Archetype of Martyred God: The Mythical Image of Mirza-ye Jangali’s Revolt in the Poetry of Guilani Poets

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor of Persian Language and Literature, Guilan University

Abstract

 
 
 
Abstract
 
The present study analyzes the image of Mirza’s revolt and his character in the poetry of Guilani poets focusing on fertility myth and the archetype of martyred god. It is argued that the historical uprising of Mirza has entered into the domain of poetry making him into a god-hero. Mirza is a vegetation god who rises against tyranny and dictatorship of the time. His killing/death is a conscious choice in order to give awareness to the society. He is reborn every year as a tree and his blood makes the jungles of Guilan fertile.
 
 
 
 

Keywords

Main Subjects


ابتهاج، هوشنگ. (1360). یادگار خون سرو. تهران: توس.
الیاده، میرچا. (1375). اسطوره‌ی بازگشت جاودانه. ترجمه‌ی بهمن سرکاراتی، تهران: طهوری.
ـــــــــــ. (1376). رساله‌ی تاریخ ادیان. ترجمه‌ی جلال ستاری، تهران: سروش.
بهار، مهرداد. (1376). از اسطوره تا تاریخ. تهران: چشمه.
ــــــــــــ. (1387). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگه.
بیرلین، ج.ف. (1389). اسطوره­های موازی. ترجمه عباس مخبر، تهران: مرکز.
جهانبگلو، رامین. (1390). اسطوره­های عقل مدرن، گستره‌ی اسطوره. گفتگوهای محمدرضا ارشاد، تهران: هرمس، صص 27-49.
حسن­زاده، علیرضا. (1381). افسانه‌ی زندگان. تهران: بقعه و مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
دوبوکور، مونیک. (1376). رمزهای زنده­جان. ترجمه‌ی جلال ستاری، تهران: مرکز.
رحمدل، غلامرضا. (1372). از زمزمه تا فریاد. رشت: دانشگاه گیلان.
رضایتی کیشه­خاله، محرم. برکت، بهزاد و جلاله­وند، مجید. (1393). «اسطوره‌ی مرگ و باززایی در سووشون و کلیدر».  ادب­پژوهی، سال 8، شماره  27، صص 9-40.
زمردی، حمیرا. (1387). نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی. تهران: زوار.
سیگال، رابرت آلن. (1389). اسطوره. ترجمه‌ی فریده فرنودفر، تهران: بصیرت.
شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
شیون فومنی. (1373). پیش پای برگ. رشت: بی وفا.
صالحی، بهمن. (1367). کسوف طولانی. رشت: طاعتی.
ـــــــــــــ. (1369). نخل سرخ. تهران: موسسه‌ی فرهنگی گسترش هنر.
فاضلی، فیروز، نیکویی، علیرضا و نقدی، اسماعیل. (1392). «رهیافت میان فرهنگی به گیاه و درخت در اساطیر و ادبیات».  ادب­پژوهی، سال 7، شماره 23، صص 9ـ34.
فرای، نورتوپ. (1377). تحلیل نقد. ترجمه‌ی صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
فریزر، جیمزجرج. (1386). شاخه‌ی زرین (پژوهشی در جادو و دین). ترجمه‌ی کاظم فیروزمند، تهران: آگاه.
فکوهی، ناصر. (1389). «تاملات فرهنگی». درضمیمه‌ی کتاب انسان­شناسی شناختی در آزمون میدان پژوهش، اثر موریس بلوک، تهران: نی.
قاسم­زاده، سیدعلی و قبادی، حسینعلی. (1391). «دلایل گرایش رمان­نویسان پسامدرنیته به احیای اساطیر».  ادب پژوهی، سال 6، شماره 21، صص 33-62.
کامو، آلبر. (1387). عصیانگر. ترجمه‌ی مهستی بحرینی، تهران: نیلوفر.
کوپ، لارنس. (1390). اسطوره. ترجمه‌ی محمد دهقانی، تهران: علمی و فرهنگی.
کویاجی، جهانگیرکوروجی. (1388). بنیادهای اسطوره و حماسه‌ی ایران. گزارش و ویرایش جلیل دوستخواه، تهران: آگه.
لاهیجی، شهلا و کاره، مهرانگیز. (1381). شناخت هویت زن ایرانی. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
مالمیر، تیمور و حسین­پناهی، فردین. (1393). «بررسی و تحلیل آیین­های باروری در شاهنامه‌ی فردوسی».  ادب­پژوهی، سال 8، شماره 27، صص41ـ 68.
مختاریان، بهار. (1389). درآمدی بر ساختار اسطوره­ای شاهنامه. تهران: آگه.
مرادی، غلامرضا. (1369). لحظه­های آبی عشق. تهران: موسسه‌ی فرهنگی گسترش هنر.