قرآن کریم. (۱۳۹۲). ترجمهی حسین انصاریان، تهران: دارالقرآن کریم.
ابنعربی، محییالدین. (۱۳۸۶). فصوصالحکم. ترجمهی محمدعلی موحد و صمد موحد، تهران: کارنامه.
احمدی خاوه، احسان و سمیه شاهحسینی. (۱۳۹۲). رؤیا قلمرو نامرئی ذهن؛ جستارهایی فلسفی در باب رؤیاها. تهران: علمی و فرهنگی.
بتلهایم، برونو. (۱۳۹۲). افسون افسانهها. ترجمهی اختر شریعتزاده، تهران: هرمس.
بلخاری قهی، حسن. (۱۳۸۷). عکس مهرویان، خیال عارفان؛ مفهومشناسی خیال در آراء مولانا. تهران:فرهنگستان هنر.
ــــــــــــــــــ . (۱۳۹۲). فلسفهی هنر اسلامی (مجموعهمقالات). تهران: علمی و فرهنگی.
چیتیک، ویلیام. (۱۳۹۲). عوالم خیال؛ ابنعربی و مسئلهی اختلاف ادیان. ترجمهی قاسم کاکایی، تهران: هرمس.
حسینی، مریم و سارا پورشعبان. (۱۳۹۱). «دلایل پیکرگردانی در داستانهای هزار و یک شب». متنپژوهی ادبی، س۱۶، ش۵۲، صص۳۷-۶۴.
شوالیه، ژان و آلن گربران. (۱۳۸۵). فرهنگ نمادها.ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، ج۴، تهران: جیحون.
ــــــــــــــــــــــــ . (۱۳۸۸). فرهنگ نمادها.ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، ج۱و۲و۳، تهران: جیحون.
عباسی، علی. (۱۳۸۱). «بررسی تخیل اندیشه و طرح در آثار جلال آلاحمد». در: گزیدهی مقالات یادمان جلال آلاحمد، تهران: دفتر مطالعات ادبیات داستانی.
ـــــــــــ . (۱۳۸۴). «طبقهبندی و کارکرد عناصر تخیل بر سه تابلوی مجید مهرگان با رویکرد ژیلبر دوران؛ نبرد رستم با اژدها، نبرد رستم و ارژنگ دیو، نبرد گشتاسب و اژدها». در مجموعهمقالات اولین هماندیشی تخیل هنری، فرهنگستان هنر.
ــــــــــ . (۱۳۹۰). ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران؛ کارکرد و روششناسی تخیل. تهران: علمی و فرهنگی.
مولوی، جلالالدینمحمدبنمحمد. (۱۳۸۴). مثنوی معنوی. تصحیح رینولد او نیکلسون، تهران: هرمس.