@article { author = {nikbakht, abbas and poudineh, Alireza}, title = {The beloved image in the poetry of the Mirror of Heravi}, journal = {Journal of Poetry Studies (boostan Adab)}, volume = {13}, number = {2}, pages = {247-276}, year = {2021}, publisher = {Shiraz University}, issn = {2008-8183}, eissn = {2980-7751}, doi = {10.22099/jba.2020.36009.3638}, abstract = {Describing and praising her lover and expressing her characteristics are the main pillars of poetry and rich literature, but sometimes because of living in a particular geography such as Afghanistan, she speaks for her lover according to the customs and traditions of that society. The poet and the writer are limited.But over time, a number of poets and writers have been able to capture the pen and portray their feminine feelings on various subjects, including the beloved. Among these Afghan women poets and writers is "The Mirror of Heroes", a brilliant 14th century AH woman. Which depicts the beloved in two facets (facial, facial, eye, etc.) and positive or negative esoteric (with faithfulness, disbelief, arrogance, bad faith, etc.) And she whines about her frustration and failure to reach her lover.The authors intend to explore the beloved in the poet's divan through library method and content analysis, to look at the beloved's esoteric characteristics and esoteric character from a woman's point of view in a specific social setting and to provide readers with a love for the culture in this area.Keywords: richness, Afghan poetry, mahjoubeh heravi, beloved, etc.}, keywords = {richness,Afghan poetry,mahjoubeh heravi,Beloved}, title_fa = {سیمای معشوق در شعر محجوبه هروی}, abstract_fa = {سیمای معشوق در شعر مَحجوبه هِروی  چکیدهوصف و ستایش معشوق و بیان ویژگی‌های او، از ارکان اصلی شعر و ادب غنایی به شمار می‌آید؛ اما گاه زندگی در جغرافیایی خاص مانند افغانستان، قواعد عرفی و سنت حاکم بر آن جامعه، سخن‌گفتن از معشوق را برای بانوان شاعر و نویسنده محدود کرده است؛ با‌وجوداین، تعدادی از شاعران و نویسندگان، با گذر زمان و رشد فرهنگی جامعه، توانسته‌اند قلم به‌دست بگیرند و احساسات زنانه‌ی خود را درباره‌ی موضوع‌های مختلف، ازجمله معشوق، به تصویر بکشند. در میان این شاعران و نویسندگان زنِ افغانستان، «محجوبه هروی» از بانوان خویش‌قریحه و خوش‌ذوق قرن 13ه.ق است که معشوق را در دو هیئت: سیمای ظاهری (رخسار، زلف، چشم و...) و سیمای باطنی مثبت یا منفی (باوفا، بی‌وفا، مغرور، بدعهد و...) نمایش می‌دهد و از هجران و نرسیدن به معشوق ناله سر می‌دهد. نگارندگان برآنند تا با بررسی سیمای معشوق در دیوان این شاعر، به روش کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا، شاخصه‌های ظاهری و منش‌های باطنی معشوق را از دیدگاه یک زن و در محیط اجتماعی خاص، واکاوی و موجبات آشنایی خوانندگان را با فرهنگ عشق در این ناحیه فراهم کنند. }, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: ادب غنایی,شعر افغانستان,محجوبه هروی,معشوق}, url = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_5672.html}, eprint = {https://jba.shirazu.ac.ir/article_5672_69a4dabbd30a6ffb7a25740630ce2fec.pdf} }