@article { author = {حاجی آقا بابایی, محمدرضا and صالحی, نرگس}, title = {The Study of Narrative of Khan-e-Hashtom and Adamak Poetry of Akhavan-e-Sales}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {45-68}, year = {2018}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2017.24190.2564}, abstract = {A Study of Narrative in Two Poems by Akhavan Sales, "Khan-e-Hashtom" (The Eighth Labor) and "Adamak" (Stick Figure)   M. HajiaghBabaei*                N. Salehi** Allame Tabatabaei University of Tehran   AbstractThe paper is a study of  time and narrative in two poems by Akhavan Sales, Khan-e-Hashtom and Adamak based on Gérard Genette. Order, frequency, duration, voice and mode are analyzed in these poems. There is an outside narrator whose views are expressed sometimes directly and sometimes through the characters of the narrative. The poet considers people as implied audience using poetry as a tool to deliver his thoughts. He is not limiting his narrative to a certain time so that it can be applied to any era.  From the perspective of Polyphony, the poems are two single monophony and poet mocked modernism approach (TV) and sought to express the idea that modernism in traditional societies, creating polyphony cannot be imported. From the perspective of Polyphony, the poems use monophony as the poet mocks modernist technology (TV) expressing the idea that imported modernism cannot create polyphony in traditional societies. Keywords: Text Analysis, Narratology, Akhavān Sāles, Khan-e-Hashtom, Adamak       * Assistant Prof of Persian Language & Literature, rezaeimehdi56@gmail.com ** M.A. Student in Comparative Literature, n.sadvandi@gmail.com  }, keywords = {Text Analysis,Narratology,Akhavān-Sāles,Khan-e-Hashtom,Adamak}, title_fa = {بررسی عناصر روایت در شعر خوان هشتم و آدمک اخوان ثالث}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی شعر خوان هشتم و آدمک مهدی اخوان ثالث اختصاص دارد و دو عنصر روایت و زمان بر اساس نظریات ژار زنت و دیگر روایت‌شناسان در این دو شعر، مورد بررسی قرار گرفته است و پنج مفهوم لحن یا صدا، حالت یا وجه، نظم و ترتیب، تداوم و بسامد در این دو شعر مطالعه و بررسی شده است. در حوزه‌ی راوی با یک راوی برون‌داستانی روبه‌رو هستیم که گاهی به صورت مستقیم و گاهی از طریق شخصیت‌های داستان، با نظریّات و اندیشه‌های او روبه‌رو می‌شویم. در حوزه‌ی مخاطب، شاعر مردم جامعه‌ی خود را به عنوان مخاطب مستتر این متن در نظر گرفته است و شعر را ابزاری برای بیان اندیشه‌های خود قرار داده است. در بررسی زمانی، شاعر بدون آن که روایت خود را در بند زمان خاصی قرار دهد، با بهره‌گیری از شگردهای هنرمندانه روایتی فرازمانی ارائه کرده است که در هر مقطع تاریخی می‌تواند کارکرد داشته باشد. از منظر چندصدایی نیز با دو متن تک‌صدا روبه‌رو هستیم و شاعر با به تمسخر گرفتن رهاورد مدرنیزم(تلویزیون) در پی بیان این اندیشه است که مدرنیزم وارداتی نمی‌تواند در جوامع سنتی موجب ایجاد چندصدایی گردد.}, keywords_fa = {تحلیل متن,روایت‌شناسی,اخوان ثالث,خوان هشتم و آدمک}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_4193.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_4193_90774f180000d4faab903deb44fff9be.pdf} }