@article { author = {amanat, mohammadhossein and واردی, زرین تاج}, title = {The Analysis of The Couriers’ Role in Ibn Nasooh Shirazi’s Mohabbatnameh}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {4}, pages = {1-24}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3873}, abstract = {The aim of this article is to analyze the innovations of Ibn Nasuh Shirazi, a poet of the eighth century, and the role of couriers in his Mohabatnameh. Mohabatnameh  is a subgenre of Dahnameh (ten epistles). Dahnameh itself is a romantic and narrative lyric using both ghazal and masnavi forms based on the exchange of letters between the lover and the beloved. Poets used to follow the style of Awhadi Maragheyi’s Dahnameh but Ibn Nasuh introduced some innovations. He added to the number of couriers in his poem using them to create innovative imageries. Mohabatnameh has ten couriers: the Moon, the Sun, Saba (Zephyr), North Wind, Comb, Mirror, Candle, Butterfly, Flower, and Nightingale. In fact, Ibn Nasuh has built his Dahnameh not based on the letters, but on these ten couriers. In other words, not only the letters are shaped on the basis of a dialogue between the lover and the beloved in Mohabatnameh, but the couriers are also advancing the narrative. There is a pleasant interaction between the courier, the transmitter and the receiver. Moreover, these ten couriers have a major role in creating contents and constructing of  imagery and atmosphere. The most important courier of Mohabatnameh is the sixth one, the Mirror. This courier is the turning point of the narrative in Mohabatnameh. The beloved changes after seeing the reality of love and the unity of the lovers in the mirror. Then arrangements are made for the union. Keywords: mirror, ten couriers, Dahnameh, Mohabatnameh, innovations of Ibn Nasuh Shirazi.}, keywords = {mirror,Ibn Nasooh Shirazi,ten couriers,Dahnameh,Mohabbatnameh,innovations of IbnNasoohiShirazi}, title_fa = {بررسی و تحلیل نقش پیک‌ها در محبت‌نامه‌ی ابن نصوح شیرازی}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی و تحلیل نوآوری‌های ابن نصوح‌شیرازی، شاعر قرن هشتم و نقش پیک‌ها در منظومه‌ی محبت‌نامه است. محبت‌نامه از منظومه‌هایی است که زیرمجموعه‌ی ده‌نامه‌ها قرار می‌گیرد. ده‌نامه؛ منظومه‌ای عاشقانه و روایی است در قالب تلفیقی غزل و مثنوی که بر اساس تبادل نامه میان عاشق و معشوق شکل می‌گیرد. الگوی اصلی اغلب ده‌نامه‌‌سرایان، ده‌نامه‌‌ی اوحدی‌مراغه‌ای است اما ابن‌نصوح در این عرصه‌، دست به نوآوری‌هایی زده است. هنرنمایی ابن نصوح دراین است که هم تعداد پیک‌ها را افزوده و هم بسیار هوشمندانه، این پیک‌ها را درخیال‌آفرینی به کار برده است. محبت‌نامه‌ ده پیک دارد: ماه، خورشید، باد صبا، باد شمال، شانه، آیینه، شمع، پروانه، گل و بلبل. در حقیقت، ابن نصوح ده‌نامه‌ی خود را نه بر پایه‌ی نامه‌ها بلکه بر اساس این ده پیک بنا کرده است. بنابراین، نه تنها نامه‌ها در محبت‌نامه بر اساس گفتگوی میان عاشق یا معشوق با پیک‌ها شکل می‌گیرد؛ بلکه پیشبرد روایت نیز بر عهده‌ی پیک‌هاست. وی هنرمندانه میان هرپیک، فرستنده و گیرنده‌ی آن تناسبی دلنشین برقرار ساخته است. همچنین این ده پیک درمضمون‌آفرینی، ساخت و تداعی تصاویر و فضاسازی در محبت‌نامه نقش اساسی دارند. مهم‌ترین پیک محبت‌نامه، پیک ششم یعنی آینه است. ابن‌نصوح به خوبی از این پیک و رمز آینه بهره برده است. آینه، نقطه‌ی عطف روایت، در محبت‌نامه است. معشوق پس از دیدن حقیقت عشق درآینه و آگاهی از اتحاد عاشق و معشوق، دگرگون شده و پس ازآن است که مقدمات وصال فراهم می‌گردد. پژوهش‌هایی بدین شیوه می‌تواند در شناساندن ارزش ادبی ده‌نامه‌ها، بسیار موثر باشد؛ گونه‌ای که تقریبا ناشناخته است.