قرآن مجید. (1376). ترجمهی محمدمهدی فولادوند. تحقیق، بررسی و ویرایش: هیأت علمی دارالقرآن کریم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، تهران: دارالقرآن کریم، «دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی».
ابراهیمی، نادر. (1377). صوفیانهها و عارفانهها. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
ادواردویچ برتلس، یوگنی. (1376). تصوف و ادبیات تصوف. تهران: امیرکبیر.
انصاری هروی، خواجه عبدالله. (1362). طبقاتالصوفیه. تصحیح محمد سرور مولایی، تهران: توس.
ایبرمز، ام. اچ، و گالت هرفم، جفری. (1387). فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی. ترجمهی سعید سبزیان م، تهران: رهنما.
بقلی شیرازی، روزبهان. (1385). شرح شطحیات. با مقدمه و تصحیح هانری کربن، ترجمهی مقدمه از محمدعلی امیرمعزی، تهران: طهوری.
بهار، محمد تقی. (1373). سبکشناسی. تهران: امیرکبیر.
ترجمهی رساله قشیریه.(1374). تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
جبری، سوسن. (1379). بررسی حکایات گلستان با الهام از اصول داستاننویسی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
داد، سیما. (1375). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران.
رازی، نجمالدین ابوبکر. (1365). مرصادالعباد. تصحیح محمدامین ریاحی، تهران: علمی و فرهنگی.
راسل، برتراند. (1365). تاریخ فلسفهی غرب. ترجمهی نجف دریابندری، تهران: پرواز.
رجایی بخارایی، احمدعلی. (1373). فرهنگ اشعار حافظ. تهران: علمی.
زرینکوب، عبدالحسین. (1369). جست و جو در تصوف ایران. تهران: امیرکبیر.
سمیعی، کیوان. (1374). مبادی عرفان و تصوف. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
سهلگی، محمدبن علی. (1385). دفتر روشنایی. ترجمهی محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
شعیری، حمیدرضا. (1384). «بررسی نقش بنیادی ادراک حسی در تولید معنا». پژوهشنامهی علوم انسانی، شمارهی 45-46، بهار و تابستان، صص131-146.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1372). «نظام خانقاه در قرن پنجم به روایت ابن قیسرانی». یادنامه دکتر احمدعلی رجایی بخارایی، مجلهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، شمارهی 3 و 4، سال 26، پی درپی102-103، پاییز و زمستان، صص 573- 630.
ضرابیها، محمدابراهیم. (1384). زبان عرفان. تهران: بینادل.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1372). تذکرهالاولیاء. تصحیح محمد استعلامی، تهران: زوار.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1383). منطقالطیر. مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
الفاخوری، حنا و خلیل، الجر. (1373). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی. ترجمهی عبدالمحمد آیتی، تهران: علمی فرهنگی.
لزگی، سیدحبیبالله و خزیمه، مهرداد. (1385). «درآمدی بر درک و فهم روایت». نشریهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دوره جدید، شمارهی 20، پیاپی17، زمستان، صص 129-151.
مارتین، والاس. (1386). نظریههای روایت. ترجمهی محمد شهبا، تهران: هرمس.
معینی، بابک. (1382). «معناشناسی روایت». پژوهشنامه علوم انسانی، مجلهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی. شمارهی 37، صص 117-132.
موحدی، محمدرضا. (1377). «کشف محجوبی دیگر». نشریهی آیینهی پژوهش، شمارهی 51، مرداد و شهریور، صص49-52.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین. (1382). کشف الاسرار و عدهالابرار. ج1، 7، 8، تصحیح علیاصغر حکمت، تهران: امیرکبیر.
میهنی، محمد بن منور. (1367). اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابیسعید. مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگاه.
نویا، پل. (1373). تفسیر قرآنی و زبان عرفانی. ترجمهی اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
وبستر، راجر. (1380). درآمدی بر پژوهش نظریهی ادبی. ترجمهی مجتبی ویسی، تهران: سپیدهی سحر.
هجویری غزنوی، علی بن عثمان. (1376). کشفالمحجوب. تصحیح ژوکوفسکی و مقدمهی قاسم انصاری، تهران: کتابخانهی طهوری.
یثربی، سیدیحیی. (1377). فلسفهی عرفان. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزهی علمیهی قم.
یوسفپور، محمد کاظم. (1380). نقد صوفی. تهران: روزنه.
Abrams, Meyer. Howard. (2006). A Glossary of literary terms. Tehran: Jungle publication.