معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837220150723The Genre of Sogandnamehنوع ادبی سوگندنامه124257510.22099/jba.2015.2575FAعلی اکبر احمدی دارانیدانشگاه اصفهانJournal Article20140520Sawgandnāmah (the book of oaths) is a special genre in the history of Persian literature. In this genre, of which many examples have been recorded in collections, Tazkarahs and poets’ Divans, the poet, based on certain known principles, tries to exonerate himself of charges by using special structures and panegyric odes, and he swears successively in order that the praised person believes his words. In previous studies about this genre, researchers have considered a poem as an instance of Sawgandnāmah only if it embodies one single oath, whereas using successive oaths in the form of ode is the most important feature of this genre and if it is in other poetic forms like sonnet and Maşnavī, it cannot be considered as Sawgandnāmah precisely. In some collections and Divans, successive oaths in forms other than ode have been called Qasamnāmah or Qasamīyah. In this article, all kinds of Sawgandnāmah that we are aware of have been collected in chronological order and analyzed with regard to their form, subject matter, theme, structure, tone, addressee and intertextual relations.
<strong>Keywords</strong>: Sawgandnāmah, Qasamnāmah, Qasamīyah, Qasamīyāt, Panegyric, Genreسوگندنامه نوع ادبی ویژهای در ادبیات فارسی است. در این نوع ادبی که نمونههای فراوانی از آن در دیوانهای شاعران و تذکرهها و جُنگها ضبط شده است، شاعر بر طبق مبانی و اصولی خاص و شناخته شده، میکوشد تا با به کارگیری ساختارهایی ویژه و در ضمن قصیدهای مدحی، خود را از اتهاماتی که به وی وارد شده است، تبرئه نماید و برای آن که ممدوح، سخن وی را باور کند، پیاپی سوگند میخورد. در تحقیقاتی که تاکنون دربارة این نوع ادبی منتشر شده است، محقّقان به صرف این که در شعری سوگند آمده باشد؛ آن را سوگندنامه محسوب کردهاند، در حالی که آوردن سوگندهای پیاپی در قالب قصیده، مهمترین مشخّصة این نوع ادبی است و اگر چنانکه در ضمن قالبهای شعری دیگری چون قطعه، غزل و مثنوی سوگند آمده باشد، نمیتوان آن را به معنای دقیق، سوگند نامه خواند. در برخی از جُنگها و دیوانهای شعر، سوگندهای پیاپی را در غیر از قالب قصیده، قسمنامه یا قسمیه خواندهاند. در این نوشتار تمام نمونههای سوگندنامهها را که از آن آگاهی داشتهایم، بر اساس سیر تاریخی آنها، از قدیم به جدید گرد آوردهایم و قالب، موضوع، درونمایه، ساختار، لحن، مخاطب و مناسبات بینامتنی آنها را بررسی کردهایم.https://jba.shirazu.ac.ir/article_2575_17c1f2a634d9913548f0b42b10aa868d.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837220150723what is The social reasons of Iraj S tendedsy Toward lyriqueدلایل اجتماعی گرایش ایرج میرزا به ادب غنایی2550258210.22099/jba.2015.2582FAفهیمه اسدیاستادیار دانشگاه آزاد اسلانی واحد دورودJournal Article20130526Since antiquity, literary genres have been classified by Greeks into four kinds: epic, lyric, dramatic and didactic literature. It took a long time before new ideas were put forward by Russian formalists in the 20<sup>th</sup> century: they believed that epics belonged to infantile societies and lyrics came into fashion in adolescent societies. Now, the question is whether or not we can trace any relationships between the social class of poets and their preference for certain literary genres. This research is an effort to find an answer for this question by borrowing from Goldman who relies upon "Genetic structuralism" in his analyses. Literary works are structured by the poets' social class. Each social class will be analyzed in terms of the ideology, economic status, and historical function. Īraj Mīrzā is one of the greatest poets of the Constitutional Era. Compared to his contemporaries, he had a particular social standing due to his aristocratic background and therefore his poems were different from those of other poets who frequented literary coteries at the time. In this research, social class, its definitions and components have been examined in general and Īraj Mīrzā has been contextualized in particular to lay bare the influence of social factors upon his poetic landscape.