}, keywords_fa = {آینه,ابن نصوح شیرازی,ده پیک,ده‌نامه,محبت نامه,نوآوری‌های ابن نصوح شیرازی}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3873.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3873_5707c0fe294eccdf7ef8cf1e32defbfe.pdf} } @article { author = {tofighi, hasan and shakiba, abolfazl}, title = {Conceptual metaphor and the destiny of four Quatrains attributed to Khayyam}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {4}, pages = {25-46}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3763}, abstract = {Conceptual metaphor acts as a window to the mind of the writer. Accordingly, the focus of metaphorical mapping in the mind leads to the development of the individual mentality and the creation of analogous metaphors and finally to the originality of the style. The aim of this study is to shed light on some Quatrains attributed to Khayyam by Mohammad Ali Foroughi and Qassem Ghani. The results indicate that in a total of 178 quatrains of this book, there are 15 basic conceptual metaphors. Comparing the conceptual metaphors in 66 original quatrains and 112 quatrains attributed to him, it is argued that the metaphors of journey, secret, container, opportunity, transformation and structure, are most frequent in both groups.  Fifty eight quatrains of the 66 original quatrains and 101 quatrains out of 112 attributed quatrains follow the central mapping of these metaphors. Also many of these quatrains contain 2, 3 or even 5 of the above mentioned metaphors. Thus it can be concluded that quatrains with these metaphors are Khayyam's original poems.  Among these 112 quatrains, 4 are not included in these metaphors so they cannot be attributed to Khayyam. Comparing the theme of these 4 quatrains with Omar Khayyam’s metaphorical thinking and also checking them in other sources confirms this view. Keywords: conceptual metaphor, original quatrains, quatrains of Khayyam, attributed quatrains, mapping.}, keywords = {conceptual metaphor,original quatrains,quatrains of Khayyam,attributed quatrains,Mapping}, title_fa = {استعاره مفهومی و سرنوشت چهار رباعی منسوب به خیّام}, abstract_fa = {استعاره‌ی مفهومی (Conceptual metaphor) پنجره‌ای برای شناختِ نظام فکری نویسنده است. بر اساس این نظریّه تمرکز یک نگاشتِ (mapping) استعاری در ذهن، موجب گسترش ذهنیّت فرد، آفرینش استعاره‌های مشابه و در نهایت اصالت سبک فردی می‌شود. از سوی دیگر در انتساب بسیاری از رباعیّات به خیّام، هم‌چنان ابهام وجود دارد. نگارندگان این پژوهش برآنند تا از این نظریّه در شناخت اصالتِ رباعیّاتی که محمّدعلی فروغی و قاسم غنی در کتابِ رباعیّات خیّام، آن‌ها را سروده‌ی خیّام دانسته‌اند، استفاده کنند. نتایج حاصل از پژوهش گویای آن است که در مجموعِ 178 رباعی این کتاب، 15 نگاشتِ استعاری بنیادین دیده می‌شود. مقایسه‌ی استعاره‌های مفهومی در 66 رباعی اصیل و 112 رباعی منسوب به خیّام نشان می‌دهد که 6 نگاشتِ استعاریِ سفر، راز، محفظه، فرصت، دگرگونی و ساختار، در هر دو گروهِ رباعیّات، بالاترین بسامد را داراست و می‌توان رباعیّاتی را که دارای استعاره‌های مفهومی مرتبط با این نگاشت‌ها هستند، به مرز اصالت نزدیک‌تر دانست. 4 رباعی نیز از 112 رباعی منسوب، در هیچ یک از زیر شاخه‌های این 15 نگاشت قرار نمی‌گیرند و انتساب آن‌ها به خیّام درست به نظر نمی‌رسد. مقایسه‌ی مضمونِ این 4 رباعی با نظام فکری خیّام و نیز جست‌وجوی آن‌ها در دیگر منابعِ مربوط به خیام این نظر را تأیید می‌کند.