Anvari's poesy dual Sharia elements

Document Type : Research Paper

Authors

urmia university

Abstract

Abstract:
Poetry “Shariat” is on the basis of principles, and art strategies of poets. The elements of this “Shariat” were relative and modified during different historical and literary periods based on social, personality dimensions and different patterns of thought-art of every poet. Due to kingdom conditions governing on Anvari's society and on his thought and materialistic patterns, the poet prefers to show just his character of eulogy and lampoon. Accordingly, he founds his early “Shariat” poetry on two axes of poetic begging and exclusive attention to genre of eulogy from the type of immoral and irrational adoration. But by turmoil and irregulars made by the “Ghz Turks” leading to deletion of “Seljuk ruler” support, The first signs of change was appeared in Anvari's character and poetic “Shariat” including his regret for his former poetic “Shariat” along with eulogy and panegyric writing. In this period, by unveiling his newfound character as preacher and critic, Anvari constructs his newfound elements of “Shariat” on the basis of avoiding begging, recommendation of benefiting from the power of recognition and reason, emphasizing on efficient age of Poets, role playing necessity, poet's role making in society and abstaining from mental slavery.

Keywords

Main Subjects


اصفهانی، رضا. (1337). بردگی فکری. تهران: قلم.
انوری، علی بن محمد. (1372). دیوان انوری. تصحیح محمد تقی مدرس رضوی، تهران: علمی و فرهنگی.
پورامن، علی. (1388). «مدح و مدیحه­سرایی در ادب فارسی». رشد آموزش زبان و ادب فارسی، بهار، دوره­ی 22، شماره­89، صص 4 -10.    
http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/430208
جمالی بهنام، علی محمد. (1380). «مبالغه و اغراق در مدایح متنبّی». مجله­ی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، تابستان، دوره و شماره­ 158 و 159، صص333 – 353.      
رزمجو، حسین. (1374).انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: آستان قدس رضوی.
رسولی،حجت.(1384). «معیار تّعهد در ادبیات». پژوهش­نامه­ی­ علوم­ انسانی، بهار و تابستان، شماره 45-46، صص73- 82.  
شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1387). تازیانه های سلوک. تهران: آگاه.
شمیسا، سیروس. (1381). انواع ادبی. تهران: فردوس.
صفا، ذبیح‌الله. (1379). تاریخ ادبیات ایران. ج1،(خلاصه­ی ج1و 2)، تهران: ققنوس.
عمید، حسن. (1347). فرهنگ عمید. تهران: جاوید.
قنادان، منصور؛ مطیع، ناهید و ستوده، هدایت­الله.(1379). جامعه­شناسی (مفاهیم کلیدی). تهران: آوای نور.
میراکبری، رقیه سادت. (1389). «آثار تربیتی و روان­شناختی قناعت». راه تربیت، فصل نامه‌ای در عرصه­ی فرهنگ و تربیت اسلامی، تابستان، شماره­ 11، صص135-148.                             
http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/614179                                                                  
نظامی عروضی سمرقندی، احمدبن‌عمر. (1382). چهارمقاله. تصحیح محمد معین، تهران: جامی.
  وزین­پور، نادر. (1374). مدح، داغ ننگ بر سیمای ادب پارسی. تهران: معین.
  همایی، جلال‌الدین. (1381). فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: هما.
  یوسفی، غلامحسین. (1373). چشمه­ی روشن. دیداری با شاعران، تهران: علمی.