم و همکاران. (1386). «تحلیل داستان سیاوش بر پایهی نظریات یونگ». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، سال4، شمارهی 8، صص69-85.
اولدهام، جان و موریس، لوئیز. (1385). چهرهی جدید شخصیت. ترجمه و تلخیص مهدی قراچهداغی، تهران: علمی.
امامی، نصرالله. (1378). مبانی و روشهای نقد ادبی. تهران: دیبا.
پاینده، حسین. (1381). «بیگانه آشنا روانکاوی و نقد ادبی». کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شمارهی 59، صص26-37.
پروین، لارنس و دیگران. (1381). شخصیت. ترجمهی محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، تهران: آییژ.