معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924The Ascension of Essence to the East of Being in Intuitionist Insight and Mystic Viewpointعروج نفس به مشرق وجود در بینش اشراقی و دیدگاه عرفانی12530510.22099/jba.2012.305FAلیلا امینی لاریدانشگاه پیام نور شیرازJournal Article20120924 According to the mystic viewpoint and the intuitionist insight, human essence, which is a bright essence, after descending from holiness world and captivity in the darkness of body, looks for an opportunity to come back to his ultra foundation and real home, or ascension from the nadir of essence to apogee of the polarity of the bright being. <br /> On its path, the essence passes from the west of perceptible things to the eighth district and finally reaches the town of the soul, that is, the east of the eternal truth. In different phases of this journey, one can draw the width and the length of a kind of mystical geography.<br /><br /> مطابق دیدگاه عرفا و بینش اشراقی، نفس انسانی که جوهری نورانی است، پس از هبوط از عالم قدس و اسارت در ظلمت عالم جسمانی، در جستوجوی فرصتی است برای رجعت به اصل ماورایی و وطن حقیقی خویش؛ یعنی سیری عروجی از حضیض نفس به اوج قطب نورانی وجود. در این مسیر، نفس از مغرب محسوسات گذر کرده به اقلیم هشتم و سرانجام، به شهرستان جان یعنی مشرق حقیقت ازلی میرسد. در مراحل این سفر، میتوان طول و عرض نوعی جغرافیای عرفانی - مثالی را ترسیم کرد.معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924Mystical Inferences in the Story of Joseph (PBUH)اشارات عرفانی در داستان حضرت یوسف(ع)276331010.22099/jba.2012.310FAزهرا حسینیدانشگاه شیراززهرا ریاحی زمیندانشگاه شیرازJournal Article20120924The formation of the specific language of mysticism, especially in Qur'anic interpretations, is rooted in the Qur'an. Many of the concepts of the Qur'an are expressed in the form of allegories, which make them easier for the reader to understand. Mystical icommentaries have used allegorical forms in the interpretation of Qur'anic stories. The story of Joseph has many mystical aspects and books such as Jame al-Sattein, Hadaeq al-Haqayeq, Kashf al-Arvah, Anis al-Morideen and Shams al-Majaleseen are devoted to this story. In interpretations such as Kashf al-Asrar, Tafseer-e Qur'an al-Kareem, ascribed to Ibn-e Arabi and some other mystical books Joseph's story is either interpreted in detail or part of the concepts are discussed. Mystical interpretations of these commentaries consist of words and concepts, characters and events of the story of Joseph. Some of these events are mentioned in the Qur'an and some are only mentioned in commentaries. These events are the background to the allegories in which the elements of the event parallel the allegorical elements. This paper first compares and analyzes some mystical interpretations of words and concepts of the Qur'an in commentaries. Then some of the most important interpretations on characters and events are discussed.<br /><br />شکل ­گیری زبان خاص عرفانی، مخصوصاً در تأویلاتی که از آیات قرآن ارائه می­شود، ریشه در قرآن دارد؛ به عبارت دیگر، گرایش به تفسیر تأویلی برآمده از قرآن است. در قرآن، بخش زیادی از مفاهیم در قالب تمثیل بیان شده است. وجود این تمثیلها در حقیقت نزدیککنندهی هرچه بیشتر مفهوم به ذهن مخاطب است. تفاسیر عرفانی نیز که غالباً صورتی تمثیلی یا تأویلی دارند، از این سبک تمثیلی قرآن به ویژه در تأویل داستانهای قرآنی بهره بردهاند. در این میان، داستان حضرت یوسف(ع) از جمله داستانهایی است که وجوه عرفانی فراوانی دارد و چندین تفسیر عرفانی از جمله جامعالستین، حدائقالحقایق،کشفالارواح، انیسالمریدین و شمسالمجالسین(در دست تصحیح و چاپ) به طور خاص، در مورد آن پرداخته شده و این سوره از آغاز