}, keywords_fa = {استعاره‌ی مفهومی,رباعیّات اصیل,رباعیّات خیّام,رباعیّات منسوب,نگاشت}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3763.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3763_b8927fdc83a9a9cd3ff6745ea92e90a6.pdf} } @article { author = {haghighi, shahin and Karami, mohamadhosein}, title = {An Investigation of Political and Social Themes in Anvari Abiverdi’s Segments (Short Poems)}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {4}, pages = {47-70}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3713}, abstract = {Owhad al-din Ali ibn Mohammad ibn Ishaq Anvari Abiverdi, pen name Anvari, was one of the writers of ode in the district of Khorasan in the sixth century AH. He was, above all, known as a panegyrist. Anvari has long been recognized as a poet for his artistic utilization of the figure of speech ‘Hosn e Talab’ (enticing questions) though he sometimes demanded such inferior things as hay and barley for his stead; thus the assumption could be that he cared only for himself or the one praised and not about  social issues. However, an investigation of his works indicates that he was not only aware of social issues but sometimes reflected upon social events in his poetry.  Like a social critic, he has strongly criticized the weaknesses and difficulties of the society and his contemporary policy makers. The present study is an attempt to investigate and analyze Anvari’s views towards the society and politics of his own time which appear more in his segments and less in his odes. Keywords: Anvari, social critique, politics, panegyric, segments}, keywords = {: انوری,نقد اجتماعی,سیاست و سیاستگذاری,مدح,مقطعات}, title_fa = {بررسی مضامین اجتماعی و سیاسی در مقطعات انوری ابیوردی}, abstract_fa = {اوحدالدین علی ابن محمدبن اسحاق ابیوردی، متخلص به انوری، از شاعران قصیده‌سرای سده‌ی 6 هجری قمری در حوزه‌ی خراسان ا‌ست که بیش از هرچیز در جایگاه شاعری مدیحه‌سرا شناخته شده است. بدیهی‌ست شاعری که از دیرباز در به کارگرفتن هنرمندانه‌ی صنعت حسن طلب، شهره‌ی آفاق بوده و همواره به نیروی مدح و حتی هجو، از ممدوحان خود، چیزهایی گاه بسیار حقیر مانند کاه و جو مرکب، درخواست کرده است، قاعدتا باید تنها رضای خویش یا پسند خاطر ممدوح را در نظر داشته باشد و کم‌تر به مضامین اجتماعی بپردازد؛ اما بررسی آثار انوری نشان می‌دهد که وی نه تنها به مسایل اجتماعی بی‌توجه نبوده، بلکه گاه رخدادها و حوادث اجتماعی را در آثار خود بازتاب داده یا در جایگاه یک منتقد اجتماعی، از ضعف‌ها و معضلات جامعه و سیاستگذاران عصر خویش، به تندی انتقاد کرده است. در این‌ پژوهش، تلاش شده تا سوگیری‌های انوری در برابر اجتماع و سیاست زمانه‌ی خویش که بیش‌تر در مقطعات وی و کم‌تر در قصاید او بازتاب داشته است، بررسی و واکاوی شود.}, keywords_fa = {: انوری,نقد اجتماعی,سیاست و سیاستگذاری,مدح,مقطعات}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3713.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3713_0c240a068511ba4740cd3db06f63a7c6.pdf} } @article { author = {سواری, سعاد and صالحی مازندرانی, محمدرضا and گلی زاده, پروین}, title = {Imagery and Artistic Expression in Rumi's Quatrains}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {4}, pages = {71-104}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3765}, abstract = {Poetic image is a significant element in creating beauty and effective language. In Rumi's quatrains, simile, metaphor, and symbol are used in a natural way harmonized with language suitable for the occasion disregarding mere poetic artistry. Due to Rumi's spiritualism, his lucid language avoiding ambiguity, simile and metaphor occur in his quatrains more than symbol and pun as the two former express abstract ideas better. In this study Rumi's quatrains are analyzed and the frequency of each poetic image is discussed and presented in tables. Keywords: Rumi's quatrains; poetic image; simile; metaphor; rhetoric.         }, keywords = {رباعیات مولانا,جلوه های هنری و تصویری,تشبیه,استعاره,بلاغت}, title_fa = {جلوه های هنری و تصویری در رباعیات مولوی}, abstract_fa = {چکیده جلوه های هنری و تصویری در رباعیات مولوی تصاویر شعری از عوامل مهمّ ایجاد زیبایی، گیرایی و تأثیرگذاری، کلام به‌ویژه در شعرند که سخن را بلاغت و تازگی می‌بخشند. این نوع زیبایی‌ها نظیر تشبیه، استعاره، کنایه و نماد در رباعیات مولانا به شیوه‌ای طبیعی و متناسب با نیاز سخن و نیز به دور از نگرش‌های صرفاً شاعرانه و صنعت‌گرایانه به کار رفته‌اند. با توجه به بعد معنی‌گرایی شعر مولانا و گرایش او به ساده‌سازی و پرهیز از ابهام در سخن در رباعی‌های او تشبیه و استعاره نسبت به کنایه و نماد از بسامد بیشتری برخوردارند. زیرا قدرت این دو تصویر در تبیین مفاهیم مجرّد و غیرمحسوس بیش از تصاویر دیگر است. در این جستار ضمن بررسی و تحلیل رباعیات مولانا بر مبنای جنبه‌های تصویری و بلاغی، میزان بهره‌گیری شاعر از هریک از انواع تصویرهای شعری در قالب جدول‌های آماری بررسی و تبیین شده است. همچنین سعی گردیده که تا حدّ امکان دلایل میزان کاربرد هریک از تصاویر با توجّه به ابعاد شخصیتی مولانا مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {رباعیات مولانا,جلوه های هنری و تصویری,تشبیه,استعاره,بلاغت}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3765.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3765_a5b9f16e6c4e3bfa85b2e6c3e9e5926e.pdf} } @article { author = {Ghafouri, Reza}, title = {Poetry narrative review of the end of borzo’s life}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {4}, pages = {105-128}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3870}, abstract = {The fame of the story of Rostam and Sohrab among the people and the tragic ending of the story resulted in the production of many imitative stories one of which is Borzunameh.  Several versions of Borzunameh in prose and verse exist that are very different in structure, number of heroes, and course of events. Analyzing narratives of Borzu's life one can get a general picture of the events of his life from childhood to his death. Interestingly in the context of existing Borzunamehs his death does not appear but in folk narratives there are several references to the circumstances of his death. The common denominator of these traditions is that it is after the death of Rostam and often during the revenge of Bahman that Borzu is killed by the demons. There is only a verse narrative of Borzu's death in his battle with the demon, Mehras that is attached to some manuscripts of the Shahnameh. In this paper Borzu's heroic deeds in four separate narratives are studied followed by an analysis of a verse narrative about the end of his life. Keywords: Borzu, Sohrab, Old Borzunameh, New Borzunameh, Mehras demon    }, keywords = {"Borzo","sohrab","old Borzoname","new Borzoname","Mehras demon"}, title_fa = {بررسی روایتی منظوم از پایان زندگی برزو}, abstract_fa = {چکیده آوازه و شهرتی که داستان رستم و سهراب در میان مردم داشت و نیز پایان غم‌انگیز این داستان، سبب شد داستان‌هایی به تقلید از آن ساخته شود که