دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
موضوعات = متون غنایی
تعداد مقالات: 30
ارزیابی دو مفهوم شعرشناسی شناختیِ «نقش» و «زمینه» برای تفسیر و خوانش شعر حافظ
دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، ، صفحه 23-40
چکیده
با ظهور شعرشناسی شناختی در دهههای اخیر توجه به رابطهی زبان و ذهن و تمرکز بر فرایندهای ذهنیِخوانندگان شعر بسیار بیشتر شده است. در بخشی از این نظریه که اهمیت رابطهی «نقش» و«زمینه» را در ... بیشتربررسی کارکرد هجو در اندیشه کمال الدین اسماعیل اصفهانی
دوره 16، شماره 3 ، آذر 1403، ، صفحه 41-58
چکیده
تحقیق پیش رو میکوشد تا کارکردهای صنعت هجو را با انگیزهها و دلایل مختلف آن در اندیشهی کمالالدین اسماعیل اصفهانی بررسی و تحلیل کند. شیوهی کار منبعپژوهی است که پس از تدوین یافتهها به تحلیل ... بیشترتناسب آوا و مضمون در غزلیّات همزمینة حافظ و عماد فقیه
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 31-60
چکیده
دربارهی شعر حافظ همواره این مسئله مطرح بوده که علّت محبوبیّت بیشتر شعر او در مقایسه با شعر شاعران همروزگار او پس از آن چیست. عماد فقیه از جمله شاعران همعصر حافظ است که شعرش توجّه حافظ را به خود جلب ... بیشترتحلیل عوامل ناشاعرانگی ها در شعر منثور شاملو
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 217-240
چکیده
احمد شاملو نمایندهی اصلی شعر منثور در ادبیات معاصر ایران است. دربارهی وجوه مختلف شعری او در این قالب، مقالهها و نقدهای بسیاری نوشته شده است. بیشتر نگاه منتقدان معطوف بر بازنمایی شعر منثور از آینهی ... بیشترتجلّی شاعرانهی رنگ و آهنگ در غزلیات بیدل دهلوی
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 267-294
چکیده
از جمله تصاویر مهم بلاغی که در بررسی و شناخت سبک شخصی هر شاعر نقش مؤثری ایفا میکند، کاربرد رنگها، آهنگها و میزان استفادهی شاعر از این نوع واژهها است. اهمیّت این مسئله در شعر برخی از شاعران، بهویژه ... بیشتربررسی بن مایه گناه- رستگاری در قالب روایت های عشق نامادری به پسرخوانده (بررسی مقایسه ای یوسف و زلیخای جامی و روایت تبتی داستان ملکه و راهب)
دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 112-121
چکیده
یکی از کهن ترین و گسترده ترین بن مایه های داستان های عاشقانة جهان، عشق نامادری به پسر همسر است. در ادب پارسی افزون بر بهترین نمونۀ ایرانی آن که در داستان سیاوش و سودابۀ شاهنامه گزارش شده است، با تأثیر پذیری ... بیشتربازتاب اجتماعیات در شعر غنایی قرن ششم (برپایه اشعار سنایی، انوری، خاقانی و نظامی)
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1398، ، صفحه 207-228
چکیده
در قلمرو شعر، نوع غنایی، کهنترین شکلی است که شاعر در آن خویشتن خویش را به تصویر میکشد و ضمن آن به بیان عواطف شخصی خود از زندگی و جهان میپردازد و شاعر ساختار ذهنش را در قالب یک اثر ادبی به جامعه عرضه ... بیشترجایگاه تصویر در شعر غنایی (با نگاهی به منظومه های عاشقانه)
دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-22
چکیده
تصاویر شعری، حاصل پیوند تجربههای عاطفی شاعر با پدیدهها و وقایع پیرامون او است. به بیان دیگر، احساسات و همچنین مفاهیمی که شاعر در صدد انتقال آنها به مخاطب است، ناگزیر در کالبدی از جنس واژگان و عبارات ... بیشترتحلیل و بررسی تاثیر اندیشههای ایران باستان بر شکلگیری استعارههای درباری در خمسهی نظامی از منظر شناختی
دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 137-158
چکیده
اندیشه های ایران باستان از خاستگاه های مهم و اصلی نظام فکری و اندیشه ای نظامی گنجوی است. او به ایران باستان و زبان پهلوی دلبستگی خاصی داشت و برخی داستانهایش نیز در فضای ایران پیش از اسلام رقم می خورد. ... بیشتردو مضمون از توصیف واقعی معشوق در غزل منزوی، بهبهانی و بهمنی
دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-16
چکیده
بررسی سیر غزل فارسی نشان میدهد که غزل بیشتر متکی بر خیالپردازی و مضمونآفرینی درباره عشق بوده و اغلب غزلسرایان به جای توصیف احوال و تجربیات عاشقانه، با تخیل و ممارست در شاعری، مضمونپردازی -کردهاند، ... بیشترکارکرد ردیف در فرم و ساختار غزلیات حافظ
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1396، ، صفحه 143-162
چکیده
گزینش هر واژه یا تعبیر شاعر نه تنها در بیت، بلکه در طول شعر نیز مؤثر است. اگر به انتخاب واژه یا تعبیری توجه کنیم که بهعنوان «ردیف» در پایان هر بیت تکرار میشود به اهمیّت انتخاب شاعر و لزوم تناسب ... بیشترشخصیت عاشق در غزلهای روایی: آدم زیادی یا قهرمان بایرونی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 47-72
چکیده