تا انجام، به صورت عرفانی تفسیر گردیده است. در تفاسیری همچون کشف الاسرار، تفسیر القرآنالکریم منسوب به ابن عربی و برخی کتب عرفانی نیز این داستان به طور کامل یا به صورت پراکنده و تنها بعضی از مفاهیم و آیات آن، مورد تأویل قرارگرفته است. تأویلات عرفانی این تفاسیر، لغات و مفاهیم آیات سورهی یوسف و شخصیتها و حوادث داستان را شامل میشود. برخی از این حوادث در قرآن ذکر شده و برخی دیگر، تنها در تفاسیر آمده؛ بیآنکه در خود قرآن بدان اشاره شده باشد. این حوادث زمینهساز تمثیلهایی است که در آن، عناصر تشکیل دهندهی یک حادثه دقیقاً رو به روی عناصر تمثیلی قرار میگیرد. مقالهی حاضر ابتدا با نگاهی تطبیقی و تحلیلی به ذکر تأویلات عرفانی تعدادی از لغات و مفاهیم آیات این سوره در تفاسیر و متون عرفانی میپردازد و آنگاه برخی از مهمترین تأویلهایی را که ذیل شخصیتها و حوادث قصه نقل شده، نقد و تحلیل میکند.<br /> معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924An Analysis of the Relationships between the Characters in Nezami’s Leyli & Majnoonتحلیل روابط شخصیتها در منظومهی لیلی و مجنون نظامی658930710.22099/jba.2012.307FAمریم درپردانشگاه فردوسی مشهدمحمدجعفر یاحقیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20120924The basic issue dealt with in this article is to analyze the relationship between the characters in Leyli & Majnoon by using Greimas’s Actant Theory. In Nezami’snarrativewe found the six actants that Greimas has mentioned including giver, receiver, helper, subject, objective and opponent.<br /> The results of the study indicate that in this story, the giver is love, which is an abstract concept, not an objective character; the receiver is Leyli & Majnoon; the subject is first Majnoon, and then Leyli; the objective is the reunion of Leyli & Majnoon; the helper is Majnoon’s relatives; and the opponent, Leyli’s father and then Eb al-salaam.<br /> The study further shows that Greimas’s Theory can be used for the analysis of the relationships between the characters in Nezami’s Leyli & Majnoon. This pattern can be used to show the interaction of characters, their functions in creating a narrative work, and the existence of some of the characteristics that Greimas has mentioned for the folkloric stories, such as the hero being both the subject and the receiver. In this story, subject has been stated and depicted in such a way that it corresponds to both Leyli and Majnoon; at the same time, these two characters are the receivers, too. <br /><br />مسألهی اساسی این مقاله تحلیل روابط و مناسبات شخصیت­ها در <em>لیلی و مجنون نظامی</em> است. در این تحلیل، از الگوی کنشگر گریماس استفاده شده­است. شش نقش اصلی یا به تعبیر گریماس، کنشگر، در این روایت بازیابی شده که عبارتند از: فرستنده، پذیرنده، فاعل، هدف، یاریگر و بازدارنده. براساس نتایج حاصل از این تحقیق، در روایت لیلی و مجنون، فرستنده: عشق است که یک مفهوم انتزاعی است نه یک شخصیت عینی؛ پذیرنده: لیلی و مجنون؛ فاعل: مجنون و سپس لیلی؛ هدف: رسیدن لیلی و مجنون به یکدیگر؛ یاریگر: خویشان و اطرافیان مجنون و کنشگر بازدارنده: پدر لیلی و سپس ابن­سلّام است.از این پژوهش برمیآید که الگوی گریماس در تحلیل شخصیتهای منظومهی <em>لیلی و مجنون تا حدّی </em>مفید و کارآمد است؛ براساس این الگو، خواننده با ذهنیّتی روشن میتواند روابط و مناسبات شخصیتها را دنبال کند و برخی از ویژگیهایی را که گریماس برای حکایت­های فولکلوری برمی­شمارد، در این روایت می­توان دید؛ از جمله این­که قهرمان هم فاعل و هم، پذیرنده است. در این داستان، «فاعل» به گونه­ای است که هم بر لیلی انطباق می­یابد و هم بر مجنون و هر دو به نوعی پذیرنده نیز هستند. <br /> معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924A Psychoanalytic Review on Golestan of Sa'adiبررسی گلستان سعدی با تکیه بر یافتههای روانتحلیلگری9111930810.22099/jba.2012.308FAفاتح