برزونامه‌ یکی از آن‌ها است و روایت‌های متعدّدی از آن، به نظم و نثر باقی مانده است. ساختار برزونامه‌ها از نظر ویژگی‌های حماسی، حوادث، قهرمانان داستان با یک‌دیگر تفاوت‌های چشم‌گیری دارد. با بررسی روایت‌های برجای مانده از زندگی برزو، می‌توان حوادث زندگی او را از کودکی تا هنگام مرگ دنبال نمود و به یک طرح کلّی دست یافت. نکته‌ی در خور توجّه این است که در متن برزونامه‌های منظوم موجود، اثری از مرگ برزو نیست و تنها در روایت‌های عامیانه است که می‌توان اشاره‌های متعددی از چگونگی مرگ او به دست آورد. وجه مشترک این روایات این است که برزو پس از مرگ رستم و اغلب در دوران کین‌خواهی بهمن، به دست دیوان کشته می‌شود. یگانه روایت منظومی که از مرگ برزو در دست داریم روایتی است از نبرد او با مهراس دیو که به برخی دست‌نویس‌های شاه‌نامه الحاق شده است. در این مقاله نخست مهم‌ترین پهلوانی‌های برزو را در چهار دسته روایات مجزا که از او برجای مانده است برمی‌شماریم سپس به بررسی روا‌یتی منظوم از پایان زندگی او و زمان احتمالی پیدایش آن می‌پردازیم.}, keywords_fa = {"برزو","سهراب","برزونامه‌ی کهن","برزونامه‌ی جدید","مهراس دیو"}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3870.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3870_f087a128dfa7075b8d320cf94e19e756.pdf} } @article { author = {kafi, gholamreza and rayatnejad, fateme}, title = {Reflections on Some Scientific Data in Modern Persian Poetry}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {4}, pages = {129-152}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3785}, abstract = {The aim of this paper is to show which branch of science and what kind of scientific data is present in modern Persian poetry. Literature mirrors the society as it reflects the feelings, sentiments, and ideas of a nation. Use of science and scientific data in classical Persian poetry was merely for the sake of language games. In modern times science is progressing very fast affecting every member of the society so poets also use it in their poetry.  The use of scientific expressions, whether a word or a theme in poetry, is reflective of science in literature.  The present study aims at exploring some of these scientific data in the modern Persian poetry. Content analysis has been used focusing on poets who are more spiritual in their approach. It is concluded that physics is used more because  of the tendency of the poets to nature. Keywords: scientific data, modern Persian poetry, Physics}, keywords = {Keywords: scientific data,modern poetry,scientificism,Physcs}, title_fa = {بازتاب برخی داده های علمی درشعرمعاصر}, abstract_fa = {چکیده این مقاله برآن است تا نشان دهد کدام یک از رشته های علمی در مضمون سازی با تکیه بر داده های علمی در شعر معاصر حضور پر رنگ تری دارند. هدف ما از تکیه بر مضمون سازی آن‌ست که بگوییم ردیابی داده های علمی در شعر گذشته، از درج الفاظ و اصطلاحات و نهایتاً بازی های زبانی با آن فرارتر نمی‌رود. اما امروز فراروی سطح علمی جامعه و الزام آموزش کلاسیک، مفاهیم علمی را بیشتر به درون جامعه آورده است و بدین سبب کار شاعران را نیز برای فرانمود آن و پرداختن مضامین شاعرانه آسان تر کرده است. شیوه‌ی استقرایی ما در این مقاله، مطالعه‌ی متون با رویکرد به شاعرانی بوده است که در شناختی عمومی، بیشتر معناگرا به حساب می‌آمده‌اند تا زبان ورز. اگرچه حسب موضوع، ردیابی الفاظ، اصطلاحات و مضامین علمی بیش از هر چیزی مورد نظر بوده است. یافته های این مقاله-که تفات آن با برخی پژوهش‌های همسو در تأکید بر مضمون سازی است نه صرف درج اصطلاحات- نشان می دهد که علم فیزیک، به دلیل طبیعت گرایی شعر معاصر و همچنین سابقه‌ی حضور این علم در ادبیات گذشته، بیش از سایر علوم دست مایه‌ی مضمون پروری شاعران شده است؛ و این که برتری خاصی میان شاعران در استفاده از مضامین علمی دیده نمی شود.