مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
تحلیل چرایی و چگونگی ورود و جلوه‌ی بافتار سپاهیانه در غزل سده‌ی ششم هجری (با تکیه بر اوصاف معشوق)
تحلیل چرایی و چگونگی ورود و جلوه‌ی بافتار سپاهیانه در غزل سده‌ی ششم هجری (با تکیه بر اوصاف معشوق)

قدرت قاسمی پور؛ نصراله امامی؛ محمد رضا صالحی مازندرانی؛ لیلی عباسی منتظری

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 173-202

https://doi.org/10.22099/jba.2020.35307.3566

چکیده
  تحلیل چرایی و چگونگی ورود و جلوه‌ی بافتار سپاهیانه در غزل سده‌ی ششم هجری (با تکیه بر اوصاف معشوق)  چکیدهنظر به بازتاب سیمای معشوق، بر مبنای اوصاف سپاهیانه در شعر پارسی، این پرسش اساسی پیش می‌آید ...  بیشتر
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب

زهره احمدی پور اناری

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3613

چکیده
  عشق مهم ترین مضمون غزل است که در دو شاخه ی عشق آسمانی و عشق زمینی حضور داشته و غزل فارسی را غنی و دلنشین ساخته است. بیان معانی عاشقانه از هر نوع (آسمانی و زمینی )که باشد مستلزم بیان رابطه عاشق و معشوق است. ...  بیشتر
قافیه و مضمون آفرینی با تکرار قافیه در غزلیات صائب تبریزی
قافیه و مضمون آفرینی با تکرار قافیه در غزلیات صائب تبریزی

مرضیه طاهری؛ محمدحسین کرمی

دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 57-84

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2871

چکیده
  قافیه یکی از مزایای عمدۀ کلام موزون است که هم در موسیقی شعر نقش اساسی دارد و هم مرکز ثقل بیت و مایۀ توجه مخاطب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های قافیه این است که عواطف شاعر را سامان می‌دهد و مخاطب را مجبور می‌کند ...  بیشتر
همگونی‌های فکری حافظ و عبید زاکانی
همگونی‌های فکری حافظ و عبید زاکانی

فاطمه پاسالاری؛ محمد حسین نیکدار اصل

دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 51-72

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2520

چکیده
  چکیده:قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهره‌های شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو شاعر و نویسنده‌ی طنز‌پرداز بزرگ، از تاریک‌ترین و مشوش‌ترین ادوار تاریخ ایران ...  بیشتر
بررسی نام های معشوق در غزل
بررسی نام های معشوق در غزل

زهره احمدی پور اناری

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2116

چکیده
  در ادب غنائی ، معشوق با نام های گوناگونی یاد شده که اصلی ترین آنها عبارت است از: معشوق، یار، دوست، جانان و دلبر. علاوه بر این نام های اصلی ، معشوق در شعر غنائی با عنوان های تشبیهی ، استعاری و وصفی خطاب شده ...  بیشتر
نقشی در خیال اقتضای حال نشانه ها در شعر حافظ
نقشی در خیال اقتضای حال نشانه ها در شعر حافظ

حسین آقاحسینی؛ راضیه حجتی زاده

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1573

چکیده
  نشانه شناسی که اول بار خود را با آراء زبانشناس سوئیسی، «فردینان دو سوسور»، در حوزه مطالعات زبانی مطرح کرد، هدف خود را بررسی چگونگی ارتباط دالّ و مدلول در سطوح مختلف زبانی قرار داد. نشانه شناسی پیش ...  بیشتر
جایگاه تخلص در غزلیات مدحی حافظ
جایگاه تخلص در غزلیات مدحی حافظ

علی حیدری؛ مهرنوش دژم

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 67-90

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1473

چکیده
  پس از روند گسترش غزل و افول قصیده سرایی، چون پیوند شعر و شاعری با دربار منقطع نگشته بود، غزل تا حدی، وظیفه‌ی اصلی قصیده را (مدح ممدوح) بر دوش کشید. مدیحه سراییِ در غزل، غالباً در دیوان شاعرانی ملموس‌تر ...  بیشتر
ارتباط برون‌متنی و درون‌متنی غزلیات سعدی و عماد فقیه کرمانی (تاثیرپذیری‌های عماد کرمانی از سعدی شیرازی)  
ارتباط برون‌متنی و درون‌متنی غزلیات سعدی و عماد فقیه کرمانی (تاثیرپذیری‌های عماد کرمانی از سعدی شیرازی)  

مریم خلیلی جهانتیغ؛ محمد بارانی؛ مهدی دهرامی

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1389، ، صفحه 79-97

https://doi.org/10.22099/jba.2012.299

چکیده
  دکتر مریم خلیلی جهانتیغ*         دکتر محمد بارانی**         مهدی دهرامی***                 دانشگاه سیستان و بلوچستان              ...  بیشتر
بررسی گونه‌های فخر در دیوان حافظ
بررسی گونه‌های فخر در دیوان حافظ

محمدحسین نیکدار اصل

دوره 2، شماره 3 ، آبان 1389، ، صفحه 223-248

https://doi.org/10.22099/jba.2012.314

چکیده
  فخر در واقع از گونه‌های ادبی است که در آثار منظوم و منثور شعرا و نویسندگان نمود دارد و در هر روزگاری، رنگی خاص می‌پذیرد و نمی‌تواند از تأثیرهای زمانی و مکانی به دور باشد. در مقدمه‌ی این مقاله ابتدا به ...  بیشتر