قرآن کریم. (1391). ترجمهی مهدی الهی قمشهای، قم: یاسین نور.
آچیکگنچ، آلبارسلان. (1378). مطالعهای در هستیشناسی تطبیقی (وجود از دیدگاه صدرالدین شیرازی و مارتین هیدگر). ترجمهی محمدرضا جوزی، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران- دانشگاه مکگیل.
ابنعربی، محمدبنعلی. (1389). فصوصالحکم. ترجمه و تحلیل محمدعلی موحد و صمد موحد، تهران: کارنامه.
احمدی، بابک. (1388). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
بوخنسکی، یوزف ماری. (1380). راههایی به تفکر فلسفی «درآمدی به مفاهیم نمادین». ترجمهی پرویز ضیاءشهابی، آبادان: پرسش.
پالمر، مایکل. (1388.) فروید، یونگ و دین. ترجمهی محمد دهگانپور و غلامرضا محمودی، تهران: رشد.
پورمند، حسنعلی و روزبهانی، رویا. (1397). «تحلیل کهنالگویی الهینامهی عطار (داستان زن صالحه) براساس نظریات یونگ». شعرپژوهی (بوستان ادب)، شمارهی 1، صص 23-44.
پورنامداریان، تقی. (1383). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی (تحلیلی از داستانهای عرفانی – فلسفی ابنسینا و سهروردی). تهران: علمی و فرهنگی.
زرینکوب، عبدالحسین. (1391). صدای بال سیمرغ (دربارهی زندگی و اندیشهی عطار). تهران: سخن.
ستاری، جلال. (1389). مدخلی بر رمزشناسی عرفانی. تهران: مرکز.
سجادی، سیدجعفر. (1350.) فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: کتابخانهی طهوری.
سجادی، سیدضیاءالدین. (1385) مقدمهای بر مبانی عرفان و تصوف. تهران: سمت.
سیاسی، علیاکبر. (1386). نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: دانشگاه تهران.
شجاعی، محمد. (1362). انسان و خلافت الهی. تهران: مؤسسهی خدمات فرهنگی و رسا.
شعرانی، عبدالوهاب. (1390). طلای سرخ (گزارشی از اندیشههای عارف نامدار ابنعربی در فتوحات مکیّه). ترجمهی احمد خالدی، تهران: سروش.
شوالیه، ژان؛ گربران، آلن. (1382). فرهنگ نمادها، ج1، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
شولتز، داونپی و سیدنیالن شولتز. (۱۳۸۶). نظریههای شخصیت. ترجمهی یحیی سیدمحمدی، تهران: ویرایش.
طاهری، محمد و همکاران. (1393). «بررسی کهنالگوی پیرفرزانه در داستان زال». فصلنامه ادب پژوهی، شمارهی 28، صص 155-179.
___________________. (1392). «بررسی و تحلیل کهنالگوی پیرفرزانه در رسالههای سهروردی». مجلهی پژوهشهای ادب عرفانی، شمارهی 24، صص 105-134.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمدابراهیم. (1383). منطقالطیر. تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1388). مصیبتنامه. تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1392) الهینامه. مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
کالوین، اس.هال. (1375). مبانی روانشناسی تحلیلی یونگ. ترجمهی محمدحسین مقبل، تهران: مرکز فرهنگی و انتشارات دانشگاهی.
محمدی، فرزانه. (1391) نقد کهنالگویی منطقالطیر عطار نیشابوری. پایاننامهی کارشناسیارشد دانشگاه یاسوج.
مطهری، مرتضی. (1391). انسان کامل. تهران: صدرا.
مورنو، آنتونیو. (1388). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمهی داریوش مهرجویی، تهران: مرکز.
نسفی، عزیز. (بیتا). انسان کامل. (بیجا): (بینا).
نفیسی، سعید. (1320). جستجو در احوال و آثار فریدالدین عطار نیشابوری. تهران: کتابفروشی و چاپخانهی اقبال.
نوریان، سیدمهدی و اشرف خسروی. (1392). «بررسی کهنالگوی پیرخرد در شاهنامه». شعر پژوهی (بوستان ادب)، شمارهی 1 (پیاپی 15)، صص 167-186.
نیچه، فردریش ویلهلم. (1381). چنین گفت زرتشت. ترجمهی داریوش آشوری، تهران: آگاه.
هایدگر، مارتین. (1385). «زرتشت نیچه کیست؟». گزیده و ترجمهی محمدسعید حنایی کاشانی، مجموعه زرتشت نیچه کیست؟ و مقالات دیگر، تهران: هرمس.
همدانی، امید. (1389). عرفان و تفکر: از تأملات عرفانی مولوی تا عناصر عرفانی در طریق تفکر هایدگر. تهران: نگاه معاصر.
یاوری، حورا. (1387). روانکاوی و ادبیات (دو متن، دو انسان، دو جهان از بهرام گور تا راوی بوف کور). تهران: سخن.
یونگ، کارل گوستاو. (1372) روانشناسی ضمیر ناخودآگاه. ترجمهی محمدعلی امیری، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
____________. (1386). انسان و سمبولهایش. ترجمهی محمود سلطانیه، تهران: جامی.
Jung.C,G. ( 1953-79). The Collected works of C,G.Jung, ed.sir Herbert Read. Micheal Fordhamand Gerhard Adler; exec. Ed. William MCGuire, trans.R.F.C.Hull. London.