مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
واکاوی در سه رنگزای سکاهن، بهرمان و عنبر با تکیه بر شعر فارسی (قرن چهارم تا هشتم هجری‌قمری)
واکاوی در سه رنگزای سکاهن، بهرمان و عنبر با تکیه بر شعر فارسی (قرن چهارم تا هشتم هجری‌قمری)

فاطمه سلحشور؛ عطامحمد رادمنش؛ یاسر حمزوی؛ محبوبه خراسانی

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 118-140

https://doi.org/10.22099/jba.2019.31344.3192

چکیده
  رنگزاها مواد طبیعی یا مصنوعی رنگینی هستند که از دوره­ی غارنشینی تاکنون، انسان­ از آن­ها برای رنگ­آمیزی محیط و اشیای پیرامون خود بهره گرفته است. به­نظرمی‌رسد، تعدادی از رنگزاهایی که در ایران ...  بیشتر
پارادوکس محتوایی در شعر فارسی
پارادوکس محتوایی در شعر فارسی

احمد گلی؛ سردار بافکر عجب شیر

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 129-152

https://doi.org/10.22099/jba.2017.24940.2625

چکیده
  چکیده متناقض‌نمای محتوایی، کلامی است که در آن خود مفاهیم دارای تناقض بوده و با هر زبانی بیان شود، باز هم، تعجب‌انگیز و متناقض به نظر می‌رسد، مثلاً اگر به جای «آزادی را گرفتاری دانستن» «گرفتارِ ...  بیشتر
تأملی بر دقایق بازی شطرنج در سبک آذربایجانی و عراقی
تأملی بر دقایق بازی شطرنج در سبک آذربایجانی و عراقی

احمد گلی؛ مهدی رمضانی

دوره 6، شماره 3 ، آذر 1393، ، صفحه 157-178

https://doi.org/10.22099/jba.2014.2117

چکیده
  شاعران و عارفان، به لحاظِ برخورداری از پشتوانۀ غنیِ فرهنگی – ادبی، و برای اجتناب از تکرار و به تبع آن ملال آوری کلام و همچنین برای اظهار فضل، از مضامین گوناگونی برای بیان مطالب و مافی الضمیر خود بهره ...  بیشتر
فهمی از رندی‌های حافظ  (نگاهی دیگر به ایهام تبادر در شعر حافظ)
فهمی از رندی‌های حافظ  (نگاهی دیگر به ایهام تبادر در شعر حافظ)

جهاندوست سبزعلی پور

دوره 2، شماره 4 ، بهمن 1389، ، صفحه 127-146

https://doi.org/10.22099/jba.2012.301

چکیده
  دکتر جهان‌دوست سبزعلی‌پور* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت   چکیده درباره‌ی حافظ و انواع ایهام در شعر او بسیار نوشته‌اند، به قدری که شهرت حافظ به ایهام‌گویی بر همگان آشکار است. ایهام تبادر آن است ...  بیشتر