آشتیانی، جلالالدین. (1368). تحقیقی در دین یهود. تهران: نگارش.
آملی، شمسالدین محمد. (1380). نفایسالفنون. تصحیح بهروز ثروتیان، تهران: فردوس.
ابراهیمی سروعلیا. (1389). «نقد و بررسی ادبیات مکاشفهای در آیین یهود». فصلنامهی معرفت ادیان. سال 1، شمارهی 3، صص 83-116.
اپستاین، ایزیدور. (1385). یهودیت، بررسی تاریخی. ترجمهی بهزاد سالکی، تهران: مؤسسهی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1374). ماجرای پایانناپذیر حافظ. تهران: یزدان.
اشتاین سالتز، آدین. (1383). سیری در تلمود. ترجمهی باقر طالبی دارابی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
باقریخلیلی، علیاکبر. (1388). «آموزههای شادزیستن با تکیه بر غزلیات حافظ شیرازی». فصلنامهی مطالعات ملی، سال 10، شمارهی 2، صص 101-126.
ـــــــــــــــــــــ. (1388ب). «مبانی عیش و خوشدلی در غزلیات حافظ شیرازی». پژوهشهای ادبی، شمارهی24، صص9-34.
پیادهکوهسار، ابوالقاسم. (1388). «اندیشهی عروج در مکاشفات مزدایی». نیمسالنامهی تخصصی پژوهشنامهی ادیان، سال 3، شماری 5، صص23-47.
جامی، عبدالرحمن. (1375). نفحاتالانس. محمود عابدی، تهران: اطلاعات.
حافظ، شمسالدین محمد. (1387) دیوان حافظ. تصحیح سلیم نیساری، تهران: سخن.
ــــــــــــــــــــــــ. (1390). دیوان حافظ. تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران: زوّار.
خرمشاهی، بهاءالدین. (1373) حافظنامه. 2جلدی، تهران: علمی و فرهنگی.
ــــــــــــــــــــ (1383). «فال حافظ». ماهنامهی حافظ، شمارهی 7، صص 76-77.
خسروانی شریعتی. سید محمد. (1372). «سحرخیزی حافظ». ماهنامهی مشکوه، ش38. صص 156-173.
حاکمی، اسماعیل. (1382). «مروری بر سابقهی تفأل و تطیّر و بازتاب آن در برخی متون ادب فارسی». فصلنامهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شمارهی 165، صص 17-26.
الراغب الاصفهانی، أبىالقاسم الحسین بن محمد. (1404 ه.ق). المفردات فی غریب القرآن. دفتر نشر الکتاب.
رادفر، ابوالقاسم. (1368). فرهنگ بلاغی و ادبی، تهران: اطلاعات.
زرینکوب، عبدالحسین. (1381). از کوچه رندان. تهران: سخن.
شولتز، ساموئل. (1381). عهد عتیق سخن مىگوید. ترجمهی مهرداد فاتحی، تهران: شورای کلیساهای جماعت ربانی.
علیایی، الیاس.(1381).دایرهالمعارف کتاب مقدس. بهرام محمدیان و دیگران، تهران: سرخدار.
فعالی، محمدتقی. (1379). تجربهی دینی و مکاشفهی عرفانی. تهران: پژوهشگاه فرهنگی دانش و اندیشهی معاصر.
قریشی، سیدعلیاکبر. (1373). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
قیصری رومی، محمدداوود. (1375). شرح فصوصالحکم. تهران: علمی وفرهنگی.
کمیلی، مختار (1392) «خواب و رؤیا در دیوان حافظ». مجلهی شعرپژوهی (بوستان ادب)، سال 5، شمارهی 3، پیاپی 17، صص 168-190.
گرجی، مصطفی. (1383). «نقد و تحلیل آپوکالیپس در آثار عرفانی-وحیانی». پژوهشهای ادبی. شمارهی 4، صص 145-166.
ـــــــــــــــ. (1384). «مکاشفههای پیشگویانهی هشت کتاب سهراب سپهری». فصلنامهی زبان و ادبیات فارسی. شمارهی 5، صص 65-84.
مالمیر، تیمور. (1390). «پندداستانهای مبتنی بر پیشگویی در متون ادبی». پژوهشنامهی ادبیات تعلیمی، سال 3، شمارهی10، صص 83-102.
مرتضوی، منوچهر. (1384). مکتب حافظ (مقدمه بر حافظشناس). تبریز: ستوده.
مومنی، فرشاد. (1375). «چند نکته پیرامون آیندهشناسی و دورنگری». نامهی مفید، شمارهی 4. سال 2، صص 78-99.
هجویری، علیبن عثمان. (1376). کشفالمحجوب. تصحیح ژوکوفسکی، تهران: طهوری.