رحمانیدانشگاه کردستانمحمدهادی مرادیدانشگاه علامه طباطبایی تهرانفرزین رضاییعلوم پزشکی کردستانJournal Article20120924The aim of investigating literary texts, in addition to obtaining a profound understanding of such texts and the aim of those who have created them, is improving our knowledge about their influencing factors (social, cultural, political, economic, interpersonal, and internal or psychological factors). This is indicative of the increasing value of the texts of literature. Many researches adopt a psychodynamic approach to the inquiry of the literature. In Persian literature, the majority of the studies of this kind have been done based on Jung's approach. However, the psychoanalytic inquiry of literature addresses a wider scope of clinical findings of psychoanalysts. The current research focuses on a psychodynamic investigation of Golestan of Sa’adi, as a famous Persian literary text, from a different perspective. Given the difficult task of conducting a psychoanalytic investigation on a large portion of Golestan in one article, only some selected parts of this masterpiece have been analyzed. The results of the study show the influence of the unconscious factors and the hidden emotional processes throughout the book and indicate the residual of the past conflicts with parents and drives.<br /><br />همراه با جستوجوی درک عمیق متون ادبی و فهم اهدافی که پدیدآورندگان آنها دنبال کردهاند، بررسی متون ادبی با هدف افزایش شناخت عوامل مؤثر در شکلگیری آن (از جمله، عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، بینشخصی و عوامل درونی یا روانشناختی)، بهطور روزافزونی مورد توجه قرار گرفته است که مبین ارزش فزایندهی آنهاست. بررسی روانپویشی آثار ادبی، مورد رغبت بسیاری از محققان است. اما در ادبیات فارسی، شاید بیشترین بررسی از این نوع، با استناد به آثار یونگ انجام گرفته است. در صورتی که بررسی روانتحلیلی متون ادبی، به گسترهی بسیار وسیعتری از یافتههای بالینی روانشناسان تحلیلگر اشاره دارد.پژوهش حاضر از زوایای دیگری به تحلیل روانپویشی گلستان سعدی، بهعنوان یک اثر معروف در ادبیات فارسی، پرداخته است. با توجه به دشواری قراردادن گسترهی وسیع تحلیل اثر ادبی ظریف و پیچیدهای مانند گلستان در یک مقاله، گزیدههایی از این اثر بهعنوان بخشهایی مهم، مورد بررسی قرار میگیرند. حداقل، چهار مدل تفسیری برای گلستان قابل تأمل است. این مدلها، مستقیم، انعکاسی، مخاطب­محور و ترکیبی هستند. دیدگاههای روان­تحلیلی به گلستان نیز می­توانند متمرکز بر محتواها یا فرایندهای قابل دستیابی در آن باشد. همچنین، میتوان هریک از بابها را تحلیل موضوعی کرد. دستیابی به تحلیلهایی از کل کتاب، کار بسیار دشوار، اما ارزشمندی است. اساس گلستان بر چشمانداز به زندگی استوار است که حضور پدیدهی مرگ در آن بسیار پررنگ است. به­طور کلی، می­توان مفاهیم مهمی مانند انحلال تعارضهای روانشناختی یا تحول روانشناختی را از خلال این کتاب دریافت.<br /> معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924An Analysis of “blaming behavior” with respect to Archetype of Persona in Jung’s psychologyنقد و تحلیل کهنالگوی نقاب با توجه به رفتارهای ملامتی12114130910.22099/jba.2012.309FAمریم روضاتیاندانشگاه اصفهانعلی اصغر میرباقری فرددانشگاه اصفهانJournal Article20120924One of the theories presented by Carl Gustav Jung, the founder of the analytical psychology, is called the “Archetype of Persona,” in which the concept of “persona” is reflected upon from a special point of view. In Jung’s opinion, man always tries to leave the best possible impression on his surroundings and put himself in harmony with what is expected of him while suppressing his real interests and feelings into his subconscious. Jung calls this phenomenon “Persona”. “Persona” is the role that a society