دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = حافظ
تعداد مقالات: 20
مقاله کوتاه: پیوند واژگانی و معنایی بیتی از حافظ با آیین مهرپرستی
دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، ، صفحه 147-154
چکیده
هرچند در قلمرو شعر حافظ، پژوهشهای فراوانی انجام شده است، هنوز میتوان از زاویههای مختلف به آن پرداخت و مطالب تازهای در پیوند با آن ارائه کرد. در این مقاله یک بیت از غزل حافظ، یعنی: «ز دوستان تو ... بیشتربازتاب پندهای خواجه جلالالدین تورانشاه در شعر حافظ
دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 111-134
چکیده
بازتاب پندهای خواجه جلالالدین تورانشاه در شعر حافظ چکیدهارتباط شماری از سرودههای حافظ با یکدیگر چشمگیر است. تحلیل عناصر این پیوندها گاه میتواند به درک دقیقتر شعر حافظ بینجامد. تأمل در روابط ... بیشترمقاله کوتاه: تحلیل «کمان کشی بر سر بیمار» در شعرِ حافظ شیرازی
دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 159-172
چکیده
تحلیل «کمانکشی بر سر بیمار» در شعرِ حافظ شیرازی چکیدهادبیات فارسی ناگزیر است که فرهنگ و ادبیات شفاهی و عامیانه را در متن و بطنِ خویش ... بیشترواکاوی ظرفیتهای دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان
دوره 15، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 57-86
چکیده
دیوان حافظ از گنجینههای گرانبهای ادبیست که گروههای مختلف مردم، متناسب با دانشهای ادبی و گرایشهای فکری خود، از آن بهره میبرند؛ اما آیا اشعار حافظ برای نوجوانان هم میتواند سودمند باشد؟ نویسندگان ... بیشترتهدید، نمودی از قدرت در سخن حافظ!
دوره 15، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 107-134
چکیده
تاکنون دربارهی شعرِ حافظ نوشتههای فراوانی پدید آمده است؛ اما در این متن برجسته، همچنان ظرفیتهایی برای پژوهشهای تازه وجود دارد. در جستارِ پیشِ رو برای نخستین بار موضوع «تهدید» در غزلهای ... بیشتربازآفرینی شعر حافظ در شعر معاصر از منظر آشنایی زدایی
دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 231-266
چکیده
آرمینه کاظمی سنگدهی*احمد گلی **ناصر علیزاده خیاط*** چکیدهآشناییزدایی از مفاهیم کاربردی نقد ادبی فرمالیسم روسی است. بر مبنای این نظریه، کار شاعر یا هنرمند، آشناییزدایی در کلام و شعر است. ازآنجاییکه ... بیشترسیمای درخشان «شاه منصور» در سرودههای حافظ
دوره 14، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 227-256
چکیده
سیمای درخشان «شاه منصور» در سرودههای حافظ امیرافشین فرهادیان *علی محمدی** چکیدهبهرهگیری حافظ از ظرفیت شعر برای بیان عقیده و جهتگیری نسبت به هستهی قدرت سیاسی و رخدادها و تحولات آن عرصه، ... بیشترجایگاه ترادفات معطوف در غزلیات حافظ
دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1399، ، صفحه 27-46
چکیده
ترادف هنگامی روی میدهد که دو یا چند لفظ، دلالت تقریبا یکسانی به معنایی واحد داشته باشد. گاهی این واژگان در شعر به صورت معطوف ذکر میشود، درحالیکه ذکر یکی از آنها برای انتقال مقصود بسنده است. در ... بیشترنگاهی به چگونگی انواع من و ما در دیوان حافظ
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 187-216
چکیده
حافظ، توانی شگرف در گزینش بهترین واژهها، برای انتقال معانی دارد. بسامد معنادار انواع «من» و «ما» در شعر حافظ، بیانگر آن است که شاعر از این شیوههای خاص زبانی برای بیان گزارههای شخصی، اجتماعی، ... بیشتربررسی رابطه ی «حافظ و خدا» در ساحت همسخنی و گفتگویی
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، ، صفحه 19-38
چکیده
