Influence of context on identity; Investigation of approach of Sadi in facing the "other' at Gulestan and Ghazels

Document Type : Research Paper

Authors

1 P.hD of Persian Literature / Mazandaran University

2 َAssociated Professor off Persian Literature Faculty/ Mazandaran university

Abstract

Generally, identity is a complex and multidimensional concept leading to identity appearing in various contexts with different effects. Changes caused by identity can be seen in the behavior of the person so that a specific person in different contexts can potentially behave with various identities and manners. Facing the “other” is an important approach in the social life of people. In such an encounter, choosing between tolerance and violence has a significant role; violence limits the “other” while, tolerance provides coexistence and cooperation for the people. The aim of this study is to investigate Sa'di’s approach to facing the “other” at two different contexts; as a teacher and as a lover. These two contexts are very important indices of Sa'di’s identity. Gulestan is an indicator of how Sa'di behaves as a teacher and Ghazels display how Sa'di is as a lover. Differences due to the approach of Sa'di about “other” can clearly be observed in these different genres based on the effect of contextual impact of identity. As a result, Sa'di as a teacher shows more violence to the “other” in comparison with Sa'di as a lover.
Keywords: Sa'di, Gulestan, Ghazels of Sa'di, Identity, Other.

Keywords

Main Subjects


الماسی، علی محمد. (1374). تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران. تهران: دانش امروز.
انوری، حسن. (1384). شوریده­ و بی­قرار: درباره­ی سعدی و آثار او. تهران: قطره.
جنکینز، ریچارد. (1391). هویت اجتماعی. ترجمه­ی تورج یاراحمدی، تهران: پردیس دانش.
حسن­لی، کاووس. (1380). فرهنگ سعدی­پژوهی. شیراز: بنیاد فارس­شناسی.
حق­جو، سیاوش. (1381). «حکمت سیاسی سعدی». پژوهشنامه­ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه مازندران، سال 2، شماره­ی 6 و 7، صص 97-117.
داد، سیما. (1392). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
درّانی، کمال. (1380). تاریخ آموزش و پرورش در ایران. تهران: سمت.
سالامون، رابرت؛ نوسباوم، مارتا؛ نوزیک، رابرت. (1395). درباره­ی عشق. ترجمه­ی آرش نراقی، تهران: نی.
سعدی، مصلح­ بن عبدالله. (1384). گلستان. تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی.
ــــــــــــــــ. (1393). غزلیات سعدی. تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: ققنوس.
شمیسا، سیروس. (1381). شاهدبازی در ادبیات فارسی. تهران: فردوس.
ـــــــــــــــ. (1386). انواع ادبی. تهران: میترا.
فرهادپور، مراد و میلانی، ندا. (1384). «بازنمایی غرب در نشریات دانشجویی». نامه­ی علوم اجتماعی، شماره­ی­ 26، صص 97-121.
گودرزی، حسین. (1387). تکوین جامعه­شناختی هویت ملی در ایران با تأکید بر دوره­ی صفویه. تهران: مؤسسه­ی مطالعات ملی، تمدّن ایرانی.
معلوف، امین. (1381). هویت­های مرگ­بار. ترجمه­­ی مرتضی ثاقب­فر، تهران: ققنوس.
موحد، ضیا. (1378). سعدی. تهران: طرح نو.
نصر اصفهانی، علی؛ انصاری، محمداسماعیل؛ شائمی بزرگی، علی و آقاحسینی، حسین. (1388). «بررسی تحمل و مدارا به عنوان یکی از اجزای سرمایه­ی اجتماعی با تکیه بر دیدگاه سعدی». مطالعات ملی، دوره­ی 10، شماره­ی 4، صص 117-133.
هلم، بنت. (1394). عشق. ترجمه­ی ندا مسلّمی، تهران: ققنوس.
همایون کاتوزیان، محمدعلی. (1385). سعدی شاعر عشق و زندگی. تهران: مرکز.