مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
شگردهای شاملو در کاربرد تشبیه مرکب
شگردهای شاملو در کاربرد تشبیه مرکب

زهره احمدی پور اناری

دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22099/jba.2023.45047.4316

چکیده
  تشبیه مرکب از فاخرترین گونه‌های تشبیه است که تصویر کاملی از هیأت دو یا چند چیز را ارائه می‌کند. تشبیه مرکب از دوره‌های اول شعر فارسی همواره موردتوجه بوده‌ و در شعر معاصر نیز جلوه‌ی خاصی یافته‌است. ...  بیشتر
دو مضمون‌ از توصیف واقعی معشوق در غزل منزوی، بهبهانی و بهمنی
دو مضمون‌ از توصیف واقعی معشوق در غزل منزوی، بهبهانی و بهمنی

زهره احمدی پور اناری

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22099/jba.2017.23773.2514

چکیده
  بررسی سیر غزل فارسی نشان می‌دهد که غزل بیش‌تر متکی بر خیال‌پردازی و مضمون‌آفرینی درباره عشق بوده و اغلب غزل‌سرایان به جای توصیف احوال و تجربیات عاشقانه، با تخیل و ممارست در شاعری، مضمون‌پردازی -کرده‌اند، ...  بیشتر
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب

زهره احمدی پور اناری

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3613

چکیده
  عشق مهم ترین مضمون غزل است که در دو شاخه ی عشق آسمانی و عشق زمینی حضور داشته و غزل فارسی را غنی و دلنشین ساخته است. بیان معانی عاشقانه از هر نوع (آسمانی و زمینی )که باشد مستلزم بیان رابطه عاشق و معشوق است. ...  بیشتر
بررسی نام های معشوق در غزل
بررسی نام های معشوق در غزل

زهره احمدی پور اناری

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2116

چکیده
  در ادب غنائی ، معشوق با نام های گوناگونی یاد شده که اصلی ترین آنها عبارت است از: معشوق، یار، دوست، جانان و دلبر. علاوه بر این نام های اصلی ، معشوق در شعر غنائی با عنوان های تشبیهی ، استعاری و وصفی خطاب شده ...  بیشتر