واژه های کلیدی: داده‌های علمی، شعر معاصر، مضمون سازی، علم فیزیک.}, keywords_fa = {کلید واژه : داده های علمی,شعر معاصر,مضمون سازی,علم فیزیک}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3785.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3785_cd2413a95036808a315f706b7df1752a.pdf} } @article { author = {Mast'ali parsa, Gholamreza and جلالی, محمد امیر}, title = {Imagination and Religious Disrespect Explain the relationship Between Religious Disrespect in Lyrical texts and Imagination}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {4}, pages = {153-178}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3614}, abstract = {In this study we are asking why sometimes lyrical or mystic texts with romantic symbolism use themes disregarding religious respect. What is the origin of these themes? Is it possible to explain how these themes are formed in the artist's mind? In some lyrical poetry with mystical interpretation, one is sometimes faced with a portrait of the beloved  which is almost divine and on the surface can be considered as being religiously inappropriate.  In this paper, first the concept of "religious literature disrespect" is explained followed by examples from early texts of classical poetry to the present time and classified in ten different types. Panegyrist themes of Khorasani and Iraqi styles present a widespread use of this trend. The poems of Sa'di, as well as verses attributed to  Qays Ibn al-Mulawwah (Majnun Ameri) are analyzed.  Saadi, is believed to be influenced by Majun's themes. It is argued that such themes are linked with imagination explained by Ibn Arabi's  description of  imagination and mystical love.  Kewwords: Religious Disrespect, Imagination, Ozri poem, Ibn Arabi, Majnun, Sa'di  }, keywords = {Religious Disrespect,Imagination,Ozri poem,Ebne Arabi,Majnoon,Sa'di}, title_fa = {«خیال» و «ترک ادب شرعی» (تبیین رابطۀ مضامین مبتنی بر ترک ادب شرعی در متون تغزّلی، با مقولۀ خیال)}, abstract_fa = {پرسش‌ اساسی مقالۀ حاضر آن است که چرا در متون تغزّلی و یا در متون عارفانۀ بهره‌مند از نمادپردازیهای ادبِ عاشقانه، گاهی با مضامین مبتنی بر ترک ادب شرعی روبروییم؟ منشاء پیدایش اینگونه مضامین چیست؟ و آیا می‌توان چگونگی شکل‌گیری اینگونه مضامین در ذهن هنرمند را توضیح داد؟ خاصه در سروده‌هایی تغزلی که توانش تفسیر و تأویل به مضامین عارفانه را نیز دارند گاهی با مضامینی روبروییم که در آن‌ها دلدار جایگاهی فرا انسانی و خداگونه یافته است و در بدو امر می‌توانند خارج از دایرۀ ادب شرعی ادراک و دریافت شوند. در این مقاله، نخست به مفهوم «ترک ادب شرعی» پرداخته و پس از تعریف آن، با ذکر نمونه‌هایی از متون منظوم پارسی، از متون آغازین شعر کهن گرفته تا متون معاصر، تقسیم ‌بندی‌ای دهگانه از زمینه‌های شکل‌گیری آن ارائه خواهد شد. چنانکه به تفصیل گفته خواهد شد، در سبک عراقی، که توأمان از درونمایه‌های عاشقانه و عارفانه بهره می‌برد، یکی از پرجلوه‌ترین فضاهای بروز ترک ادب شرعی ظاهری، «مضامین تغزّلی» است. و اما در بخش اصلی این نگاشته، با نگاهی به سروده-هایی از سعدی، و نیز ابیاتی منسوب به قیس‌بن مُلَوَّح (مجنون عامری)-که به عقیدۀ نگارندگان، سعدی در برخی مضامین از وی متأثر بوده است- این مسأله واکاویده و رابطۀ مضامینی که بنا به ظاهر ممکن است برخی حکم به خروج آنها از دایرۀ ادب شرعی کنند با مقولۀ «خیال» تبیین شده و منشاء پیدایش و چگونگی شکل‌گیری اینگونه مضامین در ذهن هنرمند، با یاری‌گرفتن از توصیف خاص ابن‌عربی از «خیال» و عشق عارفانه توضیح داده خواهد شد.