آشوری، داریوش.(1377). هستیشناسیحافظ، کاوشی در بنیادهای اندیشهی او. تهران:مرکز.
احمدی، بابک. (1371). از نشانههای تصویری تا متن. تهران: مرکز.
البرزی، پرویز. (1386). مبانی زبانشناسی متن. تهران: امیرکبیر.
انوری، حسن. (1368). یک قصه بیش نیست (ملاحظاتی دربارهی شعر حافظ و اندیشههای او). تهران: علمی.
ایگلتون، تری. (1396). چگونه شعر بخوانیم. ترجمهی پیمان چهرازی، تهران: آگه.
پورنامداریان، تقی. (1395). گمشدهی لب دریا. تهران: سخن.
تودوروف، تزوتان. (1392). بوطیقای ساختارگرا. ترجمهی محمد نبوی، تهران: آگه.
حافظ، شمسالدین محمد. (1374). حافظ به سعی سایه. تهران: کارنامه.
حمیدیان، سعید. (1392). شرح شوق: شرح و تحلیل بر اشعارحافظ. تهران: قطره.
خرمشاهی، بهاءالدین. (1368). حافظنامه. تهران: علمی و فرهنگی و سروش.
سمننکو، الکسی. (1396). تار و پود فرهنگ: درآمدی بر نظریهی نشانهشناختی یوری لوتمان. ترجمهی حسین سرفراز، تهران: علمی و فرهنگی.
شعیری، حمیدرضا. (1392). نشانه - معناشناسی دیداری. تهران: سخن.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1373). موسیقی شعر. تهران: آگاه.
ــــــــــــــــــــــــ. (1383). نقش ایدئولوژیک نسخهبدلها. نامهی بهارستان، سال 5، شمارهی 1 و2، دفتر 9، صص 93-110.
ــــــــــــــــــــــــ (1391). رستاخیز کلمات. تهران: سخن.
طالبیان، یحیی و اسلامیت، مهدیه. (1388). «بررسی نقش موسیقایی قافیه در شعر حافظ». نشریهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورهی جدید، شمارهی 25، پیاپی 22، صص 115-139.
عبداللهی، منیژه. (1384). «پیوند عمودی و انسجام معنایی در غزلهای حافظ». مجلهی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، سال 22، شمارهی 3، صص 124-134.
فتوحی، محمود. (1387). «ارزش ادبی ابهام؛ از دومعنایی تا چندلایگی معنا». مجلهی دانشکدهی ادبیات وعلوم انسانی، سال 16، شمارهی 62، صص 17-36.
کوش، سلینا.(1396).اصولومبانی تحلیل متون ادبی.ترجمهی حسین پاینده،تهران: مروارید.
گلی، احمد و محمدی، فرهاد. (1394). «ساخت رابطهی تعلیلی-استنتاجی جملات در ابیات شعر حافظ». شعرپژوهی(بوستان ادب) دانشگاه شیراز، سال 7، شمارهی 4، پیاپی 26، صص 117-140
مالمیر، تیمور. (1396). «کارکرد ردیف در فرم و ساختار غزلیات حافظ». شعرپژوهی (بوستان ادب)دانشگاه شیراز، سال 9، شمارهی 4، پیاپی 34، صص143-162.
مرتضوی، منوچهر. (1388). مکتب حافظ. ج 1و 2، تهران: توس.