پس از افول قالب قصیده، سنت داستانگویی در تغزّلها که در بخش نخستین قصیده وجود داشت، تا حدّی در غزل حفظ شد و زمینهی به وجود آمدن گونهی خاصی از غزل با عنوان «غزل روایی» را فراهم آورد. برخی از غزلهای ... بیشتربررسی و تحلیل نقش پیکها در محبتنامهی ابن نصوح شیرازی
دوره 8، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 1-24
چکیده
هدف این مقاله بررسی و تحلیل نوآوریهای ابن نصوحشیرازی، شاعر قرن هشتم و نقش پیکها در منظومهی محبتنامه است. محبتنامه از منظومههایی است که زیرمجموعهی دهنامهها قرار میگیرد. دهنامه؛ منظومهای ... بیشتربررسی مضامین اجتماعی و سیاسی در مقطعات انوری ابیوردی
دوره 8، شماره 4 ، اسفند 1395، ، صفحه 47-70
چکیده
اوحدالدین علی ابن محمدبن اسحاق ابیوردی، متخلص به انوری، از شاعران قصیدهسرای سدهی 6 هجری قمری در حوزهی خراسان است که بیش از هرچیز در جایگاه شاعری مدیحهسرا شناخته شده است. بدیهیست شاعری که از ... بیشترجلوه های خاص معشوق در غزل های صائب
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20
چکیده
عشق مهم ترین مضمون غزل است که در دو شاخه ی عشق آسمانی و عشق زمینی حضور داشته و غزل فارسی را غنی و دلنشین ساخته است. بیان معانی عاشقانه از هر نوع (آسمانی و زمینی )که باشد مستلزم بیان رابطه عاشق و معشوق است. ... بیشتربررسی تطبیقی ساخت موضوعیِ رباعیات اصیل خیام با برخی رباعیات منسوب به وی
دوره 8، شماره 3 ، آذر 1395، ، صفحه 31-50
چکیده
بررسی اصالت متون مختلف ادب فارسی با استفاده از الگوهای علمی و چارچوبهای مشخص، میتواند از طرفی، معیاری واحد برای داوری دربارة اصالت این متون به دست دهد، و از طرف دیگر، بسیاری از این متون را که هنوز ... بیشترقافیه و مضمون آفرینی با تکرار قافیه در غزلیات صائب تبریزی
دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 57-84
چکیده
قافیه یکی از مزایای عمدۀ کلام موزون است که هم در موسیقی شعر نقش اساسی دارد و هم مرکز ثقل بیت و مایۀ توجه مخاطب است. از مهمترین ویژگیهای قافیه این است که عواطف شاعر را سامان میدهد و مخاطب را مجبور میکند ... بیشترمسعود سعد از دیدگاه شاعران نزدیک به زمان او
دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 85-104
چکیده
مسعود سعد یکی از شاعران بزرگ ایران در نیمة دوّم قرن پنجم هجری است. او که از پیشروان تحوّل شعری در آن دوره به شمار میآید، مورد توجّه شاعران معاصر و نزدیک به دوران خود بوده است. برخی از این شاعران از جمله ... بیشترتحلیل شخصیّت یاور گریماس در چهار منظومۀ غنایی
دوره 7، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 125-152
چکیده
در تحقیق حاضر به بررسی و مقایسۀ نقش کنشگر یاور در چهار داستان غنایی «ویس ورامین» فخر الدّین اسعد گرگانی، «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» نظامی و «یوسف و زلیخا»ی جامی پرداخته شده ... بیشترنوع ادبی سوگندنامه
دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 1-24
چکیده
سوگندنامه نوع ادبی ویژهای در ادبیات فارسی است. در این نوع ادبی که نمونههای فراوانی از آن در دیوانهای شاعران و تذکرهها و جُنگها ضبط شده است، شاعر بر طبق مبانی و اصولی خاص و شناخته شده، میکوشد تا ... بیشتردلایل اجتماعی گرایش ایرج میرزا به ادب غنایی
دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 25-50
چکیده
چکیدهاززمانیکه نخستین باریونانیان انواع ادبی رابه چهارنوع حماسه، غنا، ادب تعلیمی و نمایشی تقسیم کرده اند، هزاران سال می گذرد؛ البته قرن ها گذشت تا فرمالیست های روس در قرن بیستم، نوع حماسه رامربوط به ... بیشترهمگونیهای فکری حافظ و عبید زاکانی
دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 51-72
چکیده
چکیده:قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهرههای شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو شاعر و نویسندهی طنزپرداز بزرگ، از تاریکترین و مشوشترین ادوار تاریخ ایران ... بیشترواکاوی شخصیت فرهاد، در منظومهی خسرو و شیرین نظامی
دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 73-90
چکیده
چکیده خسرو وشیرین ، شخصیت هایی تاریخی هستند اما از فرهاد ردپای محوگونه ای در برخی متون بر جای مانده است وجایگاه تاریخی او لغزان وقابل تردید می نماید . شیرین در داستان نظامی ، شخصیتی آرمانی دارد که با روایت ... بیشترکرشمه ی حسن و کرشمه ی معشوقی در سوانح العشاق غزالی و غزلیات سعدی
دوره 7، شماره 2 ، مرداد 1394، ، صفحه 91-110
چکیده
یکی از موضوعات اساسی در عرفان جمالی جایگاه برجسته ی معشوق و توصیف حالات گوناگون اوست. احمد غزالی و سعدی ، که هر دو از برجستگان عرفان جمالی هستند ، در توصیف حالات معشوق دارای مشترکاتی هستند. اما با وجود ... بیشترشکل گیری نهضت پیش ـ رمانتیسم ادبی در شعر فارسی (با تکیه برمثنوی ناظر و منظور وحشی بافقی)
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 123-146