الیاده، میرچا.(1390). اسطورهیبازگشتجاودانه. ترجمهی بهمن سرکاراتی، تهران: طهوری.
پروینی، خلیل و همکاران. (1396). «از «همانندسازی» تا «فردیت»؛ چالش «خود»شدن در اشعار نسیمی با تکیه بر نقد روانکاوانهی کهنالگوی انسان کامل». نقد ادبی، دورهی 10، شمارهی 38، صص121– 145.
رضی، هاشم.(1379). حکمت خسروانی. تهران: بهجت.
روزبهانی، رویا و پورمند، حسنعلی.(1397). «تحلیل کهنالگویی الهینامهی عطار (داستان زن صالحه) براساس نظریات یونگ». شعرپژوهی، سال 10، شمارهی 1، صص 23–44.
شولتز، دوانپی و همکاران.(1378). تاریخ روانشناسی. ترجمهی علیاکبر سیف، تهران: دوران.
عطار، فریدالدین.(1366). دیوان عطار. تصحیح تقی تفضّلی، تهران: ترجمه و نشر کتاب.
ـــــــــــــــ.(1389الف). مختارنامه. تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
ـــــــــــــــ. (1389ب). منطقالطیر. تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
فرنبغ دادگی.(1390). بندهش. گزارنده مهرداد بهار، تهران: توس.
قریشی، زهراالسادات و همکاران.(1394). «گذر از افسانهی نارسیس به خویشتن در غزلیات شمس». گوهر گویا، سال 9، شمارهی اول، صص 1-34.
قشقایی، سعید. (1390). «بررسی کهنالگوی سایه و انطباق آن با نفس در مثنویهای عطار». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، دورهی 7، شمارهی25، صص143-166.
محمدی، فرزانه و همکاران.(1393). «قرائت کهنالگویی منطقالطیر عطار». نثرپژوهی ادب فارسی، دورهی 17، شمارهی 36، صص 135-160.
مورنو، آنتونیو.(1392). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمهی داریوش مهرجویی، تهران: مرکز.
والت اوداینیک، ولودیمر.(1379). یونگ و سیاست. ترجمهی علیرضا طیب، تهران: نی.
یاوری، حورا.(1387). روانکاوی و ادبیات. تهران: سخن.
یونگ، کارلگوستاو.(1389). انسان و سمبلهایش. ترجمهی محمود سلطانیه، تهران: دیبا.
ــــــــــــــــــ. (1368). چهار صورت مثالی. ترجمهی پروین فرامرزی، مشهد: نشر معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
ـــــــــــــــــــ. (1382). اسطورهای نو (نشانههایی در آسمان). ترجمهی جلال ستاری، تهران: مرکز.
ــــــــــــــــــ. (1392) روانشناسی و کیمیاگری. ترجمهی محمود بهفروزی، تهران: جامی.
Jung, Carl G. (1959). Aion (Researches into the Phenomenology of the Self). Tr. R. F.C. Hull. New York: Bollinger Foundation Inc.