دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = بلاغت
تعداد مقالات: 7
ایهام تناسبهای پنهان برپایة اصطلاحات موسیقی در دیوان حافظ
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403
چکیده
ایهام تناسب یکی از ویژگیهای مهم سبک حافظ است. از سوی دیگر حافظ با عوالم موسیقی آشنا بوده است و به همین سبب با استفاده از اصطلاحات موسیقی ایهامهای پنهان و آشکاری در شعر خود ایجاد کرده است. در دیوان او ... بیشترتجلّی شاعرانهی رنگ و آهنگ در غزلیات بیدل دهلوی
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 267-294
چکیده
از جمله تصاویر مهم بلاغی که در بررسی و شناخت سبک شخصی هر شاعر نقش مؤثری ایفا میکند، کاربرد رنگها، آهنگها و میزان استفادهی شاعر از این نوع واژهها است. اهمیّت این مسئله در شعر برخی از شاعران، بهویژه ... بیشترجایگاه تصویر در شعر غنایی (با نگاهی به منظومه های عاشقانه)
دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-22
چکیده
تصاویر شعری، حاصل پیوند تجربههای عاطفی شاعر با پدیدهها و وقایع پیرامون او است. به بیان دیگر، احساسات و همچنین مفاهیمی که شاعر در صدد انتقال آنها به مخاطب است، ناگزیر در کالبدی از جنس واژگان و عبارات ... بیشترجلوه های هنری و تصویری در رباعیات مولوی
دوره 8، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 71-104
چکیده
چکیده جلوه های هنری و تصویری در رباعیات مولوی تصاویر شعری از عوامل مهمّ ایجاد زیبایی، گیرایی و تأثیرگذاری، کلام بهویژه در شعرند که سخن را بلاغت و تازگی میبخشند. این نوع زیباییها نظیر تشبیه، استعاره، ... بیشترفراهنجاری نحوی در دیوان شمس تبریزی
دوره 5، شماره 3 ، آذر 1392، ، صفحه 1-22
چکیده
موضوع اساسی در این مقاله فراهنجاری نحوی در دیوان شمس است که شگفتی و تنوعِ خاصّی به غزلهای وی میبخشد. نگارنده، پس از پرداختن به موضوعاتِ آشناییزدایی و برجستهسازی بهعنوان مباحث مقدّماتی، ... بیشترفهمی از رندیهای حافظ (نگاهی دیگر به ایهام تبادر در شعر حافظ)
دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1389، ، صفحه 127-146
چکیده
دکتر جهاندوست سبزعلیپور* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت چکیده دربارهی حافظ و انواع ایهام در شعر او بسیار نوشتهاند، به قدری که شهرت حافظ به ایهامگویی بر همگان آشکار است. ایهام تبادر آن است ... بیشترنماد و جایگاه آن در بلاغت فارسی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 1-30