مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
تحلیل عینیت حق با خلق از منظر صور خیال
تحلیل عینیت حق با خلق از منظر صور خیال

مجید فرحانی زاده

دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 175-204

https://doi.org/10.22099/jba.2022.41138.4081

چکیده
  تحلیل عینیت حق با خلق از منظر صور خیال مجید فرحانی‌زاده*پژوهش حاضر به تحلیل عینیت حق با خلق، ازمنظر صور خیال در سروده‌های عارفانی چون عطار، عراقی، مولوی و جامی می‎پردازد. بنیان نظری پژوهش، کاربرد ...  بیشتر
آمیختگی استعاره با پارادوکس در شعر معاصر
آمیختگی استعاره با پارادوکس در شعر معاصر

عبدالحمید صادق پور؛ جلیل نظری؛ محمدرضا معصومی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 205-224

https://doi.org/10.22099/jba.2019.34768.3515

چکیده
  شعر به‌دلیل ترکیبات جدیدی از اندیشه‌ها و فرایندهای استعاریِ نوآورِ دیریاب است که می‌تواند هم قوه‌ی تخیل را تغذیه کند و هم باعث برجستگی کلام شود. شاعران معاصر در عرصه‌ی به‌کارگیری زبان استعاری، هرکدام ...  بیشتر
جلوه های هنری و تصویری در رباعیات مولوی
جلوه های هنری و تصویری در رباعیات مولوی

سعاد سواری؛ محمدرضا صالحی مازندرانی؛ پروین گلی زاده

دوره 8، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 71-104

https://doi.org/10.22099/jba.2017.3765

چکیده
  چکیده جلوه های هنری و تصویری در رباعیات مولوی تصاویر شعری از عوامل مهمّ ایجاد زیبایی، گیرایی و تأثیرگذاری، کلام به‌ویژه در شعرند که سخن را بلاغت و تازگی می‌بخشند. این نوع زیبایی‌ها نظیر تشبیه، استعاره، ...  بیشتر
بررسی عناصر چندمعنایی و دلایل اصلی آن در غزلیات دیوان کبیر مولوی
بررسی عناصر چندمعنایی و دلایل اصلی آن در غزلیات دیوان کبیر مولوی

نجمه طاهری؛ محمد رضا صرفی

دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 127-152

https://doi.org/10.22099/jba.2015.2270

چکیده
  مولانا جلال الدین محمد بلخی، در دیوان کبیر و یا کلیات شمس به بیان حالات شخصی خود پرداخته است. در این اشعار مولانا سخنانی را به زبان آورده است که در حوزه ی شناخت ما قرار نمی گیرند و برای درک آنها، به تأویل ...  بیشتر