استوار نامقی، سیدمحمد. (1395). «بررسی تطبیقی استعارههای مفهومی مشترک رباعیات
خیام و طلاسم ابوماضی». ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 8، شمارهی 15، صص 1-21.
افراشی، آزیتا؛ مقیمیزاده، محمدمهدی. (1393). «استعارههای مفهومی در حوزهی شرم
با استناد به شواهدی از شعر کلاسیک فارسی». زبان شناخت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ سال 5، شمارهی 2، صص 1-20.
اصیل، حجتالله. (1371 الف). آرمانشهر در اندیشهی ایرانی. تهران: نی.
ـــــــــــــــ (1371 ب). «تصویر گنگدژ آرمانشهر نظامی گنجوی». ماهنامهی کلک، شمارهی 25 و 26، صص 47-56.
الیاده، میرچا. (1365). مقدمه بر فلسفهای از تاریخ (اسطوره بازگشت جاودانه). ترجمهی بهمن سرکاراتی، تبریز: نیما.
ـــــــــــــ. (1376). رساله در تاریخ ادیان. ترجمهی جلال ستاری، تهران: سروش.
آموزگار، ژاله. (1383). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت.
بهنام، مینا. (1389). «استعارهی مفهومی نور در دیوان شمس». نقد ادبی، سال 3، شمارهی 10، صص 91-114.
ثعالبی، ابومنصور عبدالملک. (بیتا). التمثیل و المحاضره. محقق قصی حسین، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
حافظ، خواجه شمس الدین محمد. (بیتا). دیوان حافظ. به تصحیح و توضیح پرویز ناتل خانلری، ج 1 (غزلیات)، تهران: خوارزمی.
حسینی، مریم. (1391). «بنمایهی آیینهای مهر و زرتشت در هفتپیکر نظامی». جستارهای ادبی، شمارهی176، صص 95-120.
دوبوکور، مونیک. (1373). نمادهای زندهجان. ترجمهی جلال ستاری، تهران: مرکز.
دولتشاه سمرقندی. (1382). تذکرهالشعراء. تصحیح ادوارد گرانویل براون، تهران: اساطیر.
رازی، نجم الدین ابوبکر عبدالله. (1387). مرصاد العباد الی المعاد. اهتمام محمد امین ریاحی، تهران: علمی و فرهنگی.
رستموندی، تقی. (1388). اندیشهی ایرانشهری در عصر اسلامی. تهران: امیرکبیر.
رضایی، محمد و مقیمی، نرجس. (1392). «بررسی استعارههای مفهومی در ضربالمثلهای فارسی». مجلهی مطالعات زبانی بلاغی، شمارهی8، صص 91-116.
زرقانی، سیدمهدی و دیگران. (1392). «تحلیل شناختی استعارههای عشق در غزلیات سنائی». جستارهای ادبی دانشگاه فردوسی مشهد، شمارهی183، صص 1-30.
زرینفکر، مژگان و دیگران. (1392). «استعارهی مفهومی رویش در معارف بهاءولد». ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال 5، شمارهی 9، صص 137-172.
سنایی غزنوی، مجدود بن آدم. (1387). حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه. تصحیح محمدتقی مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران.
سودآور، بوالعلاء. (1383). فرّه ایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان.هیوستون آمریکا: میرک.
شاهسنی، شهرزاد. (1377). «دادپرور دیار، آمانشهر نظامی». کیهان فرهنگی، شمارهی 148، صص 32-35.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1391). صورخیال در شعر فارسی. تهران: آگه.
صادقی، لیلا. (1391). «خوانش شعر حکایت اثر احمد شاملو با رویکرد شعرشناسی شناختی». جستارهای زبانی، شمارهی4، صص 149-167.
صفا، ذبیح الله. (1346). آیین شهنشاهی ایران. تهران: دانشگاه تهران.
طباطبایی، صادق. (1375). خواجه نظام الملک. تهران: طرح نو.
طباطباییفر، سیدمحسن. (1384). نظام سلطانی از دیدگاه اندیشهی سیاسی شیعه (دورهی صفویه و قاجاریه). تهران: نی.
