@article { author = {آبشیرینی, اسد}, title = {The studying of the contrast of love and death in the poetry of Forough Farrukhzad}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {1-24}, year = {2017}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.3970}, abstract = {To appreciate and understand poems, it is necessary to know the structure of poetry. An analysis of a poem depends upon the binary oppositions which constitute its structure. Exploring and discovering such binaries can lead to critical analysis of a poem. The structure of poetry of Forugh Farrokhzad is based on binary opposition of love and death as an ever present feature of her poetry. The concept of love and its related aspects cannot be discussed in the Forough’s poetry without the concept of death. The structure of her poetry is formed around the binary opposition of love-death and the imageries and emotions revolving around this binary. Keywords: Modern poetry, Forugh Farrokhzad, Structure, Binary oppositions, Love, Death.                                                                            }, keywords = {modern poetry,Forough Farrukhzad,structure,binary oppositions,Love,death}, title_fa = {بررسی تقابل عشق و مرگ در ساختار شعر فروغ فرخزاد}, abstract_fa = {ساختارشناسی شعر از پایه‌های اولیه‌ی شناخت اصولی و عمیق در هر شعر ماندگاری است. تبیین و تحلیل یک شعر، مدیون تناسب‌ها و تقابل‌های بنیادینی است که پایه‌ریز ساختار نظام‌مند آن شعر می‌باشد. دقت در کشف و بررسی مجموعه‌یاین تقابل‌ها و تناسب‌های شعری است که ما را به تحلیل درستو نقادانه یک اثر ادبی رهنمون می‌گردد. به میزانی که شبکه‌ی تناسب‌ها و تقابل‌ها در یک شعر برجسته و مایۀ «انگیزش» همدیگر شوند، آن شعر نیز دارای نظامی ساختمندتر خواهد بود.در شناخت و تحلیل اشعار فروغ فرخزاد، بی‌نیاز از شناخت ساختار شعری او نیستیم. ساختار شعر او نیز بر مبنای شبکه‌ای از تناسب‌ها و تقابل‌های بنیادینی استوار گشته است که آن چنان که بعد خواهد آمد «تقابل دوگانه عشق و مرگ» از اصول پایدار آن می‌باشد. مفهوم عشق و مفاهیم وابسته‌ی آن در شعر فروغ فارغ از مفهوم مرگ و متعلقات آن قابل توضیح و بررسی نیست. به عبارتی دیگر،در این مقالهما بر آنیم که مفهوم عشق و تصاویر و عواطفی که از آن نشأت می‌گیرد، تنها در تقابل با مفهوم مرگ و تصاویر و عواطف خاص آن قابل شناخت و در نهایت تحلیل و بررسی است. از رهگذر این تقابل دوگانۀ بنیادین است که ساختار تصاویر شعری او قوام می‌گیرد. باید توجه داشت که هرگونه نگاه نقادانه‌ای به شعر فرخزاد بی‌نیاز از توجه عمیق به این تقابل همیشگی مفاهیم عشق و مرگ در شعر ممکن نمی‌‌‌‌گردد.}, keywords_fa = {شعر معاصر,فروغ فرخزاد,ساختار,تقابل های دوگانه,عشق,مرگ}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3970.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_3970_551cd73d08b9019106bd8fce6450418a.pdf} }