<strong>Keywords</strong>: Social Class, Historical Function, Economics, Verbal Combination, Structure in Poem.چکیده<br />اززمانیکه نخستین باریونانیان انواع ادبی رابه چهارنوع حماسه، غنا، ادب تعلیمی و نمایشی تقسیم کرده اند، هزاران سال می گذرد؛ البته قرن ها گذشت تا فرمالیست های روس در قرن بیستم، نوع حماسه رامربوط به دوران طفولیت جوامع بشری و نوع غنارامرتبط بادوران جوانی آن بدانند. اکنون با ید دیدآیابین طبقه اجتماعی آفریننده اثر و گرایش به هریک از این انواع ادبی رابطه ای وجود دارد؟این پرسشی است که این مقاله درصدد پاسخ به آن است.<br />ایرج میرزا یکی از برجسته ترین شاعران دوره مشروطه است که البته به لحاظ پایگاه اجتماعی با دیگر شاعران این دوره متفاوت است. تعلق او به طبقه اشراف ساختار و محتوای شعر او را از دیگر شاعران این دوره متفاوت می کند در این مقاله از منظری ویژه برخی جنبه های شعر او را نقد می کنیم.<br />آن منظر ویژه ، بهره بردن از «ساختارگرایی تکوینی» است؛ ساختارگرایی تکوینی عنوان روش «لوسین گلدمن» است.در این روش ساختار اثر ادبی متأثر از طبقه اجتماعی است که شاعر به آن تعلق دارد وهر طبقه اجتماعی ذیل سه محور جهان بینی خالق اثر، طبقه اقتصادی و کارکرد تاریخی آن طبقه بررسی می شود. بنابراین طبقه اجتماعی وتعاریف واجزای آن به طور کلی وبه ویژه درموردایرج مورد بررسی قرار گرفته است.سپس تأثیر آن بر زبان شعر او بازنموده شده است.https://jba.shirazu.ac.ir/article_2582_27047243edfb9992d5346f7b58c809c5.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837220150723Hafiz and Obeid Zakanis thotght homogenity.همگونیهای فکری حافظ و عبید زاکانی5172252010.22099/jba.2015.2520FAفاطمه پاسالاریدانشگاه یاسوجمحمد حسین نیکدار اصلدانشگاه یاسوجJournal Article20140206Eighth century, two figures of classical Persian poetry, HafezShirazi and ObaidZakani emerged. Lifein these twocases, the darkest and most disturbed periods ofthe historyof the IRAN. Their living environment as well asanxiety and seizures and a decline in all areas of social, political, cultural, moral and evenreligious. These conditions have a great effect on the thoughts of Hafiz, and Obaid traces it to reflect and there has been. According to the two, in terms of time and space homogeneous, and have lived in the area, a mong them there are many ideological homogeneity. There fore, this study investigated the issue of protecting intellectual assimilation and Obaid has been formulated. The assimilation and include such items as: humor, honor, praised the joint, like Khayyam ideas to take the opportunity to livea happy and drinking wine. This procedure is the use of library resources. That first Hafez and Obaid books study and review their thoughts and intellectual assimilation that is taking notes. In the end, assimilation classified, the results were compiled.
