آشتیانى، سیدجلالالدین. (۱۳۷۰). شرح مقدمهی قیصرى. تهران: امیرکبیر.
ابنعربی، محمدبنعلی. (۱۳۷۰). فصوصالحکم. ج۱، به تحقیق ابوالعلا عفیفی، تهران: الزهراء.
آقاحسینی، حسین و امید ذاکریکیش. (۱۳۹۲). «بررسی و نقد شروح مثنوی با تکیه بر توجه آنها به روایت، پیوستگی ابیات و متن مثنوی». ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان، س۱۶، ش۳۴، صص۱-۳۱.
ــــــــــــ . (۱۳۷۵). رسائل ابنعربی. مقدمه، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، تهران: مولی.
ــــــــــــ . (۱۳۸۵). فصوصالحکم. ترجمه و تحلیل از محمدعلی موحد و صمد موحد، تهران: کارنامه.
ـــــــــــ . (۱۳۸۷). فصوصالحکم. تصحیح و ترجمهی محمد خواجوی، تهران: مولی.
اکبرآبادى، ولىمحمد. (۱۳۸۳). شرح مثنوى مولوى موسوم به مخزن الاسرار. ج۱، ۳، ۴، ۶، تهران: قطره.
امین، سیدحسن. (۱۳۷۹الف). «تأملی در پیوند فکری مولوی و ابنعربی(۱)». متنپژوهی ادبی، ش۱۱، صص۱-۳۰.
ــــــــــــ . (۱۳۷۹ب). «تأملی در پیوند فکری مولوی و ابنعربی(۲)». متنپژوهی ادبی، ش۱۳، صص۶۰-۷۵.
انقروی، اسماعیل. (۱۳۸۸). شرح کبیر انقروی بر مثنوی مولوی، ج۱، ۲، ۴، ۶، ترجمهی عصمت ستارزاده، تهران: نگارستان کتاب.
بحرالعلوم، محمدبنمحمد. (۱۳۸۴). تفسیر عرفانى مثنوى معنوى. ج۱، ۳، ۴، ۵، ۶، تهران: ایران یاران.
جامى، عبدالرحمن. (۱۳۸۰). مرقع نى نامه جامى. تهران: مرکز نشر دانشگاهى.
چیتیک، ویلیام. (۱۳۷۹). «ابنعربی، مولانا و اندیشهی وحدت وجود (۱)». پژوهشهای فلسفی کلامی، ش۵و۶، صص۱۷۸-۲۰۷.
ـــــــــــــ . (۱۳۸۰). «ابنعربی، مولانا و اندیشهی وحدت وجود (۲)». پژوهشهای فلسفی کلامی، ش۷و۸، صص۱۰۷-۱۲۰.
حلبی، علیاصغر و شمسی علیاری. (۱۳۹۱). «بررسی تطبیقی معانی و جایگاه خیال در مثنوی و آرای افلاطون». متنشناسی ادب فارسی، ش۱۶، صص۹۳-۱۰۶.
خواجه ایوب. (۱۳۷۷). اسرارالغیوب: شرح مثنوی معنوی. ج۱، تصحیح و تحشیهی محمدجواد شریعت، تهران: اساطیر.
خیاطیان، قدرتالله. (۱۳۸۹). «بررسی تطبیقی انسان کامل از نظر ابنعربی و مولوی». خردنامهی صدرا، ش۶۱، صص۴۰-۶۴.
دشتی، سیدمحمد. (۱۳۸۲الف). «مقایسهی وحدت وجود در فصوص ابنعربی و مثنوی مولوی». معارف، ش۵۸، صص۱۵۸-۱۷۱.
ـــــــــــــــ . (۱۳۸۲ب). «مولوی و نظریهی اسماء و صفات ابنعربی». معارف، ش۵۹، صص۴۰-۶۷.
ـــــــــــــــ . (۱۳۸۴الف). «انسان کامل در فصوص و مثنوی». هفت آسمان، ش۲۸، صص۶۱-۸۶.
ـــــــــــــــ . (۱۳۸۴ب). «مقایسهی نظرات ابنعربی و مولوی در باب جبر و اختیار». کتاب ماه ادبیات و فلسفه، ش۹۵، صص۸۰-۸۵.
رحیمیان، سعید. (۱۳۸۳). مبانی عرفان نظری. تهران: سمت.
سبزوارى، ملاهادى. (۱۳۷۴). شرح مثنوى. ج۱و۲و۳، تهران: وزارت ارشاد اسلامى.
سلماسیزاده، جواد. (۱۳۵۵). «مشکلهای شارحان مثنوی معنوی مولوی». وحید، ش۱۹۷، صص۴۷۳-۴۷۷.
شجری، رضا. (۱۳۸۶). معرفی و نقد و تحلیل شروح مثنوی: شروح فارسی و موجود در ایران. تهران: امیرکبیر.
شهیدی، سیدجعفر. (۱۳۷۳). شرح مثنوى. ج۱و۲، تهران: علمى و فرهنگى.
علویزاده، فرزانه و محمد تقوی. (۱۳۸۸). «بررسی مقایسهای مفهوم خیال از دیدگاه ابنعربی و مولانا». جستارهای ادبی، ش۱۶۶، صص۱۱۱-۱۲۸.
فروزانفر، بدیعالزمان. (۱۳۶۷). شرح مثنوى شریف. ج۱و۲و۳، تهران: زوار.
قنبری، بخشعلی. (۱۳۸۸). «خاستگاه اطوار و سرشت انسان در مثنوی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش۱۵، صص۴۹-۷۴.
قیصرى، داود. (۱۳۷۵). شرح فصوصالحکم. تهران: علمى و فرهنگى.
کاشانى، عزالدین محمودبنعلى. (۱۳۷۶). مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه. تصحیح و مقدمه و تعلیقات جلالالدین همایی، تهران: هما.
کاکایی، قاسم. (۱۳۸۳). «شیخ علاءالدوله سمنانی و نظریهی وحدت وجود». اندیشهی دینی، ش۱۰، صص۹۷-۱۲۲.
گولپینارلی، عبدالباقى. (۱۳۷۱). نثر و شرح مثنوى. ج۳، ترجمه و توضیح توفیق سبحانى، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى.
لاهورى، محمدرضا. (۱۳۷۷). مکاشفات رضوى. تهران: روزنه.
محمودیان، حمید. (۱۳۸۸). «وحدت وجود و وحدت شهود در عرفان اسلامی؛ مفهومشناسی و پیشینهی آن»، فصلنامهی تخصصی عرفان، ش۲۰، صص۳۷-۶۷.
مولوی، جلالالدین محمد. (۱۳۹۰). مثنوی معنوی. ج۱و۳و۵، تصحیح رینولد ا.نیکلسون، تهران: هرمس.
میرباقریفرد، سیدعلیاصغر. (۱۳۹۱). «عرفان عملی و نظری یا سنت اول و دوم عرفانی؟ (تأملی در مبانی تصوف و عرفان اسلامی)». پژوهشهای ادب عرفانی (گوهرگویا)، ش۲۲، صص۶۵-۸۸.
ــــــــــــــــــ . (۱۳۹۴). تاریخ تصوف۲. تهران: سمت.
نیکلسون، رینولد الین. (۱۳۷۸). شرح مثنوى معنوى مولوى. ج۱، ۲، ۳، ۴، ۶، تهران: علمى و فرهنگى.
همایى، جلالالدین. (۱۳۸۵). مولوىنامه؛ مولوى چه مىگوید؟. ج۱، تهران: هما.