نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان
2 دانشگاه لرستان
3 دانشگاه کردستان
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Forough Farrokhzad and Simin Behbahani are contemporary poets who have discussed poetry in both their poems and paratexts like lectures, interviews, letters and articles. These theoretical remarks are worth attention from a number of perspectives particularly because of their being poets. In this paper, in addition to introducing and comparing their textual and paratextual comments, we endeavor to study how their theoretical comments are different from the classical and canonical ones. The result shows that Forough and Simin, along with similar theoretical outlooks, have come up with different degrees of authority over the classical theories. The views of both poets on the nature of poetry, the nature of the poet as well as the content are almost similar. Despite their similarities, their views on language, music, and form have a clear difference. Forough is the follower of Nima and in her theoretical remarks puts aside tradition in all aspects of poetry. Contrary to Forough’s fragmentary poetry, Simin’s poetry remains to be just a metamorphosis. She sometimes, and in some cases, eliminates the definitive boundaries of the traditional poetic and allows for innovation
کلیدواژهها [English]
ابومحبوب، احمد. (1382). گهوارهی سبز افرا. تهران: ثالث.
احمدی، شادی. (1391). «نگاه فروغ به شعر و اصول آن». کتاب ماه ادبیات، سال6، شمارهی 63، پیاپی 177، تیرماه، صص16-20.
الهی، صدرالدین. (1376). «ابداع اوزان تازه در شعر فارسی». (مصاحبهی کتبی با سیمین بهبهانی)، ایرانشناسی، سال 9، شمارهی33، صص117-134.
ایوتادیه، ژان. (1378). نقد ادبی در قرن بیستم. ترجمهی مهشید نونهالی، تهران: نیلوفر.
براهنی، رضا. (1358). طلا در مس. تهران: نویسنده.
بهبهانی، سیمین. (1352). رستاخیز. تهران: زوار.
ــــــــــــــ (1377). دیوان اشعار (جای پا تا آزادی). تهران: نیلوفر.
ــــــــــــــ (1378). یاد بعضی نفرات. تهران: البرز.
ــــــــــــــ (1382). «غزل زنده میماند». روزنامهی همشهری، شمارهی 3207 .
ــــــــــــــ. (1389)، مجموعهی داستان و یادنوشتها. تهران: نگاه.
تودوروف، تزوتان. (1388). بوطیقای نثر (پژوهشهایی نو دربارهی حکایت). ترجمهی انوشیروان گنجیپور، تهران: نی.
توسی، خواجه نصیرالدین. (1361). اساس الاقتباس. تصحیح محمدتقی مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران.
ــــــــــــــــــــــــ (1393). معیارالاشعار. تصحیح و تعلیقات علی اصغر قهرمانی مقبل، تهران: مرکز دانشگاهی.
جلالی، بهروز. (1377). جاودانه زیستن. در اوج ماندن، تهران: مروارید.
حریری، ناصر. (1368). دربارهی هنر و ادبیات. بابل: کتاب سرای بابل.
حسنلی، کاووس. (1386). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
حسینی، سیدمحسن. (1382). «ماهیت شعر از دیدگاه منتقدان ادبی اروپا؛ از افلاطون تا دریدا». فصلنامهی پژوهشهای ادبی، سال1، شمارهی2، صص73-90.
حیدری، اکرم. (1387). «نقش و تأثیر شعر ویژهی سیمین بهبهانی» (مصاحبه با سیمین بهبهانی). مجلهی حافظ، مجموعه مقالات، شمارهی 54، صص29-34.
رستمی، مهدی؛ شعبانزاده، مریم و محمود حسنآبادی. (1395). «ریشهیابی بوطیقای نیمایوشیج در غزلهای نو سیمین بهبهانی». ادب غنایی، سال 1، شمارهی 2، صص 73-90.
زرقانی، سیدمهدی و حسنزادهی نیری، محمدحسن. (1393). رسالههای شعری فیلسوفان مسلمان. تهران: هرمس.
ژنت، ژرار. (1394). تخیل و بیان (نقد زبانشناختی)، ترجمهی اللهشکر اسداللهی تجرق، تهران: سخن.
شفر، جینماری. (1386). «بوطیقا». دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر، ترجمهی مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه، صص 65-72.
سلیمی، مهدی و مرآتی، علی. (1391). «بررسی تطبیقی دیدگاه های نقدی نیمایوشیج و نازک الملائکه». پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، سال1، شمارهی1، صص107-127.
شاپور، کامیار و صلاحی، عمران. (1384). اولین تپشهای عاشقانهی قلبم. تهران: مروارید.
شاهی، داود. (1385). «فوکو و مسالهی تاریخ». تاریخ در آینهی اسلام، شمارهی 10، صص 85-114.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1385)، موسیقی شعر. تهران: آگاه.
صباغی، علی و حیدری، حسن. (1392). «بررسی مقایسهی آرای بهار و نیمایوشیج دربارهی شعر و شاعری». شعرپژوهی، سال 5، شمارهی 1، پیاپی 15، صص69-84.
ضیف، شوقی. (1383). تاریخ و تطور علوم بلاغت. ترجمهی محمدرضا ترکی، تهران: سمت.
عابدی، کامیار. (1379). ترنم غزل. تهران: نادر.
عروضی سمرقندی، نظامی. (1364). چهار مقاله. به اهتمام محمد معین، تهران: امیرکبیر.
عظیمی، محمد. ( 1369). از پنجرههای زندگی. تهران: آگاه.
فرخزاد، فروغ. (1381). دیوان فروغ فرخزاد. تهران: جاجرمی.
قیس رازی، شمس. (1367). المعجم فی معاییر اشعارالعجم. تصحیح سیروس شمیسا، تهران: فردوس.
کالر، جاناتان. (1388). بوطیقای ساختارگرا. ترجمهی کوروش صفوی، تهران: مینوی خرد.
کیکاوس بن اسکندر، عنصرالمعالی. (1368). قابوسنامه. تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: علمی و فرهنگی.
محبتی، مهدی. (1388). از صورت تا معنا. تهران: سخن.
محمدخانی، مریم. (1391). «بوطیقای شعر فروغ فرخزاد»، کتاب ماه ادبیات، سال 6، شمارهی 63، پیاپی 177، صص11-15.
محمد یونس علی، محمد. (1391). معنا و هالههای معنایی. ترجمهی نفیسه زمانی، تهران: فراگفت.
مظفری ساوجی، مهدی. (1393). سبز و بنفش و نارنجی(گفتگو با سیمین بهبهانی). تهران: نگاه.
موسوی، سیدکاظم. (1384). «بررسی قالبهای شعر فروغ فرخزاد». علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورهی 22، شمارهی 1، پیاپی 42، صص111-124.
میرصادقی، میمنت. (1385). واژه نامهی هنرشاعری. تهران: کتاب مهناز.
ولک، رنه و وارن، آستین. (1373). نظریهی ادبیات. ترجمهی ضیا موحد و پرویز مهاجر، تهران: علمی و فرهنگی.
همایی، جلالالدین. (1371). فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: هما.
یوشیج، نیما. (1368). دربارهی شعر و شاعری. بهکوشش سیروس طاهباز، تهران: دفترهای زمانه.