expects of its individuals while they hide their real characters behind this persona. This theory, presented by Jung about less than a century ago, can be studied in terms of blaming behaviors. These are similar behaviors adopted and practiced by Sufis to crusade against impiety and selfishness, which gradually gave way to the creation of a new sect called “Malaamatiyeh” whose fundamental beliefs were not much in odds with other Sufi sects; however, the means picked up by them to achieve their goals differentiated them from the other Sufi sects. With the passing of time some of their beliefs evolved, provoking the other sects and even many Sufis. The present study investigates Jung’s theory of Archetype of Persona with respect to blaming behaviors.<br /><br /> یکی از مفاهیم مهم نظریهی کارل گوستاو یونگ در روانشناسی تحلیلی، «آرکی تایپ» یا «کهنالگوهای ناخودآگاه جمعی» است که در میان آنها «نقاب persona» با مفهومی خاص، قابل تأمل است. به نظر یونگ، انسان میکوشد تا حد امکان، بهترین تظاهر و تأثیر را در محیط اطرافش نشان دهد و خود را با هرچه از او انتظار میرود، هماهنگ کند؛ در حالیکه بسیاری از علاقهها و احساسات خود را به درون ناخودآگاهش میراند. یونگ این موضوع را با عنوان نقاب، مطرح میکند. نقاب در واقع همان نقشی است که جامعه از فرد انتظار دارد و فرد، شخصیت اصلی خود را در پشت این نقاب، پنهان میسازد. این نظریه را که کارل گوستاو یونگ در کمتر از یک قرن پیش ارائه کرده، میتوان با توجه به رفتارهای ملامتی، مقایسه، نقد و بررسی کرد؛ اعمالی که صوفیان برای مبارزه با ریا و خودپسندی، انجام میدادند و به مرور زمان، منجر به پدیدآمدن طریقهای خاص، به نام ملامتیه شد که هرچند اصول اولیهی آنان تفاوتی با سایر فرقههای تصوف نداشت، اما شیوهای که اهل این طریقه برای رسیدن به اهداف خود برگزیدند، آنها را از سایر فرقهها متمایز ساخت و با گذشت زمان، در تعالیم و رفتارشان نیز تغییراتی راه یافت که حساسیت دیگران و حتی بسیاری از صوفیان را برانگیخت. در این مقاله، مباحثی که یونگ با عنوان کهنالگوی نقاب و مصادیق آن مطرح کرده است، با توجه به رفتار ملامتیان، نقد و بررسی و شباهتها و تفاوتهای موجود، تحلیل میشود. <br /> معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924A Survey of Naturalism in Fictions; Contemporary Literature of Iran (Sadegh Hedayat)نقد مکتبی داستانهای صادق هدایت14317831210.22099/jba.2012.312FAمهدی شریفیاندانشگاه بوعلی سینا همدانکیومرث رحمانیپژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20120924Naturalism is a movement in literature that has been considered as an extremist form of realism. In literature, this school of thought embraces the idea that behavior and thought are the offspring of instinct and natural desires. It is, in fact, a school that believes in the absolute power of nature and rejects the idea that nature is subject to supernatural powers; it explains all the facts and phenomena within a scientific framework. As such, naturalism in literature emphasizes the environmental inheritance and, thus, does not have an idealistic view about life and, whereby, depicts all details of life, in spite of being unpleasant. This literary school entered the domain of literature in Iran through the translations done during the constitutionalist's era (Mashroutiat) and influenced the works of such writers as Sadegh Hedayat, Sadegh Chouback, and Mahmud Dowlat Abadi. This article investigates the effect of naturalism on the works of Sadegh Hedayat. <br /><br />داستانهای صادق هدایت به مثابهی منشوری است که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است .