مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
سیر تکاملی سلوک در داستان شیخ صنعان عطار بر اساس مفهوم «امتزاج افق‌ها»‌ی هرمنوتیک گادامر
سیر تکاملی سلوک در داستان شیخ صنعان عطار بر اساس مفهوم «امتزاج افق‌ها»‌ی هرمنوتیک گادامر

مژگان عیوضی؛ داوود رمضانی پارسا؛ محمدحسین نیکداراصل

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 شهریور 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.47927.4426

چکیده
  در طبقه‌بندی آثار منظوم عطار، «منطق‌الطیر» جایگاه خاصی دارد و در این منظومه داستان بلند «شیخ صنعان» چه از نظر مهارت قصه‌پردازی و چه از دیدگاه پرداختن به معانی بلند عرفانی موقعیتی ممتاز دارد. ...  بیشتر
همانندی‌های ابونواس و سعدی در باب عشق؛ توارد یا تأثیرپذیری؟
همانندی‌های ابونواس و سعدی در باب عشق؛ توارد یا تأثیرپذیری؟

علی اصغر نسیم بهار؛ محمود حیدری؛ یوسف نیکروز

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403

https://doi.org/10.22099/jba.2024.49447.4502

چکیده
  این پژوهش با هدف شناخت بهتر ادبیات ملی و درک بیشتر هنر شاعری سعدی از دریچة ادبیات تطبیقی، به کنکاش در غزلیات سعدی و ابونواس از شاعران مشهور ادب فارسی و عربی در باب عشق پرداخته و همانندی‌های غیر قابل انکاری ...  بیشتر
بررسی عشق­ ورزی خسرو و شیرین نظامی از دیدگاه فلسفه‌ی «میل به زیستن» شوپنهاور
بررسی عشق­ ورزی خسرو و شیرین نظامی از دیدگاه فلسفه‌ی «میل به زیستن» شوپنهاور

هیرود سلطانیان؛ سعید حسام پور

دوره 16، شماره 4 ، اسفند 1403، ، صفحه 81-104

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48892.4478

چکیده
   روایت­های عاشقانه رکن مهمی از تاریخ فرهنگ بشری هستند. در این میان منظومه‌ی خسرو و شیرینِ نظامی که دارای اهمیت و شهرتی جهانی است، هنوز ویژگی­هایی مستور دارد که با ابزار نظریه می­توان از زاویه­های ...  بیشتر
خویشکاری عشق و جنگ در دوبیتی‌های فایز دشتی بر پایه‌ی نظریه‌ی استعاره‌ی مفهومی
خویشکاری عشق و جنگ در دوبیتی‌های فایز دشتی بر پایه‌ی نظریه‌ی استعاره‌ی مفهومی

احسان زیارتی؛ فرامرز خجسته؛ جواد دهقانیان؛ محمد امین صراحی

دوره 16، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 61-86

https://doi.org/10.22099/jba.2024.48587.4466

چکیده
  خویش‌کاری عشق و جنگ در دوبیتی‌های فایز دشتی بر پایه‌ی نظریه‌ی استعاره‌ی مفهومی  چکیدهیکی از وجوه قابل‌توجه شعرغنایی عاشقانه، مفهوم جنگ و تعبیرهای وابسته به آن است؛ رویکردی از ناز و جلوه‌گری ...  بیشتر
بررسی تطبیقی رموز عرفانی منظومه‌ی مهر و ماه جمالی دهلوی با داستان شیخ‌صنعان عطار
بررسی تطبیقی رموز عرفانی منظومه‌ی مهر و ماه جمالی دهلوی با داستان شیخ‌صنعان عطار

سکینه رسمی؛ عاتکه رسمی

دوره 14، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 169-194

https://doi.org/10.22099/jba.2021.40156.4008

چکیده
  بررسی تطبیقی رموز عرفانی منظومه‌ی مهر و ماه جمالی دهلوی با داستان شیخ‌صنعان عطارسکینه رسمی *عاتکه رسمی** چکیدهمنظومه‌ی مهر و ماه، مثنوی عاشقانه‌ی جمالی دهلوی یکی از مریدان طریقت سهروردیه است. اگرچه ...  بیشتر
بیا که ما سپر انداختیم، اگر جنگ است (بررسی آماری و تحلیلی واژگان جنگی و حماسی در غزلیات سعدی)
بیا که ما سپر انداختیم، اگر جنگ است (بررسی آماری و تحلیلی واژگان جنگی و حماسی در غزلیات سعدی)

