عبدالله واثق عباسی؛ محمدامیر مشهدی؛ رؤیا رضایی
چکیده
باد، این قدرت نیرومند و نامرئی طبیعت، که بخش بزرگی از اساطیر کهن ایرانی را به خود اختصاص داده است، با نامهای «وای» یا «وایو»، «وات»، «واته» و...در گسترهی اساطیر ایران و برخی ملل ...
بیشتر
باد، این قدرت نیرومند و نامرئی طبیعت، که بخش بزرگی از اساطیر کهن ایرانی را به خود اختصاص داده است، با نامهای «وای» یا «وایو»، «وات»، «واته» و...در گسترهی اساطیر ایران و برخی ملل دیگر، چهرههای متفاوت و پیچیده و مرموزی دارد. در باورهای ایران باستان، ایزدی است که دو چهرهی کاملاً متضاد دارد؛ یکی وایِ خوب با صفات سازنده، مبارک، برکت دهنده و حامی آفرینش نیک و دیگر وایّ بد با صفات ویرانگر، شوم ، ترسناک، مرگآور و حامی آفرینش خبیث. با توجه به ارتباط نزدیک اسطوره با حماسه از یکسو و تأثیرپذیری چشمگیر فردوسی از متون کهن و اساطیری ایران باستان از سوی دیگر، ردپای این ایزد را در برخی جنگها و حوادث شاهنامه به وضوح میبینیم. بعضی از شخصیّتهای بزرگ ایرانی در شاهنامه نظیر رستم، سیاوش و بیش از همه کیخسرو که مظهر خوی و سرشت و آفرینش نیک هستند، در مواقع حساس و سرنوشتساز زندگی، به ویژه در نبردها، مورد پشتیبانی این ایزد که تجسم مادی او به شکل باد است، قرار میگیرند و این موضوعی است که اگرچه فردوسی بطور مستقیم به آن اشاره ای نکردهاست اما با توجه به شواهد و قرائن فراوان مبنی بر حضور پررنگ این عنصر در برخی داستان ها و یاریرساندن به قهرمانان ایرانی، میتوان به بنیانهای اسطورهای آن پیبرد. در این جستار برآنیم تا تجلی اسطورهای باد را به عنوان ایزد جنگ و حامی شخصیت های اهورایی در بخشهای اسطورهای و حماسی شاهنامه نشان دهیم.