در آثار هدایت رگههایی از اندیشههای رئالیستی، ناتورالیستی و گاه سورآلیستی قابل مشاهده است. لذا به برخی از اندیشههای «ناتورالیستی» صادق هدایت خواهیم پرداخت. <br />ناتورالیسم، نهضتی ادبی است که شکل افراطی واقعگرایی <em>(</em>Real) شمرده میشود. این مکتب در ادبّیات، نظریهای است که کردار، گرایش و اندیشه را زاییدهی غرایز و امیال طبیعی، میداند؛ به هیچ رویداد یا پدیدهی فوق طبیعی قایل نیست و همهی واقعیات و پدیدهها را موجود در طبیعت و در دایرهی علوم طبیعی تفسیر میکند. بدین ترتیب، ناتورالیسم در ادبیات بر جنبههای توارث محیط و بر مشاهدهی زندگی به دور از آرمانگرایی تأکید میورزد و در این راه به ترسیم جزئیّات، ولو زشت و ناخوشایند میپردازد. «ناتورالیسم» ادبی از طریق ترجمههای صورت گرفته در دوران مشروطیّت وارد حوزهی ادبیات ایران شد و نویسندگانی چند، از جمله صادق هدایت، صادق چوبک و ... را تحت تأثیر قرار داد. در این مقاله تأثیر ناتورالیسم در آثار صادق هدایت مورد بررسی قرار گرفته است. <br /> معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924Investigating the Line of Transformation of "Narrative" and
"Viewpoint" in Simin Daneshvar's Short Storiesبررسی سیر تحول شیوههای روایت و زاویهی دید در داستانهای کوتاه سیمین دانشور17919930610.22099/jba.2012.306FAباقر صدری نیادانشگاه تبریز0000-0002-6338-1619ابراهیم خلیل هومندانشگاه پیام نور تبریزJournal Article20120924The special position of Simin Daneshvar in the realm of Short Story, her priority in the scope of feminist literature, and her contribution to developing different levels of these two areas make it urgent to investigate different aspects of her works.Deliberating on Daneshvar's works affirms that she, during her literary activity, by using varied methods and approaches, has advanced the artistic aspects of her stories. The aim of the present study is, hence, to examine the line of development and transformation in "Narrative" and "Viewpoint" in her short stories. The study illustrates the stages Daneshvar has gone through from the first collection of her short stories to the last collection, and how she, by using varied artistic approaches, has managed to advance the viewpoint and the narratives of her stories.<br /><br /> جایگاه ویژهی سیمین دانشور در حوزهی ادبیّات داستانی، پیشگامی او در عرصهی ادبیّات زنان و سهمی که وی در ارتقای سطوح مختلف این دو حوزه داشته است، پژوهش در جوانب گوناگون آثار وی را الزام میکند.<br /> تأمّل در آثار دانشور مؤید آن است که وی در طول دوران فعالیت ادبی خویش، با استفاده از شیوهها و شگردهای متنوع، وجوه هنری داستانهای خود را تعالی بخشیده است. در این مقاله، برآنیم تا ضمن اشاره به موارد فوق، سیر تحول و تکامل «روایت» و «زاویهی دید» را در داستانهای کوتاه او مطالعه و بررسی کنیم. این بررسی نشان میدهد که دانشور از نخستین مجموعهی داستان کوتاه خود تا واپسین مجموعهی داستانی خویش، از چه مراحلی عبور کرده و چگونه با اتّخاذ شگردهای گوناگون هنری، «زاویهی دید» و شیوهی روایتگری داستانهایش را تنوّع و تکامل بخشیده است. <br /> <br /> معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924Intuition, Symbol and Sepehri's Poemsشهود، نماد و شعرِ سهراب سپهری20122131310.22099/jba.2012.313FAناصر علیزادهدانشگاه تربیت معلم آذربایجانعباس باقی نژاددانشگاه تربیت معلم آذربایجانJournal Article20120924Sohrab Sepehri, the contemporary innovative literary stylist poet, has always employed a symbolic and, at the same time, a peculiar language which is unique by itself. In general, his poem is a symbolic and a poetic description of a kind of mysticism intelligible to common people. Through drawing upon poetic elements, phenomenon, and lexicon, Sepehri has tried to awaken the unconscious nature of his readers and divert their attention to new horizons. Due to his mentality and also his peculiar understanding of the events, he has had to resort to an unusual and symbolic language based on intuition. In this way, he has achieved a certain kind of aestheticism in his works. Semantic, linguistic, imagery and symbolic defamiliarization can be traced in his poetry. These very peculiarities have made him a different and modern poet in our time. The present paper reviews some aspects of Sepehri's symbolism through exploring his use of words, objects and the living things as perceived through his intuition and mysticism.