زهرا انصاری؛ اسداله نوروزی؛ مریم قره خانیان

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 27-52

https://doi.org/10.22099/jba.2020.36516.3694

چکیده
  چکیده یکی از ویژگی­های غزل سعدی، حضور هم‌زمان دو مفهوم «عشق» و «جنگ» در بافت شعر عاشقانه یا به تعبیر دیگر خلق تصاویر عاشقانه با استفاده از واژگان، تعابیر، و تصاویر جنگی است. در این مقاله ...  بیشتر
نگاهی به چگونگی انواع من و ما در دیوان حافظ
نگاهی به چگونگی انواع من و ما در دیوان حافظ

رویین تن فرهمند

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 187-216

https://doi.org/10.22099/jba.2019.33593.3390

چکیده
  حافظ، توانی شگرف در گزینش بهترین واژه‌ها، برای انتقال معانی دارد. بسامد معنادار انواع «من» و «ما» در شعر حافظ، بیانگر آن است که شاعر از این شیوه‌های خاص زبانی برای بیان گزاره‌های شخصی، اجتماعی، ...  بیشتر
بررسی تقابل عشق و مرگ در ساختار شعر فروغ فرخزاد
بررسی تقابل عشق و مرگ در ساختار شعر فروغ فرخزاد

اسد آبشیرینی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22099/jba.2017.3970

چکیده
  ساختارشناسی شعر از پایه‌های اولیه‌ی شناخت اصولی و عمیق در هر شعر ماندگاری است. تبیین و تحلیل یک شعر، مدیون تناسب‌ها و تقابل‌های بنیادینی است که پایه‌ریز ساختار نظام‌مند آن شعر می‌باشد. دقت در کشف ...  بیشتر
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب
جلوه های خاص معشوق در غزل های صائب

زهره احمدی پور اناری

دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3613

چکیده
  عشق مهم ترین مضمون غزل است که در دو شاخه ی عشق آسمانی و عشق زمینی حضور داشته و غزل فارسی را غنی و دلنشین ساخته است. بیان معانی عاشقانه از هر نوع (آسمانی و زمینی )که باشد مستلزم بیان رابطه عاشق و معشوق است. ...  بیشتر
مفهوم زمان در شعر شاملو و ادونیس
مفهوم زمان در شعر شاملو و ادونیس

اکبر شامیان؛ عبدالرحیم حقدادی؛ زلیخا حاجی پور

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 71-92

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1629

چکیده
  بشر، زمان را به دو صورت تجربه می‌کند: نخست، زمان بیرونی که ناپایدار و گذراست و نهایتا در چهره‌ی مرگ، نمودار می‌شود و دیگر، زمان درونی که آدمی با تصور شاعرانه‌ی آن می‌خواهد جاودانه بماند. پژوهش حاضر ...  بیشتر
رابطه‌ی تجلّی با محبّت و معرفت(با تأکید بر مرصادالعباد نجم‌الدین رازی)
رابطه‌ی تجلّی با محبّت و معرفت(با تأکید بر مرصادالعباد نجم‌الدین رازی)

نصراله امامی؛ محمد غلامرضایی؛ عبدالمجید محققی

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1389، ، صفحه 1-27

https://doi.org/10.22099/jba.2012.296

چکیده
       دکتر نصرالله امامی*         دکتر محمد غلامرضایی**        عبدالمجید محققی*** دانشگاه شهید چمران اهواز   دانشگاه شهید بهشتی تهران    دانشگاه شهید ...  بیشتر
عروج نفس به مشرق وجود در بینش اشراقی و دیدگاه عرفانی
عروج نفس به مشرق وجود در بینش اشراقی و دیدگاه عرفانی

لیلا امینی لاری

دوره 2، شماره 3 ، آبان 1389، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22099/jba.2012.305

چکیده
  مطابق دیدگاه عرفا و بینش اشراقی، نفس انسانی که جوهری نورانی است، پس از هبوط از عالم قدس و اسارت در ظلمت عالم جسمانی، در جست‌وجوی فرصتی است برای رجعت به اصل ماورایی و وطن حقیقی خویش؛ یعنی سیری عروجی از ...  بیشتر