@article { author = {حیدری, علی and فروغی پویا, اعظم}, title = {The Equivoque of Congeries in Khaghanis’ odes}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {3}, number = {4}, pages = {45-66}, year = {2012}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2012.262}, abstract = {  Heydari* A. Foroghy Poua** Lorestan University   One of the most important literary devices which creates ambiguities in discourse and deter the intended meaning is the equivoque of congeries. This literary device, which was viewed by earlier poets as ambiguity rather than the equivoque of congeries, was more prominent in Khaghani’s poetry so that it became a unique style in his poetic composition, further leading to Khaghani’s intricate style. Khaaghani is one of the very few poets who has been able to decorate the essence of his poetry via this strategy and to make use of it knowingly to make his poetry abstruse. In order to achieve this goal, he has devised innovations unnoticed by rhetoricians. Sometimes by utilizing this kind of multiplicity in meaning, he obscures the reader's direct grasp of his poems' meanings. This article attempts to study the ambiguity of equivoque of congeries in khaghani’s odes; it also reviews the ideas of literary scholars on the concerned issue.       * Assistant Professor in Persian Language & Literature, Ali_heydari13462006@yahoo.com ** M.A.Student in Persian Language & Literature, Azam_foroogh11362@yahoo.com Received: 01/22/2011             Accepted: 09/21/2011}, keywords = {Keyword: Equivoque of Congeries,Khaghani,odes}, title_fa = {ایهام تناسب در قصاید خاقانی}, abstract_fa = {ایهام تناسب در قصاید خاقانی   دکتر علی حیدری*      اعظم فروغی پویا** دانشگاه لرستان   چکیده                                                                                   یکی از مهم‌ترین شگردهای ادبی که باعث ابهام کلام می‌شود و درنگ خواننده را بالا می‌برد، ایهام تناسب است. این شگرد که از دیدگاه قدما بیش‌تر به عنوان ایهام (نه ایهام تناسب) از آن یاد شده است، در شعر خاقانی از نظر کمیّت و کیّفیت، نمود بیش‌تری پیدا کرده است تا جایی که می‌توان گفت جزو ویژگی‌های سبک او شده است و در تکوین سبک پیچیده و دشوار خاقانی، تأثیری بسزا گذاشته است. خاقانی یکی از معدود شاعرانی است که توانسته است تا این اندازه جوهر شعر را با این شگرد، تزیین کند و آگاهانه برای دشواری و دیریابی شعر خود از آن بهره ببرد. او در این زمینه نوآوری‌هایی کرده است که از دید اغلب بدیع‌نویسان، پنهان مانده است. گاهی اوقات، خاقانی با بهره‌گیری از ایهام تناسب، خواننده را در فهم و درک مستقیم و درست مفهوم شعر، دچار مشکل می‌کند. در این مقاله ضمن بررسی و نقد آرای بدیع‌نویسان در مورد ایهام و ایهام تناسب، به چگونگی به‌کارگیری ایهام تناسب در قصاید خاقانی پرداخته شده است.          *  استادیار زبان و ادبیات فارسیali_heydari13462006@yahoo.com (نویسنده‌ی مسئول) ** کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسیAzam_forooghi1362@yahoo.com تاریخ دریافت مقاله: 2/11/89               تاریخ پذیرش مقاله: 30/6/90}, keywords_fa = {ایهام,ایهام تناسب,خاقانی,قصاید}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_262.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_262_96749d94813ed9c0102debf4b1642d27.pdf} }