یکی از دستاوردهای ارزشمند میراث صوفیه در مقام مقایسه با فقه ، فلسفه و کلام ، تعریف و تلقی خاصی از رابطه ی انسان با خداست که آن را ازرابطه ی انسان و خدا در نظام فقهی ، فلسفی و کلامی متمایز می سازد و به رابطه ... بیشترهمچو گلبرگ طری بود وجود تو لطیف
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، ، صفحه 39-56
چکیده
در بیت دومِ غزلی از حافظ به مطلعِ ای همه شکل تو مطبوع و همه جای تو خوش... واژه بود در مصراعِ همچو گلبرگ طری بود وجود تو لطیف، همواره بحث برانگیز بوده است. از آنجا که این واژه در معنی فعل ماضی با حال و هوای ... بیشترعطای کثیر؛ شرح بیتی از حافظ
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 21-30
چکیده
چکیدهبیت «نعیم هر دو جهان پیش عاشقان به جوی/ که این متاع قلیل است و آن عطای کثیر» با ضبطها و معانی متفاوتی در تصحیحها و شرحهای دیوان حافظ آمده است. این مقاله ضمن بررسی این موارد، در پی آن است تا ... بیشترساختِ رابطهی تعلیلی ـ استنتاجیِ جملات در ابیاتِ شعر حافظ
دوره 7، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 117-140
چکیده
در شعر حافظ یکی از برجستهترین رابطههایی که دو جمله یا دو مصراعِ یک بیت را از نظر معنایی به هم پیوند می-دهد، رابطۀ تعلیلی ـ استنتاجی است. این نوع رابطه، الگوی ساخت بسیاری از ابیاتِ شعر اوست. به طوری که ... بیشترهمگونیهای فکری حافظ و عبید زاکانی
دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 51-72
چکیده
چکیده:قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهرههای شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو شاعر و نویسندهی طنزپرداز بزرگ، از تاریکترین و مشوشترین ادوار تاریخ ایران ... بیشترجلوه های ناز معشوق در شعر حافظ
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 153-170
چکیده
یکی از ویژگی های معشوق این است که به جلوه های گوناگون خود را بر عاشق عرضه می دارد و سعی می کند دل او را برباید. این جلوه گری ها بیانگر ناز معشوق هستند. حاصل این پژوهش این است که گاه عشق الهی به صورت عشق انسانی ... بیشترنقشی در خیال اقتضای حال نشانه ها در شعر حافظ
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26
چکیده
نشانه شناسی که اول بار خود را با آراء زبانشناس سوئیسی، «فردینان دو سوسور»، در حوزه مطالعات زبانی مطرح کرد، هدف خود را بررسی چگونگی ارتباط دالّ و مدلول در سطوح مختلف زبانی قرار داد. نشانه شناسی پیش ... بیشترجایگاه تخلص در غزلیات مدحی حافظ
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 67-90
چکیده
پس از روند گسترش غزل و افول قصیده سرایی، چون پیوند شعر و شاعری با دربار منقطع نگشته بود، غزل تا حدی، وظیفهی اصلی قصیده را (مدح ممدوح) بر دوش کشید. مدیحه سراییِ در غزل، غالباً در دیوان شاعرانی ملموستر ... بیشترخواب و رویا در دیوان حافظ
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1392، ، صفحه 167-190
چکیده
خواب و رویا در دیوان حافظ مختار کمیلی*دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجانچکیدهخواب و رویا از پدیدههایی است که بسامد آن در دیوان حافظ، قابل توجه است و از این رو، قابلیّت بررسی و تأمّل دارد. حافظ در بیتی ... بیشترپیوند «زلف» و «دل» و کارکردهای هنری آن در دیوان حافظ
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، ، صفحه 61-82
چکیده
در میان آفرینندگان آثار ادبی، خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی، جایگاه ویژهای دارد. این تمایز و برجستگی در گرو عوامل متعددی است از جمله اینکه حافظ در پدیدآوردن آثارش، شگردهای هنری فراوانی را بهکاربسته ... بیشتربررسی گونههای فخر در دیوان حافظ
دوره 2، شماره 3 ، آبان 1389، ، صفحه 223-248