مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
نقدِ نگاهِ اسطوره ای در شعرِ مهدی اَخَوانِ ثالث
نقدِ نگاهِ اسطوره ای در شعرِ مهدی اَخَوانِ ثالث

اسد آبشیرینی

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22099/jba.2022.43082.4208

چکیده
  نقدِ نگاهِ اسطوره­ای در شعرِ مهدی اَخَوانِ ثالث اسد آبشیرینی* چکیده اخوان ثالث را نمی‌توان بیرون از هندسه­ای که جهان اسطوره­ای برای او ترسیم می­کند، تصوّر کرد. آن اندازه­ای که اندیشه­ی ...  بیشتر
داستان‌های اپیزودیک در روایت‌های حماسی ایرانی و پیوند آن با قصه‌های پریان (بررسی موردی: شاهنامه و بهمن‌نامه)
داستان‌های اپیزودیک در روایت‌های حماسی ایرانی و پیوند آن با قصه‌های پریان (بررسی موردی: شاهنامه و بهمن‌نامه)

فردین حسین پناهی

دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1400، ، صفحه 128-154

https://doi.org/10.22099/jba.2021.39582.3960

چکیده
  داستان‌های اپیزودیک در روایت‌های حماسی ایرانی و پیوند آن با قصه‌های پریان (بررسی موردی: شاهنامه و بهمن‌نامه) فردین حسین‌پناهی * چکیده وحدت و انسجام روایی و داستانی از ویژگی‌هایی است که از دیرباز ...  بیشتر
تحلیل اسطوره‌ی آفرینش در منطق‌الطیر عطار با تکیه بر قداست اصل و بن
تحلیل اسطوره‌ی آفرینش در منطق‌الطیر عطار با تکیه بر قداست اصل و بن

لیلا غلامپور آهنگرکلایی؛ محمود طاووسی؛ شهین اوجاق علیزاده

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 129-150

https://doi.org/10.22099/jba.2017.25336.2667

چکیده
  تحلیل اسطورة آفرینش در منطق‌الطیر عطار چکیده اسطورة آفرینش یکی از مضامین محوری اساطیر جهان را تشکیل می‌دهد. این پژوهش بر آن است تا نمادهای بکار رفته در منطق‌الطیر را به عنوان یک اثر نمادین با اسطورة ...  بیشتر
بررسی کاربردشناسانۀ نمادگرایی در شعر احمد شاملو
بررسی کاربردشناسانۀ نمادگرایی در شعر احمد شاملو

شهرام احمدی؛ پروانه دلاور

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 25-48

https://doi.org/10.22099/jba.2017.3977

چکیده
  بیان نمادین از ویژگی‌های سبک‌شناسی شعر معاصر است و موجب خلق بافت ادبیِ مبهم و هنری و شرکت خواننده در متن می شود. اختناق و استبداد حاکم براجتماع معاصرِ احمد شاملو (1379-1304ش)، منجر به بروز گسترده‌‌ی نماد ...  بیشتر
تحلیل ساختار اسطوره‌‌ی «باد» در شاهنامه
تحلیل ساختار اسطوره‌‌ی «باد» در شاهنامه

عبدالله واثق عباسی؛ محمدامیر مشهدی؛ رؤیا رضایی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 153-170

https://doi.org/10.22099/jba.2015.3032

چکیده
  باد، این قدرت نیرومند و نامرئی طبیعت، که بخش بزرگی از اساطیر کهن ایرانی را به خود اختصاص داده است، با نام‌های «وای» یا «وایو»، «وات»، «واته» و...در گستره‌ی اساطیر ایران و برخی ملل ...  بیشتر
بررسی عناصر چندمعنایی و دلایل اصلی آن در غزلیات دیوان کبیر مولوی
بررسی عناصر چندمعنایی و دلایل اصلی آن در غزلیات دیوان کبیر مولوی

نجمه طاهری؛ محمد رضا صرفی

دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 127-152

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2270

چکیده
  مولانا جلال الدین محمد بلخی، در دیوان کبیر و یا کلیات شمس به بیان حالات شخصی خود پرداخته است. در این اشعار مولانا سخنانی را به زبان آورده است که در حوزه ی شناخت ما قرار نمی گیرند و برای درک آنها، به تأویل ...  بیشتر
تحلیل میتوس‏های روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه
تحلیل میتوس‏های روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه

مصطفی ملک پائین؛ علی اکبر سام خانیانی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 151-176

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1472

چکیده
       روایت‏های شاهنامه به ویژه در قسمت پهلوانی دارای ساختاری مشابه است که از اصلی اسطوره‏ای در شیوه‏ی روایت پیروی می‏کند. شخصیت‏ها، کنش‏ها و ترتیب وقایع در این روایات به طور فراوانی ...  بیشتر
درنگی بر ناگزیری مرگ گیل‌گمش و اسکندر و جاودانگی اوتناپیشتیم و خضر
درنگی بر ناگزیری مرگ گیل‌گمش و اسکندر و جاودانگی اوتناپیشتیم و خضر

محمدحسین کرمی؛ رضوان رحیمی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1391، ، صفحه 149-174

https://doi.org/10.22099/jba.2012.233

چکیده
  این پژوهش، با نگرش اسطوره‌ای به سفرهای قهرمان در جست‌وجوی جاودانگی فراهم شده است. بنابر آن که اسطوره، در ساده‌ترین تعریف، داستان نمونه است و همواره تکرار می‌شود، به داستان تاریخی اسکندر- که تکرار الگوی ...  بیشتر