ابنندیم، محمدبناسحق. (۱۳۵۰). الفهرست. ترجمهی رضا تجدد، تهران: اساطیر.
اخوان ثالث، مهدی. (۱۳۵۷). بدایع و بدعتها و عطا و لقای نیما یوشیج. تهران: توکا.
پویان، مجید. (۱۳۹۱). «سبکشناسی آوایی شعر حافظ شیرازی با توجه به دیدگاههای موریس گرامون». بهار ادب، س۵، ش۳، صص39-45.
خراسانی، محبوبه و همکاران. (۱۳۹۲). «تحلیل آوایی غزلهای سنایی». هفتمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، صص651-۶۵۵.
دیهیم، گیتی. (۱۳۸۵). درآمدی بر آواشناسی عمومی. تهران: ایران.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (۱۳۹۲). موسیقی شعر. تهران: آگاه.
صالحی هیکوئی، جواد. (۱۳۹۳). بررسی سبکهای آوایی القاگر شعر دفاع مقدس با تکیه بر اشعار سلمان هراتی و قیصر امینپور. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشکدهی علوم انسانی دانشگاه شاهد.
عظیمی، محمدجواد. (۱۳۸۸). موسیقی شعر حافظ. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
فراهیدی، خلیلبناحمد. (۱۹۶۷). العین. بغداد: دارالحریه.
فردوسی، ابوالقاسم. (1366-۱۳۷۵). شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق، نیویورک: مزدا.
قویمی، مهوش. (۱۳۸۳). آوا و القا؛ رهیافتی به شعر اخوان ثالث. تهران: هرمس.
نقوی، نقیب. (۱۳۸۴). بررسی موسیقی شعر در شاهنامهی فردوسی بر پایهی قافیه و ردیف. رسالهی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد.
Gerammont, Maurice. (1960). Traite de fonetiqu.paris: lib Ddelagrave.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1965). Petit Traite de versification francais. paris:A. colin.