<strong>Keywords</strong>:Hafez,Qazal , ObaidZakani, Comparative study
چکیده:<br />قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهرههای شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو شاعر و نویسندهی طنزپرداز بزرگ، از تاریکترین و مشوشترین ادوار تاریخ ایران است و محیط زندگانی آنها نیز عرصهی اضطرابها و تشنجات سیاسی و انحطاط در همهی زمینههای اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی دینی است. این شرایط بر افکار و اندیشههای حافظ و عبید اثر فراوان داشته و در آثار آنها بازتاب و نمود فراوان یافته است. با توجه به اینکه این دو اندیشمند در یک شرایط همگون و در یک محدودهی زمانی و مکانی زیستهاند، بین آنها همگونیهای فکری فراوانی وجود دارد؛ بنابراین این پژوهش با موضوع بررسی همگونیهای فکری حافظ و عبید زاکانی صورت گرفته است. این همگونیها شامل مواردی چون جبرگرایی، فخر، اندیشههای خیامی مثل اغتنام فرصت، شاد زیستن و بادهنوشی است. در این پژوهش سعی شده است دیوان حافظ و کلیات عبید مطالعه و افکار و اندیشههای آن دو بررسی شود و سپس همگونیهای فکری آنها یادداشتبرداری شده و در انتها با دستهبندی این همگونی-ها، نتایج بدست آمده تدوین گردیده است<br />کلیدواژه: حافظ، غزل، عبید زاکانی، مطالعه تطبیقیhttps://jba.shirazu.ac.ir/article_2520_1413c7797bbd5c0cef2d33f528e9b622.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837220150723A Deconctractional reading of Farhad's Carachter in Khosro and Shirin of Nizamiواکاوی شخصیت فرهاد، در منظومهی خسرو و شیرین نظامی7390256710.22099/jba.2015.2567FAجواد دهقانیاندانشگاه هرمزگانیاسر فراشاهی نژاددانشجوJournal Article20140312khosrow and Shirin are historical characters but just a vague trace of Farhad is remained in some texts and his historical position is slippery and doubtful. On the other hand, he has an idealistic character in Nezami story which is not in line with historical narrations that are close to the Nezami age. By scrutinizing work of Khosrow and Shirin, we can find that Nezami catharsis Shirin deliberately and present a model of idealistic beloved in this way. This popular theme shows us that, in contrast with historical perception of society, Farhad plays role of only a love victim in this poem. Farhad is gimcrack of Shirin in this story and his role is a reciprocal reaction from Shirin against uncontrolled fancy of Khosrow. Farhad's love which is unilateral and pathological is described with great enthusiasm in this poem and since this kind of love has been consistent with features of Iranian society, it is accepted by common people and Farhad becomes model of lover and real inamorato. Here it is attempted to provide a new reading of this poem on the basis of conspiracy theory and demonstrate that how Farhad plays role of a predetermined victim. At last, this article tries to de-stereotype the picture of idealistic lover in Iranian culture and literature- which this poem has main role in constructing and forming it. <br /><strong>Keywords</strong>: Nezami, Shirn Catharsis, Farhad, Conspiracy Theory, Love approch.چکیده<br /> خسرو وشیرین ، شخصیت هایی تاریخی هستند اما از فرهاد ردپای محوگونه ای در برخی متون بر جای مانده است وجایگاه تاریخی او لغزان وقابل تردید می نماید . شیرین در داستان نظامی ، شخصیتی آرمانی دارد که با روایت های تاریخی نزدیک به روزگار نظامی چندان همسو نیست. با نگاهی دقیق به خسرو و شیرین می توان دریافت که نظامی شیرین را عامدانه تطهیر می کند و با این روش الگویی از معشوق آرمانی به دست می دهد. بن مایۀ عامیانه داستان به ما نشان می دهد که فرهاد بر خلاف تصور تاریخی جامعه تنها نقش یک قربانی عشقی را در این منظومه بازی می کند. فرهاد در این داستان بازیچۀ شیرین است و به میان کشیدن او، کنش متقابلی است از طرف شیرین در برابر هوس رانی های لگام گسیختۀ خسرو. در این منظومه عشق فرهاد که یکسویه و بیمارگونه می نماید با شور و اشتیاق بسیار توصیف می شود و از آنجا که چنین عشقی با مشخصات جامعۀ ایرانی هماهنگ بوده ،مورد اقبال عام قرار گرفته و فرهاد الگوی عاشق و دلدادۀ راستین گشته است. در این جا کوشش شده تا بر اساس فرضیۀ تئوری توطئه خوانش جدیدی از این منظومه ارایه گردد و نشان داده شود که فرهاد چگونه نقش یک قربانی از پیش تعیین شده را ایفا می کند. در نهایت مقاله می کوشد از تصویر عاشق آرمانی در ادبیات و فرهنگ ایران – که این منظومه در ساخت و شکل گیری آن نقش عمده داشته است- به نوعی کلیشه زدایی کند.https://jba.shirazu.ac.ir/article_2567_3a1d8302e6b9df7055b74ec033dc43ac.