مجله علمی پژوهشی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز
اسطورة زادنِ زروان؛ گذار از زن سروری به مردسالاری و انعکاسِ آن در شاهنامه
اسطورة زادنِ زروان؛ گذار از زن سروری به مردسالاری و انعکاسِ آن در شاهنامه

حمیدرضا اردستانی رستمی

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 27-54

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1837

چکیده
  یکی از آیین های باستانی که ظاهراً در اواخر دورة هخامنشی از بطن دین زردشتی منشعب شده، آیین زروانی است. در این عصر، گروهی از زردشتیان با تأمل در دو مینوی نخستین؛ یعنی اهورامزدا و اهریمن به این باور دست یافتند ...  بیشتر
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی

میلاد جعفرپور؛ مهیار علوی مقدّم

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 41-66

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1497

چکیده
  آیا تشریح و تبیین نوع حماسی در ادبیّات فارسی سابقه¬ای داشته است؟ در تعریف کلیشه¬ای، مکرّر و نسبتاً غربی این نوع در ایران، کلیّت و پیکره¬ی میراث ادب فارسی مورد توجّه بوده است؟ نگرش¬های شاهکاراندیشانه ...  بیشتر
جایگاه تخلص در غزلیات مدحی حافظ
جایگاه تخلص در غزلیات مدحی حافظ

علی حیدری؛ مهرنوش دژم

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 67-90

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1473

چکیده
  پس از روند گسترش غزل و افول قصیده سرایی، چون پیوند شعر و شاعری با دربار منقطع نگشته بود، غزل تا حدی، وظیفه‌ی اصلی قصیده را (مدح ممدوح) بر دوش کشید. مدیحه سراییِ در غزل، غالباً در دیوان شاعرانی ملموس‌تر ...  بیشتر
تحلیل میتوس‏های روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه
تحلیل میتوس‏های روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه

مصطفی ملک پائین؛ علی اکبر سام خانیانی

دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 151-176

https://doi.org/10.22099/jba.2014.1472

چکیده
       روایت‏های شاهنامه به ویژه در قسمت پهلوانی دارای ساختاری مشابه است که از اصلی اسطوره‏ای در شیوه‏ی روایت پیروی می‏کند. شخصیت‏ها، کنش‏ها و ترتیب وقایع در این روایات به طور فراوانی ...  بیشتر
سیمای تهمینه در روایت‌های حماسی ایران
سیمای تهمینه در روایت‌های حماسی ایران

رضا غفوری

دوره 5، شماره 3 ، آذر 1392، ، صفحه 145-166

https://doi.org/10.22099/jba.2013.1471

چکیده
  سیمای تهمینه در روایت‌های حماسی ایران چکیدهتهمینه یکی از زنان نامور شاه‌نامه‌ی فردوسی است و در داستان رستم و سهراب، نقش به سزایی از خود ایفا می‌کند. با این حال در شاه‌نامه، به سرنوشت تهمینه پس از مرگ ...  بیشتر