آبراهامیان، یرواند. (۱۳۷۷). ایران بین دو انقلاب. ترجمهی احمد گلمحمدی و محمد ابراهیم فتاحی، تهران: نی.
احمدی، احمدرضا. (۱۳۷۷). حکایت آشنایی من با... . تهران: ویدا.
اخوان ثالث، مهدی. (۱۳۷۶). بدعتها و بدایع نیما یوشیج. تهران: زمستان.
اسلامیه، مصطفی. (۱۳۹۱). زندگینامهی نیما یوشیج. تهران: نیلوفر.
برمن،مارشال. (۱۳۸۱). تجربهی مدرنیته؛ هر آنچه سخت و استوار است دود می شود و به هوا میرود. ترجمهی مراد فرهادپور، تهران: طرح نو.
بودلر، شارل. (۱۳۸۲). «نقاش زندگی مدرن» در: از مدرنیسم تا پستمدرنیسم. لارنس کِهون، ترجمهی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
بیکس، شیرکو. (۱۳۸۴). ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥِ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﺎﻋﺮﻧﺪ. ترجمهی یغما گلرویی، تهران: دارینوش.
پلات، سیلویا. (۱۳۸۲). در کسوت ماه. تهران: مروارید.
پورنامداریان، تقی. (۱۳۹۱). خانهام ابری است. تهران: مروارید.
حمیدیان، سعید. ۱۳۸۳). داستان دگردیسی: روند دگرگونیهای شعر نیما یوشیج، تهران: نیلوفر.
شمس لنگرودی، محمد. (۱۳۸۱). تاریخ تحلیلی شعر نو. ج۱، تهران: مرکز.
ــــــــــــــــــــــ . (۱۳۸۴). نیما یوشیج. تهران: قصه.
کمبل، جوزف. (۱۳۷۷). قدرت و اسطوره. ترجمهی عباس مخبر، تهران: مرکز.
موحد، ضیاء. (۱۳۷۷). شعر و شناخت. تهران: مروارید.
ناکلین، لیندا. (۱۳۸۵). بدن تکهتکهشده: قطعه به مثابه استعارهای از مدرنیته. ترجمهی مجید اخگر، تهران: حرفه هنرمند.
یوشیج، نیما. (۱۳۷۵). دنیا خانهی من است. به کوشش سیروس طاهباز، تهران: یونسکو.
ــــــــــــ. (۱۳۸۴). مجموعهی کامل اشعار. به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه.
هنفلینگ، اسوالد. (۱۳۷۷). چیستی هنر. تهران: هرمس.
Jones, Amelia. (2002). Body, in Critical Terms of Art History. Edited by Roberts, New York: Oxford.
Sibley, Frank. (1965). Aesthetic and Non-Aesthetic, in Philosophical Review. Oxford: Clarendon Press.