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837220150723A lover of good seduction and coquetry in disaster Alshaq Saadi al-Ghazali and Sessionsکرشمه ی حسن و کرشمه ی معشوقی در سوانح العشاق غزالی و غزلیات سعدی91110257810.22099/jba.2015.2578FAهمایون شکریدانشگاه رازیابراهیم رحیمی زنگنهدانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20130617One of the subject matter in beauty theosophy is the place of beloved particularity and describe of her various condition .both of saadi and ahmad ghazali that are phenomena in beauty theosophy. Have common apperception in beloved describe .despite this common apperception of beloved states, their diction are different.Author in this essay, considered common apperception of beloved states about kereshme y maashoghi and kereshme y hosn that are too precious leanings of beauty cognition .also specify the difference between their lookouts.Citable that, despite this common apperception of beloved states, wording in this two is different. Ghazali discussed abstract and saadi said appreciable.<br /><br />یکی از موضوعات اساسی در عرفان جمالی جایگاه برجسته ی معشوق و توصیف حالات گوناگون اوست. احمد غزالی و سعدی ، که هر دو از برجستگان عرفان جمالی هستند ، در توصیف حالات معشوق دارای مشترکاتی هستند. اما با وجود درک مشترک از حالات معشوقی، بیان این دو بزرگ متفاوت است. نگارندگان در این جستار، درک مشترک حالات معشوقی را در سوانح العشاق غزالی و غزلیات سعدی، درباره کرشمه ی معشوقی و کرشمه ی حسن ،که از نکات ظریف در شناخت زیبایی است، مورد بررسی قرار داده اند و همچنین تفاوت نگاه آنان را در این باره، تبیین کرده اند. در حقیقت فرضیه تحقیق این است که مشترکات بین این دو اثر در حالات معشوقی بسیار چشمگیر است و این نکته در نتیجه گیری نیز به خوبی تبیین گردیده است. با این تفاوت که آنچه غزالی با بیانی انتزاعی مطرح کرده است در غزلیات سعدی بیانی محسوس و زنده دارد.https://jba.shirazu.ac.ir/article_2578_907ad671cd8cb1cdac85125e85126750.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837220150723A Representation of Social Actors in Bahar Critical Poems Based on Critical Discourse Analysis Approachتصویرسازی کارگزاران اجتماعی در اشعار سیاسی ملک الشعرا بهار از منظر گفتمانشناسی انتقادی111134257610.22099/jba.2015.2576FAسمیه جوکاردانش آموخته کارشناسی ارشدجلال رحیمیانریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانیJournal Article20131123Critical Discourse Analysis is an interdisciplinary area of language study which roots in Critical Linguistics.This approach believes that all texts are ideologically loaded. It aims to reveal the hidden power relations, dominance, social inequality and the abuse of power. Most of the critical discourse analysts focus on linguistic realization in analyzing texts while Van Leeuwen introduces a socio-semantic network for representing social actors.This research aims to analyze, based on Van Leeuwen approach, Bahar’s political poems to show how Bahar represented social actors in Mashroote era. Did he represent them explicitly or implicitly? To answer the research question, first of all the discursive political poems were selected, then the socio-semantic categories were counted to define the number of occurrences. The results show that Bahar represented the social actors by applying the explicit categories such as Nomination, Individualization, and Honorification. Appraisement, Collectivization, and Activation are other categories which are applied a lot. Bahar’s ideologies and