مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
تحلیل و بررسی «قصه نخجیران» و «پادشاه جهودی که نصرانیان را می‌کشت» در مثنوی معنوی و پیوند آن‌ با نبوّت عامه
تحلیل و بررسی «قصه نخجیران» و «پادشاه جهودی که نصرانیان را می‌کشت» در مثنوی معنوی و پیوند آن‌ با نبوّت عامه

نجف جوکار

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 25-52

https://doi.org/10.22099/jba.2023.45134.4324

چکیده
  نوشته‌ی حاضر در پی نشان ‌دادن مؤلفه‌هایی است که درون‌مایه‌ی قصه‌ی پادشاه جهودِ نصرانی‌کش و نیز حکایت نخجیران را با مبانی نبوّت عامه پیوند می‌زند. قهرمان قصه در داستان پادشاه جهود، کودکی است که وی ...  بیشتر
نقش تداعی در ساخت‌یابی خلاقانه‌ی حکایت شیخ احمد خضرویه و گریه کردن کودک حلوا‌فروش
نقش تداعی در ساخت‌یابی خلاقانه‌ی حکایت شیخ احمد خضرویه و گریه کردن کودک حلوا‌فروش

مهرداد اکبری گندمانی؛ مهدی رضا کمالی بانیانی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31688.3229

چکیده
  یکی از بارزترین و فعال‌ترین ویژگی‌های مؤثر بر شاعران در زمان سرودن شعر، مسئلة تداعی است. تداعی، فرایندی است که به صورت غیر‌ارادی، در ذهن ظاهر می‌شود و میان خاطرات، تصاویر، درونمایه‌ها و انباشته‌های ...  بیشتر
شطح و شیوۀ بیان آن در مثنوی
شطح و شیوۀ بیان آن در مثنوی

ناصر جابری؛ علی اصغر قهرمانی مقبل

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 41-62

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3145

چکیده
  این پژوهش به منظور بررسی مقولۀ شطح در مثنوی انجام شده ‌است. برای این منظور به شیوۀ تحلیلی- توصیفی؛ نخست با مطالعۀ دو کتاب شرح شطحیات و تذکرة الأولیاء و برخی از کتب و مقالاتی که به این موضوع پرداخته‌اند، ...  بیشتر
بررسی انواع مکاشفات عرفانی در مثنوی معنوی
بررسی انواع مکاشفات عرفانی در مثنوی معنوی

نجمه طاهری ماه زمینی؛ احمد امیری خراسانی

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، ، صفحه 83-102

https://doi.org/10.22099/jba.2013.596

چکیده
  مسأله‌ی کشف و شهود یکی از مسایلی است که عرفان‌های تمام ملل حول آن می‌چرخند. به‌طورکلی مکاشفات عرفانی در مثنوی معنوی را می‌توان به دو دسته‌ی کشف‌های صوری و کشف‌های معنوی تقسیم نمود و هر کدام از آن ...  بیشتر
گفتن ناگفتنی‌ها مشکل است(بررسی ناگفته های مولوی در مثنوی معنوی)
گفتن ناگفتنی‌ها مشکل است(بررسی ناگفته های مولوی در مثنوی معنوی)

جلیل مشیدی؛ یداله رحیمی

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، ، صفحه 131-150

https://doi.org/10.22099/jba.2013.584

چکیده
  با آن­که مثنوی معنوی یکی از جامع­ترین و بزرگ­ترین آثار عرفانی ادبیات فارسی محسوب می­شود، سراینده آن آشکارا بیان می­کند که از گفتن برخی مطالب و آموزه­های عرفانی سر باز زده­است. هدف این مقاله ...  بیشتر