<br /><br /> <br /><br clear="all" />سهراب سپهری، شاعر نوپرداز و صاحب سبک معاصر، همواره از بیانی نمادین در عین حال، نامتعارف برای تبیین احوال، اشراق و شهود عارفانهی خویش، بهره برده که در نوع خود، منحصر به فرد است. کلیت شعر او ترسیمِ سمبولیک و شاعرانهای از عرفانی ساده و همهفهم بوده که از عناصر، پدیدهها و واژگان،به شکل متفاوت سود میجوید تا ناخودآگاهانه، نگاهِ خواننده را متوجه چشماندازهایی تازه کند. سپهری به دلیل داشتن احوال، ذهنیت و دریافتهایی غریب، ناگزیر از رویکرد به زبانی نامتعارف و سمبولیسمی ویژه و مبتنی بر نگرش شهودی بوده است. در این راستا، به زیباییشناسی خاصی دست یافته و شعرش در مسیری از آشناییزدایی معنایی، زبانی، تصویری و سمبولیک، حرکت کرده است. همین مختصات، او را به عنوان شاعری متفاوت و مدرن در روزگار ما مطرح ساخته است. <br />این نوشتار، ابعادی از سمبولیسم سپهری و چگونگی بهرهمندی وی را از کلمات، اشیا و موجودات در حوزهی نگرش شهودی و عرفانی وی، بررسی نموده است.<br /> معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازشعر پژوهی(بوستان ادب)2008-81832320120924A Study of the Varieties of Pride in Hafiz’s Divanبررسی گونههای فخر در دیوان حافظ22324831410.22099/jba.2012.314FAمحمدحسین نیکدار اصلدانشگاه یاسوجJournal Article20120924 Pride is in fact one of literary varieties which can be found both in the verse and in the prose. Different manifestations of honor are evident at different époques, influenced by temporal and local changes. In the introduction of the present study, attempt has been made to investigate the nature of pride, its relationship with personality and one’s perception of oneself, as well as its function as a mental and personality element. Moreover, Hafez's sonnets in which his pride is manifest have been reviewed. The next part of the study deals with a detailed explanation of the dimensions and reasons of Hafez's pride in his speech. Hafiz's magnanimity, which is rooted in the political and social era of the poet, is another striking aspect of Hafez’s pride, which is further discussed in a separate section of the study. The other distinguishing prides such as pride in Rendi, Love, and Beloved form another part of the study. At the end, we make conclusions on the basis of Hafez's various prides, which have individual, social, and critical implications.<br /><br /> فخر در واقع از گونههای ادبی است که در آثار منظوم و منثور شعرا و نویسندگان نمود دارد و در هر روزگاری، رنگی خاص میپذیرد و نمیتواند از تأثیرهای زمانی و مکانی به دور باشد. در مقدمهی این مقاله ابتدا به بررسی ماهیت فخر و ارتباط آن با موضوع شخصیت و پندار فرد از خود و کارکرد آن به عنوان عنصری روانی- شخصیتی پرداختهایم. با توجه به اعتبار حافظ در غزلسرایی و آفرینش گونهی خاصی در این شیوهی سخنسرایی، غزل وی را که جلوهگاه فخر اوست، به اختصار بررسی کردهایم. به سبب آنکه بیشترین فخر حافظ به سخن و غزل است، ابعاد این موضوع و دلایل تفاخر خود را به کلامش، در بخش بعدی، به تفصیل بیان کردهایم. موضوع قابل توجه دیگر، فخر حافظ به همت والاست که ریشه در عصر سیاسی و اجتماعی روزگار شاعر دارد و با عنوانی مستقل بررسی شده است. مفاخرههای برجستهی دیگری چون فخر به رندی، فخر به عشق و معشوق، فخر به ممدوحان و...، دیگر قسمتهای برجسته این مقاله را شکل داده است و در پایان با توجه به تنوع فخریههای حافظ که جنبههای فردی، انتقادی اجتماعی و سیاسی را در بر میگیرد، نتیجه ارایه میشود.<br />