beliefs organized and controlled the representation of social actors. <br /><strong>Keywords</strong>: critical discourse analysis, socio-semantic category, Bahar's critical poems, explicit and implicit categoryچکیده <br />تحلیل انتقادی گفتمان به عنوان رویکردی نوین در تحلیل متن و گفتمان معتقد است که هیچ گفتمانی خالی از ایدئولوژی نیست و تلاش میکند که روابط پنهان قدرت، نابرابری اجتماعی و سوء استفاده از قدرت را در گفتمانها برملا کند. تحلیلگران انتقادی بیشتر بر اساس طبقهبندیهای زبانشناختی به تحلیل گفتمان میپردازند در حالی که ونلیوون از مؤلفههای جامعهشناختیمعنایی بهره میبرد. نگارندگان بر آنند که اشعار سیاسی بهار را بر اساس رویکرد ون لیوون مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود که بهار در دوران پرتنش مشروطه چگونه کارگزاران اجتماعی و عاملان عمل را به تصویر میکشد. آیا از آنها با صراحت نام میبرد یا ترجیح میدهد پوشیده سخن بگوید. به منظور نیل به هدف تحقیق، نخست ابیات گفتمان مدار با بن مایهی سیاسی انتخاب شد سپس مؤلفههای جامعهشناختی-معنایی در هر بیت مشخص گردید. در گام بعدی با محاسبات آماری و طبق بسامد مؤلفهها، میزان ارجاعات پوشیده و صریح تعیین شد. در نهایت و پس از تحلیل کمی و کیفی نتایج زیر حاصل گردید. نخست آنکه بهار برای بازنمایی فعالان سیاسی و صاحبان قدرت از صریح ترین مؤلفهها از جمله نام بری و فردیسازی استفاده کرده است. دیگر مؤلفههای پرکاربرد عبارتند از ارزشگذاری، اشتراکیسازی و فعالنمایی. بهار دیدگاه خود را نسبت به کارگزاران اجتماعی با به کارگیری مؤلفهی ارزشگذاری بیان کرده است. در اشعار وی بسامد مؤلفههای پوشیده بسیار اندک است که این امر خود شاهدی است بر صراحت بهار در بازنمایی کارگزاران اجتماعی.<br />واژههای کلیدی: تحلیل انتقادی گفتمان، مؤلفههای جامعهشناختی – معنایی، مؤلفههای پوشیده و صریح، اشعار سیاسی بهار.https://jba.shirazu.ac.ir/article_2576_a4d47447014c3f4313dba2ee8eb6b907.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837220150723The Principles of Studying Beauty from the Perspective of Sa’diمبانی جمال شناسی از دیدگاه سعدی135156257710.22099/jba.2015.2577FAبی‍‍ژن ظهیری ناودانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20140105Studying beauty was at first scientific or experimental cognition but it was then changed into a theoretical knowledge; eventually, in the eighteenth century, it became an issue in philosophy. The science of beauty includes the science of aesthetic and its belongings provide norms for the interests in community through analyzing the emotional value of society. In the range of the science of beauty, aesthetics is the outstanding value and concepts such as beauty, grace, majesty, nobility, and holiness are all its synonyms. In this paper, the works of Sa’di have been studied based on the philosophical aesthetics; it has been found that he, in line with other philosophers, has studied the material and spiritual influence of beauty. In his works, Sa’di, in line with Plato and Aristotle, believes in the goodness and beauty and believes beauty to be a tool to modify human; so, in his works, he credits to ethic and moral virtues and offers intellectual guidelines for human happiness. He knows "beauty" to be a sign of the beauty of God and says that God is beautiful and, because the world is beautiful, it is the extension of the right qualities and appearance of names and attributes of God; therefore, the world is beautiful which, this idea, derives from his mystical views to the elements of the universe. In line with Aristotle, Sa’di believes beauty to be the fitness of components. In his view, good composition, moderation, gentleness, good stature, and harmony are the reasons of beauty. He sometimes believes beauty to be subjective, sometimes objective, and sometimes it is a combination of the two. Sa’di, in his work, focuses on the beauty of the sublime too; he is sometimes surprised by the size of things, and sometimes astonished by their being horrible and mysterious.