عطار، فریدالدین محمد بن ابراهیم. (1388). منطقالطیر. مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
فردوسی، ابوالقاسم. (1387). شاهنامه. بر پایهی چاپ مسکو، تهران: هرمس.
فرنبغدادگی. (1369). ترجمه و گزارش بندهش. ترجمهی مهرداد بهار، تهران: توس.
کربن، هانری. (1358). ارض ملکوت و کالبد انسان در روز رستاخیز از ایران مزدایی تا ایران شیعی. ترجمهی سیدضیاءالدین دهشیری،تهران: مرکز ایرانی مطالعهی فرهنگها.
کرمی، محمدحسین و نوروزی، زینب. (1387). «اندیشهی سیاسی ایرانشهری در اسکندرنامهی نظامی». دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان. دورهی جدید، شمارهی24، صص 175- 206.
کریمی، طاهره، علامی، ذوالفقار. (1392). «استعارههای مفهومی در دیوان شمس بر مبنای کنش حسی خوردن». نقد ادبی، سال 6، شمارهی24، صص 143-168.
گلفام، ارسلان و دیگران. (1388). «استعاره زمان در شعر فروغ فرخزاد از دیدگاه زبانشناسی شناختی». نقد ادبی، دوره 2، شمارهی 7، صص 121-136.
محمودی، محمدعلی و دیگران. (1391). «حیاتِ تاریخیِ ایزدبانوی آناهیتا در شیرین و شکرِ نظامی». زبان و ادب فارسی (دانشگاه تبریز)، شمارهی 226، صص 105-128.
مولوی، جلالالدین محمد. (1375). مثنوی معنوی (از روی نسخهی رینولد نیکلسون). تصحیح، اعراب و فرهنگ لغت از عزیزالله کاسب، تهران: گلی.
نصرالله منشی، ابوالمعالی. (1388). کلیله و دمنه. تصحیح مجتبی مینوی، تهران: امیرکبیر.
نظامی عروضی، احمد بن عمر بن علی. (1374). چهار مقاله. تصحیح محمد قزوینی، شرح لغات محمد معین، تهران: جامی.
نظامی، الیاس بن یوسف. (1386الف). شرفنامه. تصحیح بهروز ثروتیان، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــــــــ. (1386ب). مخزن الاسرار. تصحیح بهروز ثروتیان، تهران: توس.
ــــــــــــــــــ. (1386ج). خسرو و شیرین. تصحیح بهروز ثروتیان، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــــــــ. (1389الف). هفتپیکر. تصحیح بهروز ثروتیان، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــــــــ. . (1389ب).اقبالنامه. تصحیح بهروز ثروتیان، تهران: امیرکبیر.
ــــــــــــــــــ. . (1389ج). لیلی و مجنون. تصحیح بهروز ثروتیان، تهران: امیرکبیر.
هاشمی، زهره. (1389). «نظریهی استعارهی مفهومی از نظر لیکاف و جانسون». ادبپژوهی، شمارهی 12، صص 119-140.
ـــــــــــــ (1392). «زنجیرههای استعاری «محبت» در تصوف (بررسی دیدگاه صوفیه درباره محبت از قرن دوم تا ششم هجری بر بنیاد نظریهی استعارهی مفهومی)». نقد ادبی، سال 6، شمارهی 22، صص 29-48.
ـــــــــــــ (1392). «بررسی شخصیت و اندیشههای عرفانی بایزید بسطامی براساس روش استعارهی شناختی». جستارهای ادبی دانشگاه مشهد، شمارهی182، 75-104.
هاوکس، ترنس. (1380). استعاره. ترجمهی فرزانه طاهر، تهران: مرکز.
هینلز، جان راسل. (1368). شناخت اساطیر ایران. ترجمهی ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
یشتها. (1347). گزارش ابراهیم پورداوود. ج2، تهران: طهوری.
Grady, J. E.(2007).«Metaphor» in The Oxford Handbook of Cognitive Lingiistics.D. Geeraerts, H.Cuyckens.Oxford:Oxford University press.
Kovecses, Zoltán. (2002). Metaphor. New York:Oxford University Press.
Lakoff, G. and M. Johnson. (2003). Metaphors We Live by. London: The University of Chicago Press.