}, keywords_fa = {ترک ادب شرعی,خیال,شعر عُذری,ابن عربی,مجنون,سعدی}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3614.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3614_3271ed9d1329f836de9ba63d57ec372c.pdf} } @article { author = {نحوی, اکبر and نبوی, سمیه}, title = {The last years of the reign of Khosrow-Parviz and his adventures with Shahr-baraz}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {8}, number = {4}, pages = {179-198}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3784}, abstract = {Shahrbaraz is one of the most famous commanders of Khosrow Parviz who fought with the Roman Empire (Byzantine) and won great victories. He captured Jerusalem and sent the cross that Christians believed Jesus Christ was crucified on it to Ctesiphon (imperial capital of Iran). He then occupied Egypt and Libya in 619 AD. Thus after several centuries he expanded Iran’s territory as far as the Achaemenid era. But his relation with Khosrow was strained soon. In this article we investigate the causes of this rupture in their relationship. Considering historical narratives of the relation of Khosrow and Shahrebaraz it is concluded that the Shahnameh's narration is more comprehensive and more believable. According to Shahnameh the major factor of schism between them was the accumulation of wealth by Khosrow and expensive taxes resulting from his continuous and barren wars the costs of which were paid by the people. Shahrebaraz who had been fighting for Khosrow for several years saw people suffering as well as Khosrow's tyranny and dictatorship rejecting the peace offers of Heraclius, He thought that staying in Khosrow’s camp is not reasonable. He converted to Christianity and decided to overthrow Khosrow’s government. Keywords:  Iran and Rome's wars,  Khosrow Parviz,  Sharbarz,  Heraclius}, keywords = {khosrowParviz,Shahre-baraz,Herakles,Persian-Roman wars}, title_fa = {بررسی روابط خسرو‌پرویز با شهر‌بَراز بر اساس منابع تاریخی و شاهنامه}, abstract_fa = {شهربراز یکی از فرماندهان نامدار عصر خسروپرویز است که سالها با امپراطور روم(بیزانس) جنگید و پیروزی‌های فراوانی به دست آورد؛ از جمله اورشلیم را گرفت و صلیبی را- که به اعتقاد مسیحیان، عیسی مسیح بر آن مصلوب شده بود- به تیسفون، پایتخت شاهنشاهی ایران، فرستاد. وی سپس مصر و لیبی را در سال 614م تسخیر کرد و پس از چند سده، دوباره قلمرو ایران را به گستردگی زمان هخامنشیان رساند، اما دیری نپاید که روابطش با خسرو به تیرگی و جدال انجامید که نتایج آن در فروپاشی سلسله‌ی ساسانیان بی‌تأثیر نبود. با تأمل در روایات مورخان در خصوص روابط خسرو با شهربراز می‌توان استنباط کرد که گزارش شاهنامه از روایت‌های دیگر جامع‌تر و پذیرفتنی تر است. بر اساس شاهنامه، عامل اصلی و مهم روی‌گردانی شهربراز از خسروپرویز، گنج‌اندوزی خسرو و خراج‌های گرانی بوده که در نتیجه‌ی جنگ‌های مستمر و بی‌حاصلش بر دوش مردم می‌گذاشته است. شهربراز که سال‌ها برای خسرو جنگاوری کرده است، هنگامی که رنج و درد مردم و تفرعن و خودکامگی خسرو و نپذیرفتن تقاضاهای مکرر صلح هراکلیوس را مشاهده می‌کند، ماندن در اردوی خسرو را خردمندانه نمی‌بیند و ضمن گراییدن به مسیحیّت، تصمیم به سرنگونی خسرو می‌گیرد.}, keywords_fa = {خسروپرویز,شهربراز,هراکلیوس,جنگ‌های ایران و روم}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3784.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3784_872cbe5b1a6662e7bd3f2989bb713272.pdf} }