<strong>Keywords</strong>: Boustan, Studying Beauty, Platonic and Aristotelian Views, Sa’di, Golestan, Sublimity.در این مقاله از جمالشناسی آثار سعدی سخن رفته است. با مطالعهی آثار سعدی در مییابیم که او هم مثل افلاطون به ملازمهی خیر و زیبایی باور دارد و زیبایی را اسباب اصلاح نفوس آدمیان میداند. او به اخلاق و فضایل اخلاقی در آثار خویش عنایت داشته و دستورالعملهای خردمندانهای برای سعادت انسان ارائه میدهد. نگاه عارفانهاش به اجزای هستی سبب میشود که «زیبایی» را آیتی از جمال حق بداند و بگوید خدا زیباست و چون عالم، بسط کمالات حق و ظهور اسماء و صفات خداست، پس عالم نیز زیباست. سعدی هماهنگ با ارسطو زیبایی را عبارت از تناسب اجزا میداند. در این دیدگاه او حسن ترکیب، اعتدال، لطافت، قامت خوش و موزونیت را دلیل زیبایی میداند. او گاه زیبایی را ذهنی،گاه عینی و گاه تلفیقی از این دو میداند، البته زیبایی ذهنی در آثار سعدی بسامد بالایی دارد. شالودهی دیدگاه فلسفی و زیبایی شناختی سعدی را تقابل های دوگانه تشکیل میدهد. او با این شگرد به خوبی زبان سخن خویش را با عینیت زندگی پیوند داده است . سعدی در آثار خود به زیبایی امر والا نیز توجه دارد؛ او گاه از اندازه و حجم چیزها متحیر میشود و گاه از سهمگینی و مرموزی آنها.https://jba.shirazu.ac.ir/article_2577_2340be7665814b3da30840a4ba8be431.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81837220150723Prophets' anecdotes in Old Testament and it's reflection in Monzavi's poemsداستان انبیاء در کتاب مقدس و بازتاب آنها در اشعار حسین منزوی157180257910.22099/jba.2015.2579FAسید علی اصغر میرباقری فردداشگاه اصفهانمریم حقیداشگاه پیام نورJournal Article20140214Hossein Monzavi (1325-1383) is one of the greatest contemporary lyricists who pay many attentions to different kind of allusion and allusion is one of the most important characteristics of style of his poem's. Allusion is one literary techniques which Monzavi use to raise poem's beauty, brevity and effect. Monzavi has been engaged to using new allusion and recreating traditional allusions for the escape means of repeating, imitation and for extending allusion circle. Prophets tales have always been used by persian poets in order to create beautifull and unique themes and images .Prophets anecdotes are from expanded subjects that Monzavi considered to them. The base of these allusions sometimes is Old Testament (Torah, Gospel).The most refer to Old Testament (Torah, Gospel) in monsavi's poems related to tales of forbidden tree and last dinner. In this article, attempts are made to refer to these cases and study them.
<strong>Keywords</strong>: Hossein Monzavi, Contemporary poetry, Allusion, Prophets Anecdotes, Old Testament (Torah, Gospel)چکیده<br />حسین منزوی (1325-1383) از برجستهترین و تأثیرگذارترین غزلسرایان معاصر است که با خلاقیت و نوآوری خود، روح تازهای در قالب غزل فارسی دمید و سبب تحول و اعتلای آن شد. از مشخصههای بارز غزل منزوی، بسامد بالای صنعت تلمیح و تنوع فراوان آن است که منزوی از آن در جهت خلق تصاویر بدیع و افزودن به زیبایی، ایجاز و عمق شعر استفاده کرده است. منزوی برای گریز از کاربرد تلمیحات تکراری، سعی میکند تلمیحات جدید و نادر به کار ببرد و یا تلمیحات شعر کلاسیک را بازآفرینی نماید. حجم وسیعی از تلمیحات شعر منزوی را داستان پیامبران تشکیل میدهد و تنوع مایههای تلمیحی در حوزهی داستان پیامبران ناشی از وسعت اطلاعات منزوی در این زمینه است. یکی از خاستگاههای عمدهی تلمیحات منزوی به داستان پیامبران، علاوه بر قرآن و روایات اسلامی، کتاب مقدس (تورات و انجیل) است که نشانگر آشنایی منزوی با این کتاب است. برخی از این تلمیحات در شعر فارسی کم سابقه و گاه بیسابقه است به گونهای که درک و دریافت درست آنها مستلزم مراجعه به کتاب مقدس است و در نقدها و شرحهایی که بر اشعار منزوی نوشته شده است کمتر به این بخش از تلمیحات اشعار او پرداخته شده است. نگارنده در این مقاله که به روش اسنادی و تحلیل محتوا انجام شده است، کوشیده است با استناد به روایات تورات و انجیل، به توضیح و تبیین این قبیل تلمیحات بپردازد.https://jba.shirazu.ac.ir/article_2579_ef2d62cb3f26309b641045b824bf999d.pdf