مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
حیران مست یا هوشیار حیران؟ «بررسی و تحلیل دیدگاه‌های مولوی و شمس دربارة سکر و حیرت»
حیران مست یا هوشیار حیران؟ «بررسی و تحلیل دیدگاه‌های مولوی و شمس دربارة سکر و حیرت»

سمانه السادات آقادادی؛ سیدعلی اصغر میرباقری فرد؛ طاهره خوشحال دستجردی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22099/jba.2020.35371.3573

چکیده
  هرچند موافقت آرای شمس و مولانا و اثرگذاری‌های دوسویه‌شان از کسی پنهان نیست؛ ولی در مواضعی با یکدیگر اختلاف دارند. سکر و حیرت از مواضع اساسی اختلاف در مشرب عرفانی و معرفت‌شناسی این دو عارف است که در وجوه ...  بیشتر
تحلیل انتقادی گفتمان قدرت در مثنوی (بررسی موردی: قصه اهل سبا)
تحلیل انتقادی گفتمان قدرت در مثنوی (بررسی موردی: قصه اهل سبا)

سیدمحمد دشتی؛ مژگان متوسل؛ طاهره موسوی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 149-178

https://doi.org/10.22099/jba.2020.35052.3548

چکیده
  تحلیل گفتمان انتقادی شامل نظریه‌ها و روش‌هایی برای مطالعات تجربی روابط میان گفتمان و تحولات اجتماعی است. تحلیل‌گران گفتمان انتقادی برآنند که متن‌های ادبی مانند سایر متن‌ها در خدمت ارتباطند؛ بنابراین ...  بیشتر
تجزیه و تحلیل گفتمانی و متنی رباعیات مولوی
تجزیه و تحلیل گفتمانی و متنی رباعیات مولوی

احمد سنچولی

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 87-112

https://doi.org/10.22099/jba.2019.30958.3165

چکیده
  در تجزیه و تحلیل گفتمانی رباعیات مولوی که برپایه‌ی ساخت گفتمانی و متنی پیشنهادی لطف‌الله یارمحمدی در خصوص رباعیات خیام صورت گرفته، نخست رباعیات مولوی به دو دسته‌ی متمکن و مغلوب تقسیم گردیده و سپس سازه‌های ...  بیشتر
کاربرد ادبی حرفِ الف در اشعار شعرایِ عارف (سنایی، عطار و مولوی)
کاربرد ادبی حرفِ الف در اشعار شعرایِ عارف (سنایی، عطار و مولوی)

غلامرضا حیدری

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 62-86

https://doi.org/10.22099/jba.2019.29506.3029

چکیده
  آ، الف، ا، (همزه)، اوّلین حرفِ الفبای زبان فارسی و عربی است و نیز نخستین حرف از حروفِ جمّل و ابجد بوده و به ‌حساب جمّل نمایندة عدد یک است. الف، رمز برج ثور است. الف، در ادبیات عرفانی و کلامی و فلسفی، کنایه ...  بیشتر
شطح و شیوۀ بیان آن در مثنوی
شطح و شیوۀ بیان آن در مثنوی

ناصر جابری؛ علی اصغر قهرمانی مقبل

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 41-62

https://doi.org/10.22099/jba.2016.3145

چکیده
  این پژوهش به منظور بررسی مقولۀ شطح در مثنوی انجام شده ‌است. برای این منظور به شیوۀ تحلیلی- توصیفی؛ نخست با مطالعۀ دو کتاب شرح شطحیات و تذکرة الأولیاء و برخی از کتب و مقالاتی که به این موضوع پرداخته‌اند، ...  بیشتر
تأملی بر دقایق بازی شطرنج در سبک آذربایجانی و عراقی
تأملی بر دقایق بازی شطرنج در سبک آذربایجانی و عراقی

احمد گلی؛ مهدی رمضانی

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 157-178

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2117

چکیده
  شاعران و عارفان، به لحاظِ برخورداری از پشتوانۀ غنیِ فرهنگی – ادبی، و برای اجتناب از تکرار و به تبع آن ملال آوری کلام و همچنین برای اظهار فضل، از مضامین گوناگونی برای بیان مطالب و مافی الضمیر خود بهره ...  بیشتر
لزومِ تصحیحِ دوباره‌ی غزلیاتِ شمس
لزومِ تصحیحِ دوباره‌ی غزلیاتِ شمس

محمدیوسف نیری؛ الهام خلیلی جهرمی؛ شیرین رزمجو بختیاری

دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1393، ، صفحه 161-186

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1956

چکیده
  تصحیح متون کهن همواره موردِ توجّه ادب دوستانی بوده که دغدغه‌شان فراهم کردن ِمتنی منقّح و نزدیک به گفتارِ مؤلف است. یکی از متونِ بحث برانگیز از لحاظ تصحیح، کلیّاتِ شمس تبریزی از جلال‌الدّین محمّد مولوی ...  بیشتر
فراهنجاری نحوی در دیوان شمس تبریزی
فراهنجاری نحوی در دیوان شمس تبریزی

خدابخش اسدالهی؛ منصور علیزاده بیگدیلو

دوره 5، شماره 3 ، آذر 1392، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22099/jba.2013.1458

چکیده
  موضوع اساسی در این مقاله فراهنجاری نحوی در دیوان شمس است که شگفتی و تنوعِ خاصّی به غزل­های وی می­بخشد. نگارنده، پس از پرداختن به موضوعاتِ آشنایی­زدایی و برجسته­سازی به­عنوان مباحث مقدّماتی، ...  بیشتر
گفتن ناگفتنی‌ها مشکل است(بررسی ناگفته های مولوی در مثنوی معنوی)
گفتن ناگفتنی‌ها مشکل است(بررسی ناگفته های مولوی در مثنوی معنوی)

جلیل مشیدی؛ یداله رحیمی

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392، ، صفحه 131-150

https://doi.org/10.22099/jba.2013.584

چکیده
  با آن­که مثنوی معنوی یکی از جامع­ترین و بزرگ­ترین آثار عرفانی ادبیات فارسی محسوب می­شود، سراینده آن آشکارا بیان می­کند که از گفتن برخی مطالب و آموزه­های عرفانی سر باز زده­است. هدف این مقاله ...  بیشتر