احمدپور، علی. (۱۳۸۸). «م.امید (مهدی اخوان ثالث) در میانههای یأس و امید». بهارستان سخن، د۵، ش۱۴، صص۷۱-۹۰.
اخوان ثالث، مهدی. (۱۳۶۸). از این اوستا. تهران: مروارید.
ـــــــــــــــــ . (۱۳۷۰). زمستان. تهران: مروارید.
ـــــــــــــــــ . (۱۳۷۳). آخر شاهنامه. تهران: مروارید.
ـــــــــــــــ . (۱۳۷۴). سه کتاب: در حیاط کوچک پائیز، در زندان؛ زندگی میگوید: اما باز باید زیست...؛ دوزخ، اما سرد. تهران: زمستان.
ـــــــــــــــــ . (۱۳۷۶). بدایع و بدعتهای نیما یوشیج. تهران: زمستان.
ـــــــــــــــــ . (۱۳۸۲). صدای حیرت بیدار. تهران: مروارید و زمستان.
انوری، حسن و حسن احمدی گیوی. (۱۳۸۸). دستور زبان فارسی. ج۲، تهران: فاطمی.
ایرانزاده، نعمتالله و مریم شریفنسب. (۱۳۸۷). «کاربرد تصویریبلاغی سجاوندی در شعر معاصر فارسی». ادبپژوهی، ش۵، صص۳۱-۵۹.
بهبهانی، سیمین. (۱۳۷۸). «شبی که آینه تب کرد». در: باغ بیبرگی. بهاهتمام مرتضی کاخی، تهران: زمستان. صص۱۵۲-۱۷۸.
ترابی، ضیاءالدین. (۱۳۸۰). امیدی دیگر. تهران: دنیای نو.
حرّی، عباس. (۱۳۸۸). آیین نگارش علمی. تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
حسنلی، کاووس. (۱۳۸۶). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
حیدری، حسن و علی صباغی. (۱۳۹۰). «پرسش بلاغی در شعر مهدی اخوان ثالث». پژوهشهای ادبی، س۸، ش۳۱و۳۲، صص۵۱-۸۰.
خسروی شکیب، محمد و مجتبی جوادینیا. (۱۳۹۱). «دیالکتیک شکل و محتوا در شعر زمستان اخوان ثالث». بوستان ادب، س۴، ش۲ (پ۱۲)، صص۷۷-۹۸.
دستغیب، عبدالعلی. (۱۳۷۳). نگاهی به مهدی اخوان ثالث. تهران: مروارید.
ــــــــــــــــ . (۱۳۸۵). شاعر شکست؛ نقد و تحلیل شعر مهدی اخوان ثالث. تهران: آمیتیس.
ذوالفقاری، حسن. (۱۳۸۷). راهنمای ویراستاری و درستنویسی. تهران: علم.
رحیمیان، جلال و عباس بتولی آرانی. (۱۳۸۱). «منظورشناسی جملههای پرسشی در اشعار اخوان ثالث». مجلهی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، د۲۱، ش۱ (پ۴۰)، صص۴۲-۵۵.
رحیمی، کاظم. (۱۳۸۱). تجربههای همه تلخ. تهران: آفرینه.
رحیمینژاد، کاظم. (۱۳۷۶). سیاست و اجتماع در اشعار مهدی اخوان ثالث. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شهیدبهشتی.
سرور یعقوبی، علی. (۱۳۸۸). «هماهنگی و هدفمندی تصویر در شعر مهدی اخوان ثالث». اندیشههای ادبی، س۱، ش۲، صص۶۹-۸۶.
سمیعی، احمد. (۱۳۸۷). نگارش و ویرایش. تهران: سمت.
شایگانفر، حمیدرضا. (۱۳۸۶). نقد ادبی. تهران: دستان.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (۱۳۹۱). حالات و مقامات م. امید. تهران: سخن.
ـــــــــــــــــــــــ . (۱۳۹۱). رستاخیزِ کلمات. تهران: سخن.
صافی، قاسم. (۱۳۹۱). آیین نگارش و ویرایش. تهران: ارسباران.
صلحجو، علی. (۱۳۸۶). نکتههای ویرایش. تهران: مرکز.
طاهباز، سیروس. (۱۳۷۰). دفترهای زمانه؛ بدرودی با مهدی اخوان ثالث و دیدار و شناخت م. امید. [بیجا]
طریقهدار، ابوالفضل. (۱۳۸۳). انواع ویرایش. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزهی علمیهی قم.
عرفانی، فاطمه. (۱۳۸۱). زبان حماسی و ارتباط آن با تصویرگری در شعر مهدی اخوان ثالث. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مشهد.
غلامحسینزاده، غلامحسین. (۱۳۷۹). راهنمای ویرایش. تهران: سمت.
فرشیدورد، خسرو. (۱۳۷۲). املا، نشانهگذاری، ویرایش. تهران: صفیعلیشاه.
ــــــــــــــــ . (۱۳۸۲). دستور مفصل امروز. تهران: سخن.
قلمیفرد، یعقوب. (۱۳۷۱). بررسی ساختار زبان شعری مهدی اخوان ثالث. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
قویمی، مهوش. (۱۳۸۳). آوا و القا؛ رهیافتی به شعر اخوان ثالث. تهران: هرمس.
کالر، جاناتان. (۱۳۸۸). در جستجوی نشانهها. ترجمهی لیلا صادقی و تینا امراللهی، تهران: علم.
گرین، کیت و جیل لبیهان. (۱۳۸۳). درسنامهی نظریه و نقد ادبی. ترجمهی لیلا بهرانی و همکاران، تهران: روزنگار.
گورین، ویلفرد ال و همکاران. (۱۳۸۳). راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمهی زهرا میهنخواه، تهران: اطلاعات.
محمدی آملی، محمدرضا. (۱۳۷۷). آواز چگور؛ زندگی و شعر مهدی اخوان ثالث. تهران: ثالث.
محمدیفر، محمدرضا. (۱۳۸۱). شیوهنامهی ویرایش. ج۵ (نقطهگذاری). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
میزبان، جواد. (۱۳۸۲). از زلال آب و آینه. مشهد: پایه.
نوری، علی و احمد کنجوری. (۱۳۹۰). «معنا، زبان و تصویر در شعر آخر شاهنامه از مهدی اخوان ثالث». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش۲۲، صص۱۱۳-۱۴۵.
یاحقی، محمدجعفر و محمدمهدی ناصح. (۱۳۶۸). راهنمای نگارش و ویرایش. مشهد: آستان قدس رضوی.